Sławków wybrał wykonawcę drogi do Euroterminalu

1 tydzień temu 16
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-06-23 18:15

publikacja
2025-06-23 18:15

Samorząd Sławkowa wybrał wykonawcę łącznika między drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS - wynika z informacji lokalnego samorządu. Wybrano ofertę firmy Mirbud za 189,6 mln zł brutto.

Sławków wybrał wykonawcę drogi do Euroterminalu
Sławków wybrał wykonawcę drogi do Euroterminalu
/ GDDKiA

W 2022 r. przedsięwzięcie, które prowadzi 7-tysięczna gmina, dostało zapewnienie 250 mln zł rządowej dotacji. 10 mln zł wkładu własnego zagwarantowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, której miasto jest członkiem. Samorząd w ostatnich dniach rozstrzygnął przetarg na wykonanie inwestycji uproszczonej wobec pierwotnych założeń, które okazały się za drogie.

"W piątek 20 czerwca komisja przetargowa Urzędu Miasta Sławkowa zakończyła proces oceny ofert wykonawców na zaprojektowanie i budowę łącznika Drogi Krajowej nr 94 z zespołem terminali przeładunkowych w Sławkowie. Zgodnie z kryteriami oceny za najlepszą w przetargu została uznana oferta firmy Mirbud o wartości 189,6 mln zł brutto" - napisano na stronach sławkowskiego magistratu.

W przetargu wpłynęły trzy oferty. Przy budżecie zamówienia 250 mln zł Budimex zaproponował cenę 180,3 mln zł brutto, Mirbud 189,6 mln zł brutto, a Nowak-Mosty 206,7 mln zł. Cena wynosiła 60 proc. kryterium oceny ofert; pozostałymi były doświadczenie kierownika budowy i projektanta, a także przedłużenie gwarancji na obiekty inżynierskie oraz pozostałe roboty budowlane i użyte do nich materiały i urządzenia.

Oferenci mają możliwość złożenia ew. odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej. Miasto uważa, że podpisanie umowy będzie możliwe w lipcu lub sierpniu br., w zależności od działań uczestników przetargu. Inwestycja ma zostać wykonana w trybie projektuj i buduj w ciągu 42 miesięcy od opisanego w specyfikacji dnia rozpoczęcia realizacji

Cytowany w informacji burmistrz Rafał Adamczyk ocenił, że wybór wykonawcy łącznika to dla miasta moment historyczny. "Nigdy wcześniej samorząd sławkowski nie realizował tak wielkiej inwestycji. Również mało prawdopodobne jest, żeby w przyszłości powtórzyć podobny sukces" - uznał Adamczyk.

W październiku 2022 r. samorząd siedmiotysięcznego Sławkowa otrzymał jedną z promes inwestycyjnych piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych – na rozwój stref ekonomicznych. Dotacja wynosi w tym wypadku do 98 proc. wartości inwestycji.

Miasto dostało następnie m.in. zapewnienie pokrycia 2 proc. wkładu własnego od władz Euroterminalu, a także pomocy ze strony Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM m.in. przekazała już wcześniej 0,6 mln zł dotacji na przygotowanie zamówienia inwestycji, w tym jej programu funkcjonalno-użytkowego.

Pierwotnie założono długość koniecznego do wybudowania układu drogowego ponad 8,3 km, z rozbudową i budową bezkolizyjnego węzła z DK94 na odcinku ponad 2,1 km DK94. Założono też budowę czterech obiektów inżynierskich, aby drogę przeprowadzić przez linie kolejowe.

Koszt takiej inwestycji oszacowano na 428 mln zł i konieczne stało się unieważnienie pierwszego postępowania (jeszcze przed terminem składania ofert) i modyfikacja zakresu projektu, aby uzyskać niższą kwotę szacunkową.

W styczniu 2024 r. burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk wnioskował o zmianę zakresu inwestycji do Banku Gospodarstwa Krajowego i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów; pozytywna decyzja premiera napłynęła pod koniec kwietnia 2024 r.

Najważniejszą zmianą jest budowa - zamiast wnioskowanego wcześniej przez GDDKiA dwupoziomowego węzła na DK94 - jednopoziomowego skrzyżowania łącznika z DK94 z sygnalizacją świetlną. Z kolei ronda mające łączyć planowany łącznik z drogami powiatowymi mają być wykonane przez powiat będziński przy wsparciu finansowym Sławkowa.

O wsparcie budowy połączenia drogowego do rozbudowującego się terminalu logistycznego w Sławkowie i zakończenia linii LHS, czyli najdłuższej linii szerokotorowej w Polsce przeznaczonej do transportu towarowego, władze Dąbrowy Górniczej, Sławkowa, a także powiatu będzińskiego apelowały od lat. Dotąd do obu tych miejsc lokalnymi ulicami codziennie przejeżdżają setki pojazdów ciężarowych.

Do czasu budowy połączenia do DK94 miasto i zarządzający drogami w Sławkowie powiat będziński wprowadzają naprzemienne, co dwa miesiące, ograniczenie tonażowe na swoich lokalnych drogach wiodących do Euroterminalu: Dąbrowa Górnicza w dzielnicy Strzemieszyce, a powiat będziński - na sławkowskich ulicach.

Władze Sławkowa od lat ubiegały się, aby połączenie do Euroterminalu było inwestycją wojewódzką lub krajową. Wobec możliwości, która pojawiła się w Programie Inwestycji Strategicznych, sławkowski samorząd zdecydował się być samodzielnym inwestorem.

W poniedziałek informację o wyborze wykonawcy łącznika w Sławkowie podał "Dziennik Zachodni".(PAP)

mtb/ drag/

Przeczytaj źródło