Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Fałszywe reklamy w serwisach społecznościowych spotkał niemal każdy użytkownik internetu. Kuszą wypłatami „dla każdego Polaka”, powołując się na znane giełdowe spółki z udziałem Skarbu Państwa. W ten sposób 19 tys. zł straciła 85-letnia klientka banku.


Od wielu lat w sądach toczą się spory dotyczące zakresu odpowiedzialności banków za tzw. nieautoryzowane transakcje. Zwykle punktem wyjścia jest udana próba internetowego oszustwa, bazującego na socjotechnicznych sztuczkach. Ofiara bywa skłaniana do zainstalowania na swoich urządzeniach dodatkowego oprogramowania, a podający się za instytucję finansową przestępcy „prowadzą za rękę” w procesie, który kończy się przejęciem dostępu do bankowości elektronicznej.
Taki przypadek opisuje Rzecznik Finansowy, który zainterweniował w sprawie 85-letniej oszukanej metodą „na fałszywą inwestycję”. Seniorka kliknęła reklamę opublikowaną na platformie Facebook. Wiadomość zachęcała do bezpiecznego zainwestowania pieniędzy w spółkę Orlen i kusiła wysokim zyskiem.
Po wypełnieniu internetowego formularza z klientką skontaktował się przedstawiciel rzekomego brokera inwestycyjnego. Skutecznie skłonił seniorkę do zainstalowania na komputerze i telefonie aplikacji pozwalających na zdalny dostęp. W kolejnym kroku z konta niedoszłej inwestorki przelano 19 tys. zł.
„Rażące niedbalstwo” czy nie?
Ofiara złożyła w banku reklamację, powołując się na fakt, że transakcja nie była przez nią autoryzowana. Zgodnie z zapisami ustawy o usługach płatniczych, dostawca usługi ma obowiązek niezwłocznie zwrócić płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji. Wyjątek stanowią przypadki, w których można podejrzewać oszustwo (np. klient sam zlecił i potwierdził transakcję) i poinformowano o tym organy ścigania.
Za nieautoryzowaną transakcję płatniczą odpowiada również płatnik (my, konsument), jeśli doprowadził do niej umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa i naruszenia co najmniej jednego z obowiązków wymienionych w ustawie (m.in. korzystanie z instrumentu płatniczego zgodnie z umową, przechowywanie go z należytą starannością, nieudostępnianie osobom nieuprawnionym). Skrajnym przykładem takiego scenariusza może być np. zapisanie numeru PIN na karcie płatniczej.
Przypomnijmy, że wokół interpretacji artykułu 46 w ustawie o usługach płatniczych toczy się od lat spór pomiędzy bankami a instytucjami chroniącymi konsumentów. „Zdaniem bankowców pomylono termin uwierzytelnienie i autoryzacja. Uwierzytelnienie oznacza w tym kontekście potwierdzenie tożsamości klienta składającego zlecenie z użyciem odpowiedniego mechanizmu (np. loginu i hasła oraz np. aplikacji mobilnej jako drugiego poziomu). W cytowanym powyżej fragmencie ustawy powinien znaleźć się właśnie ten termin. Bank jest w stanie sprawdzić poprawność danych użytych do uwierzytelnienia, autoryzacja odwoływałaby się raczej do intencji” – wskazywaliśmy na łamach Bankier.pl.
Bank odrzucił reklamację, powołując się na rażące niedbalstwo klientki. Instytucja nie zmieniła zadania również po postępowaniu interwencyjnym Rzecznika Finansowego, do którego trafiła skarga seniorki. W takich okolicznościach Rzecznik zdecydował się wystąpić na drogę sądową.
Sądy stanęły po stronie poszkodowanej
„Rzecznik Finansowy uznał, że to sprawa o precedensowym znaczeniu, podobnych sytuacji jest więcej, więc warto na tym przykładzie spróbować osiągnąć korzystne dla poszkodowanej rozstrzygnięcie” – wskazano w komunikacie instytucji.
