Czas uporządkować wzajemne cytowania redakcji. Powstanie jeden kodeks?

4 dni temu 9
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

fot. pixabay.com fot. pixabay.com

„Zasady cytowania materiałów z innych redakcji” mają być przyjmowane i stosowane w redakcjach na zasadzie dobrowolności i solidarności. Dziś zdarza się, że zakres omówień artykułów czy reportaży z konkurencyjnych mediów jest na tyle duży, że odbiorca nie zagląda już do materiału źródłowego. To zawsze problematyczne, a zwłaszcza dla redakcji trzymających treści za palywallem. 

Nierzadko „za duży cytat” staje się zarzewiem sporów w środowisku mediów. Dziennikarze mogą mieć poczucie bycia „okradanymi” przez koleżanki i kolegów z branży. Problem dotyka wszystkich, choć najbardziej poszkodowani wydatnymi „omówkami” mogą czuć się dziennikarze newsowi oraz tworzący specjalistyczne treści premium. 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Zobacz: "Nie ma czegoś takiego jak środowisko dziennikarskie", czyli jak było kiedyś, a jak jest dziś [FELIETON]

Ucywilizować cytowania mediów

We wstępnej wersji dokumentu Rada Polskich Mediów, do której dotarł portal Wirtualnemedia.pl, proponuje się m.in. zapis o unikaniu cytowania tak szerokiego, by odbiorca nie miał motywacji przeczytania, obejrzenia czy wysłuchania treści u pierwotnego źródła.

Cytat powinien zawierać nie tylko wskazanie redakcji, ale i autorkę lub autora cytowanej treści – proponuje Rada Polskich Mediów.

Dobrą praktyką powinno być podanie źródła omówienia już w tytule, leadzie i pierwszym akapicie materiału. W mediach audiowizualnych – w pierwszych 20-30 sekundach treści.

Przeczytaj źródło