Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
2025-06-20 07:20
publikacja
2025-06-20 07:20
Zaległe zobowiązania firm z branży motoryzacyjnej gwałtownie rosną i na koniec kwietnia 2025 wyniosły ponad 309 mln zł - wynika z raportu BIG InfoMonitora i BIK. Zadłużenie firm produkujących części motoryzacyjne zwiększyło się w ciągu roku z 18 do 280 milionów złotych, tj. o 1400 proc.


Jak zauważyli autorzy raportu, branża motoryzacyjna odpowiada w Polsce za niemal 8 proc. PKB, 13,5 proc. rocznego eksportu i utrzymuje setki tysięcy miejsc pracy. Polska jest wielkim producentem części motoryzacyjnych, które stanowią 5 proc. całej produkcji przemysłowej, a ich wartość w 2023 roku wyniosła blisko 123 mld zł.
"Kondycja branży budzi niepokój. Produkcja samochodów spadła o 17,2 proc. rok do roku, a eksport komponentów zmniejszył się o 4,5 proc." - wskazał Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor.
Rosnąca presja płacowa oraz wysokie koszty energii nie pomagają
Ekspert zwrócił również uwagę, że oprócz międzynarodowej koniunktury na trudną sytuację branży wpływa rosnąca presja płacowa oraz wysokie koszty energii. W ocenie Rogowskiego pewne ożywienie może przynieść zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej złagodzenie podejścia do rozliczania emisji CO2. Według aktualnych regulacji, w latach 2025–2027 będą one liczone jako średnia z trzech lat, co zapewni producentom nieco więcej elastyczności w dostosowaniu się do wymogów klimatycznych.
Z analizy danych zawartych w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor i bazie BIK wynika, że po kilkuletnim okresie, w którym poziom przeterminowanego zadłużenia w branży motoryzacyjnej stopniowo malał, w 2025 roku sytuacja gwałtownie się zmieniła. Na koniec kwietnia zaległości producentów komponentów motoryzacyjnych przekroczyły 309 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 60 proc. rok do roku.
Jak wynika z raportu, za zdecydowaną większość tej kwoty odpowiada zaległe zadłużenie firm produkujących części i akcesoria. W tej grupie przedsiębiorstw kwota zaległości wzrosła z niespełna 18 mln zł w kwietniu 2024 do ponad 280 mln zł w analogicznym okresie bieżącego roku. To skok o ponad 1400 procent.
"Najprawdopodobniej mamy do czynienia z przypadkiem jednej lub kilku dużych firm, które w ostatnich miesiącach wpadły w poważne problemy finansowe, na przykład weszły w postępowania restrukturyzacyjne lub ogłosiły upadłość, a ich zaległe zobowiązania zostały zgłoszone do rejestru. Możliwy jest również efekt kumulacji przeterminowanego długu z poprzednich okresów, który teraz został formalnie ujawniony. W 2024 roku w sektorze sprzedaży części do pojazdów przeprowadzono aż 62 postępowania restrukturyzacyjne, co było jednym z najwyższych wyników w całej branży motoryzacyjnej. Równocześnie, jak wynika z danych rynkowych, ponad połowa firm w Polsce zmagała się z fakturami opóźnionymi o ponad 30 dni, co wskazuje na skalę zatorów płatniczych pogłębiających problemy finansowe producentów i dostawców" – wskazał Rogowski.
Jak podkreślili autorzy raportu, wzrost zadłużenia widać również wśród firm zajmujących się handlem i naprawami pojazdów. Jest on jednak bardziej rozłożony w czasie. Zaległości płatnicze przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami samochodowymi oraz właścicieli warsztatów samochodowych przekroczyły w kwietniu 1,2 mld zł, ale utrzymują się na zbliżonym poziomie od około 4 lat.
"Wzrost zadłużenia branży to wyraźny sygnał alarmowy. Dodatkowy czas, który producenci zyskali dzięki złagodzeniu unijnych przepisów środowiskowych nie wystarczy, jeśli zabraknie zdecydowanych działań" - podsumował Rogowski.(PAP)
gkc/ malk/

Masz 18-26 lat? Załóż konto i zyskaj do 400 zł nagrody!
Powiązane: Motoryzacja
Samochody bez kierowców na polskich drogach. Rząd przyjął nowe przepisyWe wtorek rząd przyjął projekt zezwalający na testowanie pojazdów autonomicznych na drogach - wynika z komunikatu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma dostosować polskie prawo do zmian związanych z autonomizacją transportu.
DEREGULACJAWniosek o rejestrację pojazdu będzie można składać online. Jest projektZłożenie wniosku o zarejestrowanie pojazdu ma być możliwe również online - przewiduje opublikowany we wtorek projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. W przypadku chęci pozostawienia dotychczasowych tablic rejestracyjnych, nie trzeba będzie ich demontować w celu ponownej legalizacji w urzędzie.
