Maskotki, marże i marketing. Władze Chin zakazują bankom wabienia klientów

17 godziny temu 6
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Jakim jesteś inwestorem? Sprawdź, czy działasz jak Warren Buffett

2025-06-14 10:00

publikacja
2025-06-14 10:00

Niektóre promocje bankowe potrafią wzbudzić więcej emocji niż same lokaty. W Chinach nowa tendencja łącząca finansowe oferty z popkulturowymi gadżetami przyciąga rzesze klientów oraz… uwagę regulatorów.

Maskotki, marże i marketing. Władze Chin zakazują bankom wabienia klientów
Maskotki, marże i marketing. Władze Chin zakazują bankom wabienia klientów
fot. petanicupu / / Shutterstock

Chińskie władze zakazały krajowym bankom przyciągania klientów prezentami, w tym niezwykle popularnymi lalkami Labubu, w obliczu zaostrzającej się konkurencji między instytucjami finansowymi.

Jak podała agencja Bloomberg News, oddział Krajowej Administracji Regulacji Finansowych (National Financial Regulatory Administration) w prowincji Zhejiang wezwał lokalne banki do powstrzymania się od oferowania niezgodnych z przepisami zachęt w celu pozyskiwania depozytów.

Nowe wytyczne pojawiły się po tym, jak Ping An Bank przeprowadził promocję, w której oferował lalki Labubu firmy Pop Mart w kilku miastach nowym klientom, którzy zdeponowali co najmniej 50 000 juanów (około 25 989 zł) na okres trzech miesięcy.

Maskotki hitem w Państwie Środka

Puszyste lalki z charakterystycznym szerokim uśmiechem z ostrymi zębami pojawiły się na rynku w 2019 roku i są głównie sprzedawane pudełkach-niespodziankach. Stały się viralem po tym, jak Lisa z zespołu K-popowego BlackPink została sfotografowana z jedną z nich przy torebce luksusowej marki — wkrótce potem zrobiła to również Rihanna.

Lalki Labubu są dziełem Kasinga Lunga — artysty urodzonego w Hongkongu, wychowanego w Holandii. Zainspirowany mitologią nordycką stworzył postacie „Potworów” (Monsters), w tym Labubu, w ramach serii książek obrazkowych w 2015 roku.

Promocja Ping An Bank oferowała nowym klientom wybór pomiędzy pudełkiem-niespodzianką z lalką Labubu 3.0 a pakietem prezentowym.

Popularność gadżetów kontra rosnące koszty i niskie marże

Chiński regulator chce jednak położyć kres praktyce oferowania klientom prezentów — takich jak ryż, drobny sprzęt AGD czy członkostwa online — obawiając się, że działania te zwiększają koszty banków i szkodzą ich marżom zysku, które obecnie znajdują się na rekordowo niskim poziomie.

Kampania marketingowa Ping An Bank zyskała ogromną popularność na chińskiej platformie społecznościowej Xiaohongshu (znanej także jako RedNote), przyciągając duże zainteresowanie oszczędzających, jednak media państwowe skomentowały, że nie jest to „rozwiązanie długoterminowe”.

Jak podaje portal Yicai należący do Shanghai Media Group, lalki Labubu zostały wyprzedane na chińskich platformach e-commerce i w oficjalnych kanałach online firmy Pop Mart.

Reasumując, choć bankowe maskotki zyskały status viralowych bohaterów internetu, nie przekonały władz do swojej przydatności w świecie finansów. Dla instytucji oznacza to konieczność powrotu do bardziej konwencjonalnych sposobów budowania zaufania klientów.

J.S.

Źródło:

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Powiązane: Chiny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło