Seniorzy czują się ignorowani przez współczesną telewizję. Czego im brakuje?

1 dzień temu 8

Jak informuje advanced-television.com, widzowie powyżej 55. roku życia z Wielkiej Brytanii spędzają średnio przed telewizorem 3 godziny 42 minuty dziennie. Ponad jedna czwarta (26 proc.) dojrzałych odbiorców narzeka jednak na treści, które obecnie trafiają do ramówek poszczególnych stacji.

Za mało klasyków?

Choć większość Brytyjczyków (67 proc.) lubi oglądać nostalgiczne produkcje, to ich największymi miłośnikami są dojrzali widzowie - w wieku od 55 do 64 lat (76 proc.). Połowa odbiorców powyżej 55. roku życia, czyli 22 mln mieszkańców Wielkiej Brytanii uważa, że kanały priorytetowo traktują młodą publiczność. Pokazują formaty typu "Love Island" dla pokolenia Z zamiast klasyków.

Aż 66 proc. starszych widzów tęskni za klasycznymi produkcjami. Kanał Great! TV wyliczył, że w ciągu przykładowego tygodnia pięć kanałów naziemnej telewizji cyfrowej w Wielkiej Brytanii pokazało jedynie dziewięć starszych produkcji, co stanowi mniej niż 5 proc. wszystkich treści.

Przywiązanie do klasyków pokazują także wyniki oglądalności na polskim rynku. Liderem kanałów filmowo-serialowych jest przeważnie stacja TVP Seriale, która pokazuje od lat stare odcinki seriali "Ranczo" czy "Ojciec Mateusz". W Grupie Polsat Plus nadal dobre wyniki robią powtórki "Świata według Kiepskich" czy "Miodowych lat". Niedawno nawet nadawca kanałów AXN nabył od TVP prawa do emisji klasyków, takich jak "Ekstradycja".

Naziemny kanał Antena HD jest adresowany do osób powyżej 50. roku życia. Można tam znaleźć klasyki serialowe, takie jak "Żar tropików" czy popularne wśród starszych widzów programy kabaretowe. W Polsce z powodzeniem działa kilka kanałów informacyjnych, które gromadzą dojrzalszą widownię. Nie brakuje też projektów internetowych dla seniorów, takich jak Silver TV.

Starsi Brytyjczycy narzekają nie tylko na ramówki stacji telewizyjnych, ale też na emitowane w nich reklamy. 60 proc. badanych twierdzi, że promuje się zbyt wiele usług związanych z końcem życia. Nad Wisłą to na przykład spoty odwróconej hipoteki czy ubezpieczenia pogrzebowego.

39 proc. brytyjskich odbiorców powyżej 75. roku życia czuje się wymazanych z telewizji, która pokazuje głównie młode i ładne twarze. 89 proc. kobiet powyżej 75. roku życia uważa, że dojrzałe kobiety są pokazywane stereotypowo. Często seniorzy są prezentowani jako niezbyt pracowici i nieaktywni.

Najbardziej lojalnymi widzami w Wielkiej Brytanii nie są młodzi. Dojrzali widzowie nie powinni być więc ignorowani przez współczesnych nadawców. Nasi odbiorcy mówią nam głośno i wyraźnie, że czują się pozostawieni. Chcą gdzieś oglądać swoje ulubione programy i staramy się im to umożliwiać w naszych stacjach – powiedziała Kate Gartland, dyrektor marketingu Great! TV.

Przeczytaj źródło