EUDR na nowo. Mniej biurokracji, ale czasu też mało

1 tydzień temu 8
Wprowadzający produkt na rynek będzie musiał złożyć dokument potwierdzający, że nie przyczynił się on do wylesiania Wprowadzający produkt na rynek będzie musiał złożyć dokument potwierdzający, że nie przyczynił się on do wylesiania / ShutterStock / fot. Maksim Safaniuk/Shutterstock

Propozycja zmian w rozporządzeniu, które ma zapobiegać wylesieniu, może uprościć cały system. Ale ich przedstawienie na dwa miesiące przed wejściem w życie nowych obowiązków stawia pod znakiem zapytania przewidywalność unijnego prawa.

Komisja Europejska opublikowała propozycję zmian w rozporządzeniu EUDR w ubiegłym tygodniu. Duże i średnie przedsiębiorstwa będą objęte tymi przepisami od 30 grudnia 2025 r. Jeśli propozycja Komisji uzyska aprobatę Parlamentu Europejskiego i Rady UE, wprowadzony zostanie jednak półroczny okres karencji, podczas którego na firmy nie będą nakładane kary. O pół roku przesunięty zostanie za to start obowiązków dla mikro i małych przedsiębiorstw – na 30 grudnia 2026 r. Mniejsze będą też ich obowiązki sprawozdawcze – zamiast regularnych oświadczeń mniejsze firmy będą musiały jednorazowo złożyć odpowiednią deklarację w systemie IT. Uproszczony ma zostać zresztą cały system – tylko pierwszy operator wprowadzający na rynek produkt objęty rozporządzeniem (a są to np. olej palmowy, drewno, soja, kawa czy produkty pochodne) będzie musiał złożyć oświadczenie o należytej staranności (DDS), czyli dokument potwierdzający, że produkt nie przyczynił się do wylesiania. Aż za 90 proc. wylesiania na świecie odpowiada rolnictwo, a według oceny skutków regulacji bez odpowiedniej interwencji konsumpcja i produkcja w Unii tylko sześciu towarów (bydła, kakao, kawy, palmy olejowej, soi oraz drewna) spowodowałaby do 2030 r. wzrost do ok. 248 tys. ha wylesionych obszarów rocznie.

Dynamika zapowiedzi zmian w EUDR podważa wiarygodność Komisji Europejskiej

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Aleksandra Hołownia

Aleksandra Hołownia

Dziennikarka DGP. Pisze głównie o gospodarce, środowisku i energetyce.

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło