Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Bardzo ważne połączenie zakopianki z drogą powiatową
Budowa tunelu w Krzyszkowicach ma na celu likwidację lewoskrętu, który w tym miejscu sprzyjał korkom i zmniejszał bezpieczeństwo na drodze. Projekt obejmujący kompleksowy węzeł drogowy umożliwi bezkolizyjne połączenie zakopianki (DK7) z drogą powiatową prowadzącą w kierunku Sieprawia. Oprócz samego tunelu powstaną dodatkowe jezdnie, które w przyszłości będą stanowiły część lokalnej infrastruktury drogowej biegnącej wzdłuż zakopianki. Projekt ma też na celu poprawę płynności ruchu w całym regionie, co potwierdza realizacja podobnych inwestycji na innych odcinkach jednej z najważniejszych tras w Polsce.
Przeczytaj także: Od tego weekendu działają zakazy jazdy. Dotyczą tysięcy kierowców. Mamy listę. Pewnie cię na niej nie ma
„Pod zakopianką, a nie nad nią” — tak określił charakter nowej konstrukcji Wojewoda Małopolski podczas wizyty. Zwrócił uwagę na to, że jest to pierwsze miejsce w regionie, gdzie droga przechodzi pod zakopianką, a nie nad nią, jak do tej pory. Dodał, że planowane są także kolejne tego rodzaju inwestycje, w tym tunel w Libertowie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoParametry techniczne budowy. Jak długi będzie nowy tunel?
Powstający tunel będzie miał 42,3 m długości, 10 m wysokości i 17,7 m szerokości. Składać się będzie z dwupasmowej jezdni oraz chodnika dla pieszych. Ściany oporowe, które chronią tunel, osiągną 424 m długości. Do realizacji projektu wykorzystane zostanie ponad 20 tys. m3 betonu oraz niemal 1800 ton stali zbrojeniowej.
Realizacja odbywa się według klasycznej technologii budowania tuneli, która opiera się na żelbetowych ścianach wylewanych jako całość. Ta metoda zapewnia trwałość, szczelność oraz łatwość nałożenia izolacji, co czyni konstrukcję bardziej odporną zarówno na czynniki zewnętrzne, jak i akty wandalizmu. Pozwala również dostosować beton do warunków gruntowych występujących w tym miejscu, co zwiększa stabilność całego obiektu.
Tunel w KrzyszkowicachGDDKiA
Prace drogowe na południu Polski nie są łatwe. Wyzwania ukształtowania terenu
Na placu budowy zakopianki inwestorzy muszą sprostać wyzwaniom, jakie przynosi ukształtowanie wodno-gruntowe Krzyszkowic. Zastosowanie technologii ścian stalowych szczelnych oraz specjalnych konstrukcji zaprojektowanych w kształcie litery „U” zabezpiecza tunel przed działaniem wody oraz niestabilnością gruntu. Aby zapobiegać gromadzeniu się deszczówki, tunel zostanie wyposażony w dwie zatapialne pompy, umożliwiające szybkie wypompowanie wody nawet z głębokości 6,5 m. Każda z pomp będzie w stanie przepompować aż 30 litrów wody na sekundę.
Kiedy tunel będzie gotowy? GDDKiA podała postępy prac
Dotychczas budowa tunelu osiągnęła już znaczący poziom zaawansowania. Strop tunelu jest zabezpieczony belkami rozpierającymi ściany do odpowiedniej szerokości. Na ścianach zachodniej części tunelu, prowadzącej w kierunku Zakopanego, położono strop, a większość zaplanowanych robót ziemnych została zakończona. Z 65 tys. m3 ziemi przeznaczonej do usunięcia pozostaje jeszcze niewielka ilość, wynosząca 4 tys. m3.
Obecnie zaawansowanie robót w Krzyszkowicach wynosi 65 proc. Planowane przebicie na wylot ma nastąpić na przełomie września i października, co pozwoli na realizację kolejnych istotnych etapów prac.
Tunel w KrzyszkowicachGDDKiA
Modernizacja zakopianki nabiera tempa
Węzeł w Krzyszkowicach jest częścią większego projektu modernizacji zakopianki. W zeszłym roku zakończono inwestycje w węzłach w Gaju oraz kładki w Mogilanach i Głogoczowie. Aktualnie trwają prace nad węzłem w Myślenicach, a wnioski dotyczące nowych inwestycji drogowych w Jaworniku i Głogoczowie zostały już złożone. Docelowo na DK7 mają powstać aż osiem bezkolizyjnych skrzyżowań, które znacząco poprawią płynność ruchu oraz bezpieczeństwo pieszych.