Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. Shutterstock.com
Jak wynika z badania Autopay „Finanse Polek i Polaków 2025”, 74 proc. ankietowanych zadeklarowało znajomość pojęcia sztucznej inteligencji. Oznacza to wzrost o 9 pkt. proc. w porównaniu z 2024 r. i o 15 pkt. proc. w porównaniu z 2023 r. Najlepiej zaznajomione z tym pojęciem są osoby młode - zadeklarowało to 80 proc. z nich.
Zobacz: Polak pokonał sztuczną inteligencję od OpenAI. Pogratulował mu Sam Altman
Kto zyska na rozwoju AI?
Zapytani o to, kto zyska najwięcej na rozwoju sztucznej inteligencji, respondenci wskazywali przede wszystkim na duże firmy technologiczne (58 proc.), międzynarodowe korporacje (50 proc.) oraz specjalistów IT (45 proc.). 38 proc. wskazało na zysk środowiska naukowego, a 31 proc. - wojska. Najmniej korzyści z rozwoju AI zdaniem badanych będą miały organizacje pozarządowe (12 proc.).
„Z jednej strony sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie i budzi obawy o wpływ wielkich korporacji. Z drugiej - daje realne wsparcie naukowcom, np. w diagnozowaniu chorób. To sprawia, że Polki i Polacy patrzą na AI w sposób ambiwalentny” - ocenił cytowany w informacji prasowej, Jakub Czerwonka z Autopay.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
38 proc. Polaków odrzuciło możliwość skorzystania z usług finansowych wspieranych przez sztuczną inteligencję; chętny na to był co czwarty badany (25 proc.), co stanowi wzrost o 5 pkt. proc. względem ubiegłego roku. Większymi entuzjastami takich usług są mężczyźni. Najliczniejszą grupę nadal stanowią osoby niezdecydowane (37 proc).
Zobacz: Polski serwis o AI stworzony przez AI. „Nie chcemy straszyć
Sztuczna inteligencja a wpływ na życie
Badani w coraz większym stopniu dostrzegają, że sztuczna inteligencja ma wpływ na ich życie codzienne - wzrosty są wyraźne na tle danych z ub.r. Jej oddziaływanie widzi już 42 proc. Polaków. Najwięcej osób dostrzega wpływ w AI mediach społecznościowych (66 proc.). Prawie co druga osoba wskazała na edukację (49 proc.), zakupy (47 proc.) oraz pracę i karierę (45 proc.). 42 proc. widzi AI w rozrywce i grach, a 40 proc. - w finansach. Najmniejszy wpływ tej technologii Polacy dostrzegają w kulturze i sztuce (27 proc.), transporcie i motoryzacji (26 proc.) oraz w polityce, procedurach demokratycznych i życiu społecznym (25 proc.).
„Kobiety częściej niż mężczyźni dostrzegają obecność AI w mediach społecznościowych, edukacji, zakupach czy pracy zawodowej. Mężczyźni z kolei częściej wskazują na jej rolę w finansach, rozrywce i grach. Widać też wyraźne różnice pokoleniowe - młodsi ankietowani najczęściej zauważają wpływ AI na edukację, starsi natomiast zwracają uwagę na jej znaczenie w finansach, transporcie czy motoryzacji” - wskazał Wojciech Murawski, członek zarządu Autopay.
49 proc. badanych wierzy, że sztuczna inteligencja może odciążyć ludzi od wielu męczących czynności i niemal tyle samo - 48 proc. - że zabierze ludziom pracę. Co trzecia osoba widzi w AI szansę na rozwiązanie problemów społecznych (32 proc.), ale „tylko” 16 proc. wierzy, że zwiększy bezpieczeństwo ich pieniędzy - wskazali autorzy badania.
Badanie „Finanse Polek i Polaków w 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą Satisface pod koniec marca br. na grupie 1802 osób metodą CAWI.