Wyciskane z danych. Czy umiemy być obiektywni? A czy sądy są?

1 miesiąc temu 23
Badania przeprowadzone w Szwecji wskazują, że obecność ławnika o podobnych cechach do podsądnego zmniejsza prawdopodobieństwo skazania na surowy wyrok o 4–6 proc, Badania przeprowadzone w Szwecji wskazują, że obecność ławnika o podobnych cechach do podsądnego zmniejsza prawdopodobieństwo skazania na surowy wyrok o 4–6 proc, / ShutterStock

Jak oceniają nas ci, którzy nas widzą? Jak subtelne sygnały związane z tożsamością wpływają na decyzje w instytucjach, które powinny być obiektywne? Ekonomiści zajęli się wyrokami zasądzanymi przez szwedzkie sądy

Ekonomia tożsamości to podejście, które rozszerza tradycyjne modele ekonomiczne o elementy psychologii i socjologii, uwzględniając to, iż nasze decyzje zależą nie tylko od korzyści materialnych, lecz także od tego, z kim/czym się identyfikujemy. Badania George’a Akerlofa (Uniwersytet Georgetown) i Rachel Kranton (Uniwersytet Duke’a) sprzed ponad 20 lat wykazały, że określamy nie tylko naszą tożsamość, ale też to, do którego jej aspektu się odwołujemy. Każde z nas może się inaczej identyfikować np. w relacjach zawodowych w zależności od kontekstu, bo w jednym momencie górę bierze doświadczenie zawodowe, a w innym ważniejsze są aspiracje. Wchodząc do sklepu, możemy się silniej identyfikować z płcią, odczuwanym poziomem bogactwa, poczuciem deprywacji, jeśli chodzi o zamożność, albo pochodzeniem rodziny.

A jak oceniają nas inni? Jak subtelne sygnały związane z tożsamością wpływają na decyzje w instytucjach, które powinny być obiektywne?

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Joanna Tyrowicz

Joanna Tyrowicz

Autorka jest ekonomistką GRAPE

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło