Wprawdzie nie będzie potrzeby ich wystawiania w przypadku dokumentów przekazanych przez Krajowy System e-Faktur, ale wciąż będą funkcjonować, gdy faktury będą dostarczane poza nim. Ich stosowanie może być również potrzebne w razie niedostępności systemu lub jego notyfikowanej awarii.
Jedną z funkcjonalności KSeF jest archiwizacja faktur ustrukturyzowanych przekazanych za jego pośrednictwem (czy też – jak postanowił prawodawca – wystawianych przy użyciu systemu). Co więcej, nawet jeżeli w przyszłości zostanie wprowadzona – zapowiedziana w wydanym przez resort finansów podręczniku – możliwość ukrywania otrzymanych przez podatnika niechcianych faktur ustrukturyzowanych, nie zmieni to tego, że raz pozytywnie zweryfikowany plik xml – zyskawszy status faktury ustrukturyzowanej – pozostaje w KSeF. Zasadą bowiem jest, że o ile można skorygować fakturę ustrukturyzowaną, nawet całkowicie ją zerując (a czasami wręcz tak trzeba), o tyle nie ma możliwości, by podatnik – czy to adresat, czy nawet wystawca – anulował albo skasował dokument faktury ustrukturyzowanej, czyli taki, któremu został nadany numer KSeF. Owszem, dokument taki będzie usunięty – ale automatycznie przez system wraz z upływem 10 lat liczonych od końca roku, w którym był on wystawiony.
To prowadzi do wniosku, że w przypadku faktur ustrukturyzowanych traci rację bytu niegdyś bardzo popularny, dzisiaj już nieco mniej, ale wciąż jeszcze ochoczo przez podatników wykorzystywany dokument wystawiany w trybie art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1203; dalej: ustawa o VAT) w okolicznościach, w których faktura uległa zniszczeniu lub zaginęła – czyli duplikat faktury.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Radosław Kowalski
doradca podatkowy
Zobacz
Popularne Zobacz również Najnowsze
Przejdź do strony głównej

3 tygodni temu
13




English (US) ·
Polish (PL) ·