Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. shutterstock
Jak wskazuje organizacja, w czerwcu największą zmianą na rynku było zakończenie 35 proc. promocji Orlen Charge, dzięki której w maju sieć oferowała jedne z najniższych stawek na rynku. Obecnie ceny za ładowanie prądem stałym (DC) do 150 kW w sieci Orlenu wynoszą od 2,69 do 2,89 zł za kWh, a za ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW – 3,19 zł za kWh.
Podwyżki na swoich stacjach wprowadził Eleport, ceny za ładowanie prądem zmiennym (AC) wzrosły z 1,78 do 1,99 zł za kWh. W przypadku szybkich ładowarek tego operatora, energia w ładowarkach DC do 50 kW podrożała z 2,28 do 2,49 zł za kWh, a dla DC powyżej 50 kW - z 2,48 do 2,79 zł za kWh.
CZYTAJ TEŻ: Orlen ma więcej stacji i sklepów. Zysk w górę
EV Klub Polska zauważa, że Tauron w swojej sieci oferuje taryfy dynamiczne, co oznacza znaczne wahania stawek w zależności od aktualnych cen energii na giełdzie. Taka oferta cenowa charakteryzuje się szansami na tanie ładowanie, jednocześnie kierowcy muszą być czujni, by nie ładować się w godzinach, kiedy prąd będzie drogi - podkreśla organizacja. W przypadku ładowania DC do 150 kW ceny mogą wahać się od 1,76 zł za kWh w najtańszych godzinach do 4,00 zł za kWh w szczycie cenowym. Z kolei przy ładowaniu AC obecna rozpiętość w zależności od czasu i lokalizacji to od 1,24 do 3,42 zł za kWh.
W ładowarkach Tesli obniżono ceny
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Tesla z kolei nieznacznie obniżyła ceny, oferując ładowanie DC do 150 kW za 1,20-1,60 zł za kWh, a ultraszybkie ładowanie powyżej 150 kW kosztuje od 1,40 do 1,90 zł za kWh – w zależności od czasu i lokalizacji. Nowością jest wprowadzenie opłat za kolejkę na wybranych stacjach Supercharger.
Nowe opłaty w wysokości 2 zł za minutę dotyczą sytuacji, gdy Supercharger jest w pełni zajęty, a kierowca kontynuuje ładowanie powyżej poziomu 80 proc. Jak jednak zwraca uwagę EV Klub Polska, opłata ta jak na razie może wystąpić w dwóch lokalizacjach w Polsce – Rzeszowie i Ciechocinku.
CZYTAJ TEŻ: Polityczna czkawka u Tesli? Firma zarobiła dużo mniej, Musk składa obietnicę inwestorom
"Wdrażanie taryf dynamicznych to naturalny kierunek rozwoju tego sektora. W Polsce mamy już ponad 9,5 tys. publicznych punktów ładowania, ale tempo rozwoju musi się zwiększyć. Zgodnie z prognozami przygotowanymi przez Biuro Badań i Analiz PSNM, do 2030 r. potrzebować będziemy ponad 50 tysięcy punktów ładowania, aby obsłużyć rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych" - ocenia Maciej Gis z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności.
Według prezesa EV Klub Polska Łukasza Lewandowskiego wprowadzenie na Superchargerach Tesli opłat w szczycie obłożenia stacji to sygnał, że infrastruktura ładowania w Polsce zaczyna się nasycać w wybranych lokalizacjach. "+Congestion fee+, choć może budzić kontrowersje, jest skutecznym narzędziem zarządzania ruchem na stacjach, zmusza kierowców do bardziej efektywnego korzystania z ładowarek i zwalnia miejsce dla kolejnych użytkowników" – uważa Lewandowski.
Ranking cen ładowania, przygotowany przez Fundację EV Klub Polska oraz portal użytkowników samochodów elektrycznych elektromobilni.pl aktualizowany jest co miesiąc. Przytoczone dane pochodzą od operatorów. W rankingu można znaleźć stawki 17 operatorów sieci ładowania.