Chińczycy rzucają rękawicę corolli i octavii. Nowy model już w salonachChoć SUV-y skutecznie wypierają z polskich salonów samochodowych sedany, Chińczycy pokazują, że ten typ nadwozia nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Portfolio sedanów powiększyło się o kolejny model. To BYD Seal 5 DM-i, który na polskim rynku ma walczyć z toyotą corollą i skodą octavią.
Polecane
Ubezpieczenie dla rowerzysty. OC nie jest wymagane, ale polisa może się przydać
Kiedy apka zawiedzie… Jak zalogować się na konto bez mobilnej autoryzacji
Zdolność w hipotekach dalej w górę. Szósty raz z rzędu
Banki mówią „tylko nowe środki”, my podpowiadamy, jak to wykorzystać
Klienci tych banków najchętniej płacą telefonem. Mamy nowe dane
Najtańsze kredyty gotówkowe w czerwcu. Ile kosztuje pożyczka na 50 tys. zł?
Przystanek w obniżkach. Stałoprocentowe hipoteki nieco droższe
Które banki zwalniały, a które zatrudniały? Nowe dane
Grzegorz Braun na krucjacie przeciwko Unii Europejskiej. Ale nie wtedy, kiedy ta płaci
Koszty budowy domu wróciły do celu inflacyjnego. Tyle trzeba zapłacić
Dwucyfrowy spadek w motoryzacji ciąży polskiej produkcji
Ruszyła kampania, w ramach której kierowcy bezpłatnie sprawdzą stan i ustawienia świateł
Kolejne rekordy w tunelu na zakopiance. Ponad 44 tys. aut jednego dnia
Oszustwa przy sprzedaży aut. 137 tys. zł zabezpieczone na poczet kar
Sieć ładowarek do e-ciężarówek oplecie Europę
Najnowsze
Rosja bije nas na głowę. Europa musi produkować pięć razy więcej broni
Długi branży motoryzacyjnej gwałtownie rosną. Tylko w rok aż o 1400 proc.
Rząd Tuska chciał ukrócić wywóz polskiego drewna za granicę. Oto jak to się udało
Brytyjski okręt HMS Spey w Cieśninie Tajwańskiej. Chiny: To celowe wywoływanie kłopotów
Szef MSZ Węgier w Rosji krytykuje unijny zakaz sprowadzania gazu. "To nasza suwerenna decyzja, od kogo kupujemy energię"
Masowe strajki we włoskiej komunikacji. Utrudniania także na kolei i lotnistach
Prywatność w zamian za promocje. "Dane to nowa waluta"
Netanjahu grozi Iranowi: Zaatakujemy wszystkie instalacje nuklearne
Na Węgrzech powstała organizacja pomocowa dla "osób prześladowanym przez reżim Orbana"
Trump: Znaczące szanse na ugodę z Iranem. Decyzja w ciągu 2 tygodni
Setki milionów dolarów dziennie. Kosztowna wojna Izraela z Iranem
Broda: Morskie wiatraki warto budować z zagranicznymi partnerami
Kosmos nie tak szybko. Uznański-Wiśniewski musi dalej czekać
Kolejny samolot z Polakami z Izraela wylądował w Warszawie. To koniec akcji?
Komisja ds. Pegasusa planuje koniec prac. Sroka zapowiada zawiadomienia
Popularne
W Berlinie spłonęło 35 aut dostawczych. Sprawcy przyznali się do sabotażu
Adrian Zandberg zebrał wszystko Razem. Jego majątek jest szacowany na 1,8 mln zł
Wysokość płacy to już nie tabu. Prezydent podpisał nowelę Kodeksu pracy
Bezpieczeństwo bez podziałów. Nawrocki do Tuska: Łączy nas Lechia Gdańsk
Rząd przesuwa termin e-fakturowania. Mikrofirmy zyskają dodatkowy czas
Kamiński i Wąsik wezwani do prokuratury. Chodzi o złamanie sądowego zakazu
Windy w blokach będą obowiązkowe. Za ich budowę zapłacą mieszkańcy
Nie żyje twórca kosmetycznego imperium. Ich produkty zna cały świat
Majątek Arkadiusza Myrchy spuchł o 400 tys. zł
Armada wojenna w drodze. USA wysyłają trzeci lotniskowiec na Bliski Wschód
KGHM nie wypłaci dywidendy. Walne zdecydowało
Świat w napięciu. Irak apeluje do USA, Azerbejdżan odcina się od Izraela, Wielka Brytania wysyła samoloty bojowe
Pierwszy polski ETF na bitcoina zatwierdzony przez KNF
Ile zarabia prezydent Polski?
Płacą jak za topowych piłkarzy. Właściciel Facebooka miał oferować 100 mln USD pracownikom OpenAI