Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Ograniczenie prędkości IG-L na drogach w Austrii związane jest z ograniczeniem emisji spalin i – na niektórych odcinkach – hałasu
- Kierowcy niektórych pojazdów mogą nie stosować się do ograniczeń IG-L, ale muszą mieć specjalne tablice rejestracyjne
- Przekroczenie prędkości na odcinkach z ograniczeniem IG-L traktowane jest surowiej niż poza strefą specjalnego ograniczenia
Maksymalna prędkość na autostradach w Austrii to – teoretycznie – 130 km na godz. W praktyce odcinków, gdzie można jechać 130 km na godz. jest coraz mniej. Coraz częściej natomiast pojawiają się ograniczenia prędkości, które nie są związane z bezpieczeństwem jazdy, a ochroną środowiska. Chodzi o ograniczenia IG-L.
Przeczytaj także: Wystarczy zmiana kształtu i kierowcy głupieją. Znak D-3 i C-5 mają zupełnie inne znaczenie, a wielu się myli
W teorii ograniczenia występują czasowo. W praktyce niemal stale
IG-L to skrót od Immissionsschutzgesetz-Luft (niem. uUstawa o kontroli zanieczyszczenia powietrza). Skrót ten pojawia się przy ograniczeniach prędkości wprowadzonych przez władze lokalne na podstawie specjalnej ustawy mające wspierać ochronę środowiska. Najczęściej ograniczenia prędkości IG-L wyświetlane są na specjalnych tablicach świetlnych, gdyż z założenia uruchamiane są w sytuacji, gdy zanieczyszczenie powietrza przekracza stosowne normy. Jednak na autostradowych odcinkach prowadzących przez Tyrol pojawiają się też normalne znaki z ograniczeniem prędkości i tabliczką IG-L, co oznacza, że ograniczenie obowiązuje stale, niezależnie od warunków, niemal wszędzie.
Ograniczenie IG-L najczęściej wymaga nieprzekraczania prędkości 100 km na godz.
W praktyce, jeśli jedziemy przez Austrię do Włoch albo do Szwajcarii, znaczną część dystansu pokonamy, jadąc autostradą, na której obowiązuje ograniczenie prędkości. Uwaga: na autostradach w Austrii działają fotoradary, stacjonarne i mobilne.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNie wszystkich dotyczy ograniczenie prędkości IG-L
Obecnie ze stosowania się do ograniczeń prędkości z dopiskiem IG-L (ale tu też są wyjątki) zwolnieni są użytkownicy samochodów elektrycznych (hybrydy i hybrydy Plug-in nie są zwolnione z obowiązku stosowania się do ograniczeń). Teoretycznie więc kierowca samochodu elektrycznego może jechać 130 km na godz. w miejscu, gdzie samochody spalinowe muszą trzymać się limitu 100 km na godz.
Ale uwaga: jedynie samochody wyposażone w odpowiednie austriackie tablice rejestracyjne są zwolnione z ograniczenia IG-L. To oznacza, że polscy kierowcy samochodów elektrycznych też jadą 100 km na godz.
Jakie kary za przekroczenie prędkości w Austrii?
W Austrii przepisy określają maksymalne kary, które w przypadku przekroczenia prędkości wynoszą do 7500 euro. Niemiecki Automobilklub ADAC uspokaja, że kary w tej wysokości są stosowane sporadycznie i w praktyce nakładane są niemal wyłącznie na uczestników nielegalnych wyścigów.
W praktyce minimalna kara za przekroczenie prędkości to 20 euro, ale lepiej nie liczyć na taką łaskawość organów wymierzających grzywny. Istotne przekroczenia prędkości w strefach IG-L karane są mandatami w wysokości kilkuset euro.
Od 1 marca 2024 r. w Austrii za bardzo wysokie przekroczenie prędkości można stracić samochód. Konfiskata samochodu orzekana jest za przekroczenia o 80 km na godz. w terenie zabudowanym i 90 km na godz. poza terenem zabudowanym.
Jeśli przekroczenie prędkości powiązane jest z nielegalnymi wyścigami, próg ten wynosi mniej – odpowiednio 60 km na godz. i 70 km na godz.