MON Izraela: Chamenei „nie może dłużej istnieć”. Iran chce zamknąć cieśninę Ormuz

1 tydzień temu 15
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
TYLKO U NAS

2025-06-19 13:50, akt.2025-06-19 14:20

publikacja
2025-06-19 13:50

aktualizacja
2025-06-19 14:20

Minister obrony Izraela Israel Kac oświadczył w czwartek, że najwyższy przywódca duchowo-polityczny Iranu ajatollah Ali Chamenei „nie może dłużej istnieć”.

 Chamenei „nie może dłużej istnieć”. Iran chce zamknąć cieśninę Ormuz
 Chamenei „nie może dłużej istnieć”. Iran chce zamknąć cieśninę Ormuz
/ Forum

„Taki dyktator jak Chamenei, który kieruje takim krajem jak Iran i uczynił ze zniszczenia Izraela swą misję, nie może dłużej istnieć. Siły Obronne Izraela zostały poinstruowane i wiedzą, że aby mogły osiągnąć wszystkie swoje cele, ten człowiek absolutnie nie powinien dalej żyć” – oznajmił Kac.

Urzędnicy amerykańscy powiedzieli w tym tygodniu, że prezydent USA Donald Trump sprzeciwił się izraelskim planom zabicia Chameneia. Sam Trump powiedział później, że nie ma planów jego zabicia, „przynajmniej na razie”.

Władze Izraela rozpoczęły 13 czerwca zmasowane ataki na Iran, twierdząc, że ich celem są obiekty nuklearne i wojskowe. Iran nazwał atak "deklaracją wojny" i odpowiedział nalotami z użyciem rakiet balistycznych na Izrael. Według ostatnich oficjalnych danych z niedzieli w izraelskich atakach na Iran zginęły dotąd 224 osoby, a 1277 rannych zostało hospitalizowanych, z kolei w irańskich uderzeniach na Izrael śmierć poniosło 24 mieszkańców tego kraju.

Władze Iranu: zamknięcie cieśniny Ormuz jedną z rozważanych odpowiedzi na ataki Izraela

Władze Iranu rozważają zamknięcie cieśniny Ormuz, ważnej dla światowego transportu ropy, jest jedną z opcji w odpowiedzi na ataki Izraela – podała w czwartek agencja Mehr, powołując się na Behnama Saidiego z komisji bezpieczeństwa w irańskim parlamencie.

Przez cieśninę transportowanych jest dziennie 18 mln baryłek ropy, czyli około 20 proc. dziennego światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

Reuters przypomniał, że w przeszłości Iran wysuwał groźby zamknięcia cieśniny Ormuz, ale dotąd nigdy ich nie zrealizował. Według źródeł związanych z żeglugą i handlem morskim, na które powołuje się agencja, obecnie statki unikają irańskich wód w regionie cieśniny.

Zablokowanie Ormuzu mogłoby wstrząsnąć światowym rynkiem energetycznym – ocenił szef koncernu naftowego Shell Wael Sawan, cytowany przez dziennik "The Guardian". "Jeśli ta arteria zostanie zablokowana z jakiegokolwiek powodu, będzie to miało ogromny wpływ na globalny handel" – zaznaczył.

Według danych firmy analitycznej Clarksons Research, na które powołuje się dziennik "Financial Times", rosnące ryzyko związane z trwającymi od 13 czerwca atakami irańsko-izraelskimi spowodowało, że cena czarteru dużych tankowców przez Ormuz wzrosła ponad dwukrotnie. Dzienny koszt wyczarterowania statku przewożącego 2 mln baryłek ropy np. z Zatoki Perskiej do Chin wzrosła z ok. 20 tys. dol. na dwa dni przed atakiem Izraela na Iran do ponad 47,6 tys. dol. w środę.

Cieśnina Ormuz leży na szlaku wiodącym z Zatoki Perskiej do Morza Arabskiego. To jedyna trasa, którą z Zatoki mogą przepływać transporty ropy naftowej.(PAP)

mzb/ mw/ akl/

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Powiązane: Konflikt Izrael-Iran

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło