W Polsce mniej kanałów FAST niż w Argentynie. Przychody podwoją się

2 tygodni temu 17
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Kanały FAST oferuje m.in. Rakuten TV Kanały FAST oferuje m.in. Rakuten TV

Kanały FAST to najczęściej bezpłatne stacje telewizyjne, oferowane w streamingu z reklamami. Przeważnie można za ich pośrednictwem oglądać popularne dawniej seriale, filmy czy programy telewizyjne. Trend przyszedł do Europy ze Stanów Zjednoczonych. W Polsce takie kanały oferują: Rakuten TV, Player (TVN Warner Bros. Discovery), Pilot WP (Wirtualna Polska), Grupa ZPR Media, Sweet.TV.

Niedawno ruszyła pierwsza stacja FAST Telewizji Polskiej (kanał TVP Na dobre i na złe, poświęcony popularnemu serialowi obyczajowemu). Do końca roku nadawca publiczny chce uruchomić 19 kolejnych kanałów w tym formacie. Podobne plany ma Telewizja Polsat, która także przygotowuje się do nadawania 20 stacji FAST. Mają ruszyć jeszcze w czerwcu.

W przyszłości można sobie wyobrazić kanały FAST nie tylko z powtórkami, ale także prowadzone na przykład przez instytucje kulturalne, fundacje, stowarzyszenia, organizacje zrzeszające pasjonatów, kościoły czy uniwersytety.

Europa Środkowo-Wschodnia opóźniona

Firma 3Vision wyliczyła, że światowym liderem w dziedzinie FAST są Stany Zjednoczone (1700 kanałów). Dalej znalazły się: Wielka Brytania (833 stacje), Kanada (818), Niemcy (616), Szwecja (607), Francja (583), Australia (564), Hiszpania (486), Włochy (459), Norwegia (450), Meksyk (361), Brazylia (260), Argentyna (200) i Polska (96).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Peyton Lombardo, senior manager w brytyjskiej firmie badawczej 3Vision zauważył, że przychody darmowych usług streamingowych są coraz bardziej zauważalne. Przychody AVoD w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosą 1,1 mld w 2025 roku, a 4 lata później już 1,86 mld dol. Wpływ na to ma mieć wynik usług FAST. Przychody tego segmentu wzrosną ze 176 mln dol. do 379 mln dol.

Z analizy wynika, że polski i środkowoeuropejski rynek FAST jest na wczesnym etapie rozwoju. Wpływ na to ma słabo rozwinięta oferta zautomatyzowanej obsługi reklam i dynamicznej podmiany reklam (DAI), które są niezbędne do szybkiej monetyzacji FAST na dużą skalę. Ponadto, popularność telewizorów Smart TV podłączonych do internetu jest mniejsza niż w USA i niektórych krajach Europy Zachodniej.

3Vision dostrzega jednak duży potencjał wzrostu w tej części Europy. Pomóc ma w tym rosnący zasięg światłowodowego internetu i 5G. Zdaniem brytyjskich analityków, kluczowe do rozwoju FAST są inwestycje w treści lokalne. W Polsce widać poprawę. W kwietniu 2024 roku 95 proc. treści oferowanych przez dostępne nad Wisłą kanały FAST było zagranicznych, a rok później już tylko 90 proc.

Zobacz także: Przyszłość serwisów streamingowych? „Technologie FAST i DAI bez siebie nie mogą istnieć”

Analitycy zauważają silną potrzebę kolejnych partnerstw lokalnych, które przyspieszą rozwój branży. Agregatorem kanałów różnych dostawców chce być na przykład Rakuten TV, który udostępnia polskojęzyczne stacje m.in. od Red Carpet TV czy Viasat World. Zupełnie inną strategię przyjęły TVN, TVP i Polsat, które chcą, aby ich kanały napędzały rozwój własnych serwisów streamingowych (Player, Polsat Box Go, TVP VOD).

Na naszym rynku poza Xiaomi, producenci elektroniki nie zdecydowali się na uruchomienie własnych platform FAST. Nad Wisłą nie działają Samsung TV Plus czy LG Channels. Nie wiadomo kiedy i czy to się zmieni. Być może koreańskie koncerny dostrzegą potencjał wraz z rosnącymi przychodami. 

Przeczytaj źródło