- Forum inwestycyjne GDDKiA ma usprawnić procesy inwestycyjne i rozwiązywać problemy branży
- GDDKiA planuje ogłosić przetargi na budowę blisko 300 km dróg
- Do końca 2025 r. kierowcy zyskają dostęp do ponad 250 km nowych tras
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zainaugurowała prace Forum inwestycyjnego, które ma być kluczową platformą współpracy w branży drogowej. Podczas spotkania, które odbyło się 27 października, przedstawiono także plany przetargowe na najbliższe lata oraz omówiono aktualne problemy rynku budowlanego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie drogi zostaną wybudowane w Polsce w 2025 roku?
Ile kilometrów dróg planuje GDDKiA wybudować w najbliższych latach?
Jakie inwestycje planuje GDDKiA na 2025 rok?
Ile nowych tras będzie dostępnych dla kierowców do końca 2025 roku?
- Przeczytaj także: Postawili. Nowy odcinkowy pomiar prędkości będzie najdłuższy w Polsce. Wiemy, gdzie i kiedy ruszy
Ile dróg powstanie w Polsce w najbliższym czasie?
Forum inwestycyjne GDDKiA, którego powołanie zapowiedziano już w czerwcu br., ma służyć jako przestrzeń do dialogu między inwestorem, projektantami i wykonawcami. Celem jest usprawnienie procesów inwestycyjnych, identyfikacja barier oraz poszukiwanie skutecznych rozwiązań. Prace Forum będą realizowane w grupach roboczych, które zajmą się m.in. projektowaniem, jakością, technologiami, utrzymaniem infrastruktury oraz zamówieniami publicznymi. W skład Prezydium Forum weszli Barbara Dzieciuchowicz, Katarzyna Kościesza i Tomasz Kwieciński, reprezentujący odpowiednio branżę, Ministerstwo Infrastruktury oraz GDDKiA.
Podczas spotkania podsumowano dotychczasowe działania związane z postulatami zgłaszanymi przez branżę budowlaną. Wśród najważniejszych decyzji znalazło się wdrożenie wyroku TSUE z 22 października 2024 r., który ogranicza dostęp do zamówień publicznych firmom spoza Unii Europejskiej. GDDKiA ogłosiła już 10 przetargów w oparciu o te wytyczne, obejmujących m.in. rozbudowę autostrady A2, budowę obwodnic oraz węzła Dobrzyniewo Północ. Łączna długość inwestycji wynosi ponad 140 km, a ich wartość szacowana jest na 3,4 mld zł.
Droga ekspresowaPhotoRK / Shutterstock
Ważnym punktem rozmów były także zmiany w systemie waloryzacji kontraktów, koszty związane z przedłużeniem czasu realizacji inwestycji, zaliczki oraz kryteria społeczne w przetargach. GDDKiA pracuje nad aktualizacją kluczowych dokumentów dotyczących nawierzchni asfaltowych i podbudowy dróg. Podkreślono również znaczenie szerszego wykorzystania destruktu asfaltowego, co ma przynieść korzyści ekonomiczne i środowiskowe. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii, który może znacząco przyspieszyć proces przetwarzania odpadów, został pozytywnie zaopiniowany przez GDDKiA.
Jakie drogi wybuduje w Polsce GDDKiA?
Rok 2025 przyniesie rekordowy poziom przetargów — łącznie postępowania obejmą 387,5 km dróg o wartości przekraczającej 13 mld zł. GDDKiA planuje do końca tego roku udostępnić kierowcom jeszcze ponad 250 km dróg m.in. autostrada A2 Siedlce – Biała Podlaska, droga ekspresowa S6 od obwodnicy Koszalina i Sianowa do Słupska, S7 Żukowo – Gdańsk Południe, S19 Haćki – Boćki oraz obwodnice Suchowoli i Sztabina (obie na DK8), Koźmina Wielkopolskiego (DK15) i Wąchocka (DK42). Łącznie z już oddanymi w tym roku odcinkami będzie to ponad 400 km dróg.
Plany przetargowe na najbliższe lata są nie mniej imponujące. Jeszcze w 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargów na budowę dróg o łącznej długości 387,5 km, w tym odcinków S17 w woj. lubelskim, S10 w woj. kujawsko-pomorskim oraz S19 w woj. mazowieckim. W kolejnych latach liczba przetargów ma wzrosnąć — w 2027 r. przewiduje się ich ogłoszenie na inwestycje o długości od 390 do 480 km, w tym na S5 Sobótka – Bolków (57 km), S12 Piotrków Trybunalski – Sulejów (35 km), S12 Radom Południe – Puławy (67 km) oraz obwodnice Wielunia w ciągu DK45 (11 km), Zamościa w ciągu DK74 (19 km) i Nowej Dęby w ciągu DK9 (17 km).
Wśród planowanych przetargów na przyszły rok znalazły się postępowania m.in. odcinki drogi ekspresowej S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski (103,5 km), S11 granica powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego – Piekary Śląskie (35 km), S19 Białystok Zachód – Deniski (53 km) oraz obwodnice Człuchowa w ciągu DK22/25 (22 km), Starachowic w ciągu DK42 (15 km) i Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15 (17 km).
Rok 2025 zapowiada się intensywnie także pod względem oddawania nowych odcinków dróg do użytku. Do końca roku kierowcy będą mogli korzystać z ponad 250 km nowych tras, w tym autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską oraz odcinków ekspresowych S6, S7 i S19. Łącznie z już udostępnionymi drogami, całkowita długość nowych tras w 2025 r. wyniesie ponad 400 km.




English (US) ·
Polish (PL) ·