Szef InPost krytykuje zagranicznych konkurentów za unikanie podatków w Polsce

8 godziny temu 2
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

W opublikowanym na LinkedIn materiale szef InPost odniósł się do kwestii, którą serwis money.pl poruszył m.in. w wywiadzie z wiceprezesek Microsoft. Chodzi o podatki, które płacą firmy. Szef InPostu w opublikowanym nagraniu krytykuje swoich zagranicznych konkurentów. Zestawienie zawierające wyliczenia odprowadzanych danin nazwał "prawdziwą listą wstydu branży kurierskiej".

Według przytoczonych przez niego danych, "zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie zapłaciły CIT na poziomie 89,8 mln zł". Brzoska szczególnie podkreślił przypadek spółek należących do niemieckiego giganta logistycznego.

Prezes InPost zwrócił uwagę na podatki płacone przez polskie spółki niemieckiego DHL, które przy 5,5 mld zł przychodów odprowadzają jedynie 20,2 mln zł podatku CIT. Stanowi to zaledwie 0,4 proc. ich przychodów, co według Brzoski jest rażąco niską wartością.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie miał nic. Dziś prowadzi miliardowy biznes i Widzew Łódź - Robert Dobrzycki w Biznes Klasie

Przypadek DHL e-commerce i apel do polityków

Jeszcze bardziej uderzający jest przykład spółki DHL e-commerce, bezpośredniego konkurenta należącego do InPostu Unipo. Brzoska twierdzi, że "przy przychodach wysokości 2,8 mln zł zapłacili w 2024 roku okrągłe 0,0 zł podatku CIT". Ta informacja została przedstawiona jako dowód na nieprawidłowości w systemie podatkowym, który pozwala zagranicznym firmom na unikanie płacenia podatków w Polsce.

W swoim wystąpieniu Rafał Brzoska nie ograniczył się do krytyki konkurencji, ale skierował również pytania do polityków wszystkich opcji politycznych. "jak długo polski system podatkowy będzie traktował zagraniczną konkurencję lepiej niż polskie firmy?" - pytał prezes InPost. Dodał również pytanie o to, "jak długo polskie władze będą pozwalały na po prostu niepłacenie podatku w Polsce?"

Szef InPostu podkreślił, że wyprowadzanie podatków poza granice kraju nie jest tylko kwestią nieuczciwości wobec konkurencji, ale przede wszystkim powoduje "miliardowe straty dla całego państwa". Skrytykował również polskie firmy z sektora e-commerce, które faworyzują zagranicznych przewoźników niepłacących podatków w Polsce.

Na zakończenie swojego wystąpienia Brzoska zaapelował do konsumentów o świadome wybory. Zachęcał do korzystania z usług firm, które rzetelnie odprowadzają podatki w Polsce, argumentując, że "tylko firmy na serio płacące podatki w Polsce działają w interesie nas wszystkich, obywateli". Swoje wystąpienie zakończył patriotycznym akcentem, mówiąc o Polsce jako o "naszym wspólnym domu".

Przeczytaj źródło