Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Ostatnio śledziliśmy maszyny TBM na budowie tuneli drogowych dla samochodów, tym razem mamy do czynienia z niezwykle ważnym projektem kolejowym. Rozpoczęto konstrukcję tunelu kolejowego pod Pisarzową, który dzięki tarczy TBM „Jadwiga” osiągnie długość prawie cztery km. Tunel ma skrócić czas podróży pomiędzy Limanową a Nowym Sączem, stanowiąc kluczowy element ambitnego projektu „Podłęże-Piekiełko”. Całkowity koszt modernizacji odcinka linii kolejowej nr 104 wynosi ponad 1,9 mld zł, w części finansowanej przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Tak wygląda początek prac Jadwigi. Mamy galerię z placu budowy:
Foto: / pkp
Foto: / pkp
Foto: / pkp
Jadwiga TBM waży ponad 2500 kg i ma 90 m długości
Drążenie tunelu rozpoczęła ważąca ponad 2,5 tys. ton i mierząca 90 metrów długości maszyna TBM „Jadwiga”. Tarcza ta, pracując z maksymalną precyzją, ma za zadanie wykonać 3750 metrów podziemnej trasy, jednocześnie wybierając ziemię oraz montując betonowe ściany tunelu. Proces ten przebiega nieprzerwanie dzięki współpracy ciężkich maszyn oraz specjalistycznej przemysłowej kolejki. Same betonowe fragmenty powstają w hali prefabrykacji zlokalizowanej tuż obok tunelu. Cała operacja ma zostać wykonana w ciągu 10 miesięcy ciągłej pracy.
— Przed kolejarzami i wykonawcami ambitne zadanie. Najbliższe miesiące to ciężka praca przy budowie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Cieszę się, że inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym planem. Dzięki niej region zyska nowe możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego — powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Drążenie tunelu tarczą TBM - infografikapkp
Drążenie tunelu tarczą TBM - infografikapkp
Tunel ewakuacyjny budowany przez TBM „Kinga"
Pod Pisarzową tworzony jest również mniejszy tunel ewakuacyjny, którego konstrukcję realizuje urządzenie TBM „Kinga”. Dotychczas udało się wykonać już 420 metrów tego obiektu. Obydwa tunele są pierwszymi zaplanowanymi w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”. Łącznie ma powstać aż 20 takich konstrukcji, z czego 16 będzie przeznaczonych dla pociągów, a pozostałe cztery — jako tunele ewakuacyjne.
— To jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu. Przygotowujemy się do realizacji kolejnych odcinków tej największej inwestycji kolejowej na południu kraju — podkreślił Marcin Mochocki, członek zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przeczytaj także: Setki "bezpańskich" Tesli wyrzuconych z parkingu przy centrum handlowym. Ameryka śmieje się z Elona Muska
Nowe połączenie: Kraków — Podhale — Sądecczyzna
Projekt „Podłęże-Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km trasy z Chabówki do Nowego Sącza oraz budowę 58 km nowych torów, które połączą Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo inwestycja ma znacząco poprawić dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybkie podróże. Przewiduje się, że trasa Kraków-Nowy Sącz będzie pokonywana w godzinę, natomiast przejazd z Krakowa do Zakopanego zajmie 90 minut.