Używane części zamienne: co warto, czego lepiej unikać. Uważaj, są też części "zakazane" – za ich montaż grozi kara

3 dni temu 12
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • W wielu wypadkach od zastosowania używanych części zależy, czy naprawa samochodu jest w ogóle opłacalna albo możliwa
  • Montaż niektórych części używanych jest jednak zakazany
  • "Zakazane" używane części są jednak powszechnie dostępne w sprzedaży
  • Publikujemy kompletną listę używanych części, za których montaż w samochodzie grozi grzywna

Jeśli macie samochód poważnie uszkodzony w wyniku stłuczki i nie możecie liczyć na odszkodowanie, które pokryje koszty naprawy, pewnie już wiecie: porządna naprawa, która jest jakkolwiek uzasadniona finansowo, jest możliwa tylko, jeśli skorzystacie z używanych części zamiennych.

Te części używane warto montować w samochodzie

Używane oryginalne części blacharskie są lepszą alternatywą tanich zamienników

Używane oryginalne części blacharskie są lepszą alternatywą tanich zamiennikówAuto Świat

Jeśli macie do wyboru: chiński zamiennik błotnika lub drzwi albo oryginalna część używana, nie warto się wahać ani chwili. Używane oryginalne części, o ile tylko są w dobrym stanie, prawdopodobnie będą dużo lepsze niż tanie zamienniki. Także blacharz odetchnie, jeśli dowie się, że może skorzystać z używanych oryginalnych części, które na pewno będą pasować. Z zamiennikami jest tak, że pasują od biedy, często trzeba je poprawiać, doginać, szlifować, podcinać, tracić mnóstwo czasu na to, aby uzyskać satysfakcjonujący efekt wizualny naprawy.

Kupując kompletne używane drzwi, można zaoszczędzić podwójnie: nie trzeba ich uzbrajać, przekładać różnych detali...

Nie ma problemu ze stosowaniem używanych reflektorów i innych lamp, choć przypadku nowoczesnych aut wcale nie jest tak, że takie rzeczy wystarczy podłączyć, aby działały – często trzeba je doprogramować. Warto uważać na różne wersje podobnych części: mogą różnić się w zależności od rocznika samochodu, ale też zależności od jego wersji;

Używane i regenerowane alternatory i rozruszniki to najczęściej montowane "używki"

Używane i regenerowane alternatory i rozruszniki to najczęściej montowane "używki"Auto Świat

Nie ma przeciwwskazań do stosowania używanych elementów wyposażenia wnętrza a także takich części mechanicznych jak alternatory rozruszniki. Wbrew pozorom w samochodzie jest jednak sporo rzeczy, których wymiana – jeśli chcemy skorzystać z części używanych, wcale nie jest taka prosta.

Części i podzespoły ryzykowne: masz pewność, że będzie działać?

Używany silnik? Czemu nie, o ile w pakiecie z montażem i gwarancją

Używany silnik? Czemu nie, o ile w pakiecie z montażem i gwarancjąAuto Świat

Do rzeczy ryzykownych należą skomplikowanej drogi podzespoły, jak np. silniki i skrzynie biegów. Problem w tym, że niemal nie sposób sprawdzić, w jakim są stanie, bez sporych inwestycji. Można i oczywiście zamontować i przekonać się, czy działa, ale jeśli nie działa, to mamy problem. Co tam po tak zwanej "gwarancji rozruchowej", która oznacza, że sprzedawca części w ciągu tygodnia czy miesiąca jest gotów przyjąć rzecz z powrotem, skoro sam montaż silnika czy skrzyni biegów to kwestia zazwyczaj sporych wydatków?

Rada: jeśli kupujesz używany silnik, skrzynia biegów albo inną dużą rzecz, kupuj ją wraz z montażem. Jeśli ktoś sprzedaje nam używany silnik, który sam zamontuje i jeszcze oferuje sensowną kilkumiesięczną gwarancję, to nie ma problemu. Jeśli całe ryzyko spoczywa na nas, to gorzej.

Ryzykowne jest kupowanie bez opcji montażu także wszelkich sterowników elektronicznych: nie sposób ich sprawdzić w chwili zakupu, nie ma pewności, że część będzie pasować i działać, nawet jeśli jest sprawna.

Używane części dla ryzykantów: tego lepiej unikaj

Używane klocki hamulcowe? Tego nie kupujemy!

Używane klocki hamulcowe? Tego nie kupujemy!Auto Świat

Co do zasady nie powinno się kupować używanych części eksploatacyjnych: klocków hamulcowych, ale też tarcz hamulcowych (niby na oko widać, jakim są stanie, ale to nie jest aż tak duży wydatek, aby ryzykować), wszelkich filtrów, zużywających się elementów zawieszenia, itp.

Nigdy, ale to nigdy nie powinno się wlewać do auta używanych płynów eksploatacyjnych.

A oto lista części urzędowo zakazanych: prawo prawem, a rzeczywistość...

Nie każdy wie, że istnieje rozporządzenie z wykazem przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z samochodów, "których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu lub negatywnie wypływa na środowisko". Stwierdzenie to jest dość tajemnicze, ale w Kodeksie drogowym znajdziemy wprost wyrażony zakaz stosowania tych części.

Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko;

Katalizator

KatalizatorAuto Świat

Niektóre elementy znajdujące się na tej liście nie budzą wątpliwości: tak, nie powinny być ponownie używane. Znaczna część tej listy to jednak teoria, która nijak ma się do praktyki: używane części, które są "zakazane", są normalnie sprzedawane na wszelkich platformach ogłoszeniowych. Nikt się z tym nie kryje. Z niektórymi punktami w ogóle trudno się zgodzić: komu zagraża założenie np. używanego katalizatora, jeśli nie jest on zużyty i działa?

A oto lista zakazanych części używanych:

  • Poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej i czujnikami
  • Klocki, szczęki hamulcowe
  • Przewody i uszczelnianie układu hamulcowego
  • Tłumiki układu wydechowego
  • Przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • Fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • Układ blokady kierownicy
  • Immobilisery wraz z transponderami sterowania elektrycznego
  • Urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • Elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa jazdy (w szczególności: ABS, ASR)
  • Przewody paliwowe
  • Filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • Zawory recyrkulacji spalin
  • Instalacje zasilania gazem silników
  • Automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa, łącznie z częścią pasa wykonaną z materiału, klamrami, mechanizmem służącym do zwijania pasów, aktywatorami pirotechnicznymi i mechanicznymi
  • Pióra wycieraczek szyb
  • Płyny eksploatacyjne, w szczególności: olej silnikowy, olej przekładniowy, olej do przekładni hydraulicznych, olej do układów hydraulicznych, płyn chłodzący, płyn odmrażający, płyn hamulcowy, płyn do układów klimatyzacyjnych
  • Konwertory katalityczne (katalizatory)
  • Kondensatory zawierające PCB

Co grozi za montaż używanych, "zakazanych" części zamiennych?

Przynajmniej w teorii, łamiąc zakaz wyrażony w Kodeksie drogowym, popełniamy wykroczenie. W tym, przypadku będzie to wykroczenie z kategorii "inne", za które można dostać do 3000 zł grzywny. Przepis kodeksu wykroczeń brzmi:

Art. 97. Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.

To oczywiście teoria, bo w praktyce nikt za takie rzeczy nie ściga – to najprawdopodobniej najbardziej martwy z martwych przepisów. Jeśli jest inaczej, dajcie znać.

Przeczytaj źródło