Wypalenie zawodowe dotyka pracowników niezależnie od branży czy wieku. Z raportu Hays Poland i OFF school wynika, że mimo relatywnie krótkiego stażu pracy, problem ten jest szczególnie widoczny wśród młodych pracowników. 46 proc. przedstawicieli pokolenia Z deklaruje, że doświadczyło wypalenia zawodowego.
Przedstawiamy najnowszy raport Hays Poland, poświęcony pokoleniu Z na rynku pracy. Publikacja przedstawia wyniki badania przeprowadzonego w okresie od czerwca do sierpnia 2025 r. wśród blisko 200 młodych pracowników — osób z pokolenia Z — i ponad 100 pracodawców i menedżerów, reprezentujących pozostałe pokolenia. Badanie i raport zostały przygotowane we współpracy z Fundacją OFF school. Publikacja jest opatrzona patronatem Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Raport przedstawia doświadczenia i opinie młodych pracowników oraz pracodawców na trzy tematy przewodnie — wieloetatowości, dobrostanu psychicznego oraz zaangażowania i identyfikacji z firmą. Publikacja podpowiada, jak można wzmocnić zrozumienie, komunikację i współpracę w międzypokoleniowych zespołach, gdzie odmienna perspektywa może dzielić, a także podkreśla rolę otwartości i różnorodności w firmach.
Najnowsze badanie agencji doradztwa personalnego Hays Poland i Fundacji OFF school, opisane w raporcie "Gen Boost 2025. Młodzi redefiniują pracę", pokazuje, że aż 46 proc. pracowników z pokolenia Z mierzyło się z wypaleniem zawodowym. Zetki najczęściej zmagały się wówczas z brakiem chęci i energii do pracy, poczuciem monotonii i bezsensu, ciągłym stresem, a także problemami ze zdrowiem psychicznym i fizycznym.
— Młodym osobom wpaja się, że powinny cały czas działać i odnosić sukcesy, ale jednocześnie być pełne energii, zmotywowane oraz w pełni usatysfakcjonowane. Szczególnie media społecznościowe przekazują im wizję dopaminowego stylu życia, które w rzeczywistości jest pułapką. Przez to osoby z pokolenia Z szybciej wyłapują i koncentrują się na rzeczach, które odbiegają od "norm" obowiązujących w ich świecie. Dlatego jeżeli w pracy otrzymają nie do końca rozwijające czy ambitne zadanie — co jest stosunkowo powszechne na początku drogi zawodowej — miewają poczucie bezsensu, które jest w stanie obniżyć ich ogólne zadowolenie z pracy — wyjaśnia Agnieszka Czarnecka, head of HR consultancy na Europę Środkowo-Wschodnią w Hays.

3 tygodni temu
50




English (US) ·
Polish (PL) ·