Kolejne dotacje dla TVP i Polskiego Radia. Ile dostaną do końca roku?

1 miesiąc temu 38

Polskie Radio kolejną dotację celową ze środków finansowych ministra kultury i dziedzictwa narodowego otrzymało na mocy umowy z 26 września. Nadawcy przelano z budżetu państwa 35 mln zł na realizację misji publicznej w październiku.

To piąta w 2025 roku transza wsparcia budżetowego dla Polskiego Radia. Pod koniec stycznia firma dostała 75 mln zł na pierwszy kwartał, w połowie kwietnia – 54,66 mln zł na drugi kwartał, w połowie lipca – 27,33 mln zł na lipiec i sierpień, zaś pod koniec sierpnia – 16,4 mln zł na wrzesień.

Z kolei Telewizja Polska we wrześniu otrzymała z budżetu państwa 160 mln zł, z czego 60 mln zł na mocy umowy z sierpnia. Natomiast umowa podpisana we wrześniu zakłada 100 mln zł wypłacone w zeszłym miesiącu oraz jeszcze dwie transze: 350 mln zł w październiku i 265 mln w listopadzie.

Wcześniej TVP porozumiała się z resortem kultury co do kilku transz dotacji budżetowej. Na początku 2025 roku zawarto umowę na 350 mln zł, w kwietniu – na 300 mln zł, zaś w lipcu – na 170 mln. Oznacza to, że w całym 2025 roku do spółki trafi 1,595 mld zł z państwowej kasy.

Wiele razy mniej niższe dotacje otrzymują regionalne rozgłośnie radiowe. Jak szczegółowo opisywaliśmy, z transzy przyznanej na przełomie sierpnia i września do poszczególnych stacji trafiło od 547 tys. do 1 mln zł.

800 mln zł na 3,5 miesiąca

W połowie września przedstawiciele resortów finansów oraz kultury i dziedzictwa narodowego na posiedzeniu sejmowej komisji zapowiedzieli, że publiczni nadawcy do końca 2025 roku dostaną jeszcze 800 mln zł z rezerwy budżetowej. Z tej kwoty 715 mln zł przyznano Telewizji Polskiej.

Wiceminister kultury Maciej Wróbel poinformował, że licząc z planowanymi 800 mln zł, nadawcy w 2025 roku dostaną 2,01 mld zł z budżetu państwa. W ub.r. było to 2,34 mld.

Nadawcy publiczni są dotowani wprost z budżetu państwa od początku 2024 roku, po tym jak pod koniec 2023 roku prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę okołobudżetową zakładającą przekazywanie im kolejnych rekompensat za utracone przychody z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Owe rekompensaty były wypłacane od 2020 roku w formie obligacji skarbowych, które nadawcy odsprzedawali Skarbowi Państwa. Wynosiły ok. 2-3 mld zł rocznie.

TVP i Polskie Radio ze stratami

Jak już szczegółowo opisywaliśmy, w 2024 roku przychody sprzedażowe Polskiego Radia wyniosły 377 mln zł wobec 405,54 mln zł wygenerowanych od stycznia do 26 grudnia 2023 roku, czyli przed postawieniem w stan likwidacji. Strata netto wyniosła 15,4 mln zł. W poprzednim roku dzięki niewypłacanej obecnie rekompensacie abonamentowej zysk netto wyniósł 58,2 mln zł.

Z kolei Telewizja Polska w ub.r. zanotowała 3,22 mld zł przychodów, co wobec 4,44 mld zł rok wcześniej oznacza spadek o 27,2 proc. Co prawda wpływy reklamowo-sponsoringowe zwiększyły się rok do roku z 891,74 do 984,97 mln zł, ale suma dotacji budżetowych (także z kasy Ministerstwa Spraw Zagranicznych na treści dla Polaków za granicą) wyniosła 1,68 mld zł, podczas gdy w 2023 r. TVP zaksięgowała 2,33 mld zł rekompensaty.

Nadawcy udało się ograniczyć wydatki operacyjne o 15 proc.: z 3,72 do 3,21 mld zł. W konsekwencji jego rentowność operacyjna poszła w dół z 337,94 mln zł zysku do 175,01 mln straty, a wynik netto – z 264,64 mln zł zysku do 298,04 mln zł straty netto.

Przeczytaj źródło