– Poszkodowana znajdowała się w trudnej sytuacji życiowej, co stanowiło jedną z przesłanek do udzielenia jej wsparcia przez Rzecznika Finansowego na etapie postępowania sądowego. Choć oczywiście w Polsce nie ma systemu prawa precedensowego, to mamy nadzieję, że ten i podobne wyroki ukształtują linię orzeczniczą w tego typu sprawach – wyjaśnia Dawid Rapkiewicz, dyrektor Departamentu Klienta Rynku Bankowego i Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.
Zdaniem Rzecznika Finansowego kluczowe w tej sprawie były specyficzne okoliczności. Po pierwsze, transakcję wykonano bez wiedzy klientki. Po drugie, seniorka została zmanipulowana przez podszywających się pod instytucję finansową i nie była świadoma, jakie funkcje ma podsunięta jej aplikacja. Po trzecie, po fakcie zawiadomiła policję.
Sąd pierwszej instancji uznał, że doszło do nieautoryzowanej transakcji płatniczej, a więc przychylił się do argumentacji Rzecznika Finansowego. Podobne były losy apelacji złożonej przez bank. W efekcie poszkodowana otrzyma z powrotem utraconą kwotę.
Na horyzoncie nowa unijna regulacja
Chociaż sądy nierzadko w podobnych sprawach przyznają rację poszkodowanym, to problem nieautoryzowanych transakcji płatniczych na dobre rozwiązać mogłoby doprecyzowanie regulacji prawnych. Na szczeblu unijnym trwają prace nad nowym pakietem dla rynku usług płatniczych. Przewidziano w nim fragment, który odnosi się wprost do problemu oszustw - „transakcji płatniczej nie uznaje się za autoryzowaną, jeżeli transakcja została zainicjowana lub zmieniona przez osobę trzecią, która działa bez zgody użytkownika usług płatniczych, w tym przy użyciu osobistych danych uwierzytelniających użytkownika usług płatniczych uzyskanych w sposób noszący znamiona oszustwa”. O szczegółach regulacji PSD3 i PSR pisaliśmy niedawno tutaj.

Najlepsze konta firmowe dla nowych przedsiębiorców z dodatkowymi funkcjami – czerwiec 2025
Powiązane: Cyberbezpieczeństwo
NBP.pl, prezydent.pl lub knf.pl? Ekspert: To jasny przekaz "Jestem stąd i podlegam polskim regulacjom"„Wolna domena podmiotu publicznego to jak otwarte drzwi dla oszustów i wrogów państwa" - mówi w wywiadzie dla Bankier.pl Monika Kamińska, radca prawny i założycielka Truesty, jednego z dziesięciu najbardziej obiecujących startupów w Polsce, zajmującego się walką z hejtem i dezinformacją w sieci. Rozmawiamy między innymi o stronie knf.pl, która mimo skojarzeń, nie ma nic wspólnego z Komisją Nadzoru Finansowego.
Cyberatak na Hawaii Airlines. FBI odkryło, która grupa hakerów zakłóciła systemy linii lotniczejFBI potwierdziło w sobotę, że za cyberatakiem na linie lotnicze Hawaiian Airlines może stać grupa hakerska znana jako "Scattered Spider". Hawaiian Airlines zostały zaatakowane na początku tygodnia. Zakłóciło to działanie niektórych systemów IT, jednak według hawajskiego przewoźnika incydent nie wpłynął na bezpieczeństwo lotów i pasażerów.
UE rzuca rękawicę USA w teleinformatyce. PIE ocenia plan za "zbyt ambitny"Aktualne dane wskazują, że cele cyfryzacji na 2030 r., wyznaczone przez KE dwa lata temu, mogą okazać się zbyt ambitne - ocenił Polski Instytut Ekonomiczny. Przykładowo liczba specjalistów ICT powinna podwoić się dwukrotnie, a obecnie średni przyrost wynosi 0,2 pkt. proc. rocznie - wskazał.
Polecane
OC: Rekordowe kary dla kierowców, ale dla rolników… znacznie mniejsze
Rowerem na bani? Ponad połowa Holendrów jeździ pod wpływem alkoholu lub narkotyków
Mieszkanie z ogródkiem – wygoda, która nie oznacza własności
Mieszkanie pod wynajem na doby. Czy można na nim zarobić na kolejne?
Korzystasz z Apple Pay lub Google Pay? Do zgarnięcia 1200 zł
Płace poniżej 9 tysięcy, rajd zdolności kredytowej i deweloperzy pod kreską
Kolejny weekend, kolejne prace w bankach. Może się przydać gotówka
Już ponad miliard złotych z Unii na sieć gazociągową
Do sieci trafił film z wypadku na S3. Za kierownicą siedział... marszałek woj. lubuskiego
Henkel zwalnia i zamyka zakład, a turyści boją się wojny i odsprzedają wycieczki do Egiptu i Turcji
Wydaj 3 tys. zł na co chcesz, a dostaniesz drona DJI o wartości 919 zł
Milowy krok w rozwoju polskich ETF-ów. Właśnie padł rekord
Promocje na paliwo w wakacje. Sprawdzamy, jak zaoszczędzić podczas tankowania
Dane na sprzedaż. Jak się bronić przed wyciekami w Internecie?
Orlen z tańszym paliwem na wakacje. Znamy warunki tegorocznej promocji
Najnowsze
Trump chce nałożyć 500-proc. cła na kraje handlujące z Rosją, ale znosi sankcje z Węgier
Trump ponownie prowokuje Kanadę i Chiny. Wspomina o 51. stanie i o TikToku
Rosja szykuje rezerwę czołgów. Naprawia te, które zbierały kurz
Ważna transakcja na Śląsku. "Początek nowego życia dla jednego z najważniejszych zabytków przemysłowych"
Po rządach Trumpa tradycyjna polityka zagraniczna USA będzie nie do odbudowania
Mieszkańcy Tuvalu uciekają z wysp. 1/3 populacji złożyła wniosek w australijskiej loterii wizowej
Gdzie dwóch się bije, tam trzeci traci? PKB Polski w opałach przez 50-proc. cła USA na import z UE
Rosja skupuje części do samolotów. Od początku wojny wydała na to 1 mld euro
Jak szpieg ze szpiegiem. Szef wywiadu zagranicznego Rosji rozmawiał z szefem CIA
Polska stocznia wojenna ma mnóstwo zamówień. "Zawod przeżywa renesans"
Ukraina się zaminuje. Kijów wycofał się z konwencji zakazującej min przeciwpiechotnych
Wulgarne telefony do Sądu Najwyższego. Wyborcom puszczają nerwy?
Chiny szarogęszą się w portach Ameryki Łacińskiej. "Bardziej niż się wydawało"
Kask obowiązkowy na hulajnodze i rowerze. Rząd pracuje nad zmianą przepisów
5 proc. PKB na zbrojenie pewne. Kraje oddalone od Rosji obawiają się nie jej wojsk, a utraty dobrobytu
Popularne
Prywatna wizyta u chirurga, potem operacja na NFZ. Śledczy badają sprawę chirurga
Izrael trzęsie regionem Zatoki Perskiej. "Niekontrolowany, lekkomyślny i destabilizujący"
Iran wylewa beton w ośrodku atomowym w Fordo. I to na potęgę
Władze Iranu szykują masowe deportacje Afgańczyków
Parawaning w sieci komórkowej nie zadziała. W kurortach operatorzy rwą włosy z głów
Ostre orędzie prezydenta w Sejmie. Skrytykował rząd Tuska w rok po wyborach
Friendly fire po rosyjsku. Lotnictwo bombarduje terytoria kontrolowane przez Kreml
USA zamknie dla UE chmurę? "Usługi technologiczne niemal jak Grenlandia"
9% w BNP Paribas? Tak, ale tylko jeśli zdążysz przed 30 czerwca!
Ustawa o rynku kryptoaktywów na tapecie rządu
Koniec z rozrzuconymi e-hulajnogami. Miasta wprowadzają obostrzenia uderzające po kieszeni
Dolar z najniższym kursem od 2020 r. Wieloletni dołek na walutowej parze USD/PLN zagrożony
Liczba mieszkań topnieje. Raport: Możliwy kilkuprocentowy wzrost cen mieszkań
Powódź zalała gospodarstwo oskarżonego, ale sąd nie odroczył jego rozprawy. RPO interweniuje
"Le Figaro": Rosja zajęła teren, na którym jest najwięcej litu w całej Europie