Barbie spotyka ChatGPT. Mattel i OpenAI łączą siły w świecie dziecięcej zabawy

1 tydzień temu 11
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-06-21 06:00

publikacja
2025-06-21 06:00

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do codziennego życia, obejmując kolejne obszary naszej rzeczywistości. Jednym z takich obszarów jest rynek zabawek i rozrywki dla dzieci, który zaczyna się dynamicznie zmieniać pod wpływem nowych technologii. Rosnące zainteresowanie AI otwiera przed firmami możliwości tworzenia zupełnie nowych form interakcji i zabawy.

Barbie spotyka ChatGPT. Mattel i OpenAI łączą siły w świecie dziecięcej zabawy
Barbie spotyka ChatGPT. Mattel i OpenAI łączą siły w świecie dziecięcej zabawy
fot. Mario Anzuoni / / FORUM

Mattel producent lalek Barbie, samochodzików Hot Wheels czy gry karcianej Uno oraz stojące za ChatemGPT OpenAI zamierzają wprowadzić na rynek zabawki wzbogacone o sztuczną inteligencję. 12 czerwca obie firmy ogłosiły, że nawiązały strategiczną współpracę, w ramach której wyroby dla dzieci zostaną wzbogacone o sztuczną inteligencję.

Firmy nie podały przykładów, w jaki sposób technologia miałaby zostać zintegrowana z linią zabawek, jednak zaznaczyły, że kluczowe będą „bezpieczeństwo, prywatność i ochrona danych”.

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na pracę księgowych

Dyrektor operacyjny OpenAI, Brad Lightcap, powiedział: 

„Dzięki OpenAI firma Mattel zyskuje dostęp do zaawansowanego zestawu możliwości sztucznej inteligencji oraz nowych narzędzi, które zwiększają produktywność, kreatywność i umożliwiają transformację całej firmy na dużą skalę”.

Decyzja ta zapadła w momencie, gdy producenci zabawek zmagają się ze słabnącym popytem, ​​a konsumenci ograniczają wydatki, aby przygotować się na gospodarcze skutki zmiany polityki handlowej prezydenta USA Trumpa.

Nowe technologie w służbie kultowych zabawek

Mattel produkuje znane zabawki i gry pod markami takimi jak Fisher-Price czy Tomek i Przyjaciele. Spółka licencjonuje także swoją własność intelektualną i tworzy treści rozrywkowe powiązane ze swoimi markami — w tym kinowy hit „Barbie” z 2023 roku.

Jak podaje „Financial Times” według osoby zaznajomionej ze sprawą, w ramach umowy firm Mattel nie udzielił OpenAI licencji na swoją własność intelektualną.

Dyrektor ds. franczyz w Mattel, Josh Silverman, stwierdził: 

„AI ma moc, by poszerzyć zasięg naszych marek na nowe i ekscytujące sposoby. Nasza współpraca z OpenAI pozwoli nam wykorzystać nowe technologie do umocnienia naszej pozycji lidera innowacji i ponownie zdefiniować formy zabawy”.

Mattel zapisze również swoich pracowników do usługi ChatGPT Enterprise (bardziej zaawansowanej wersji chatbota) oferowanej przez OpenAI.

Wyścig technologiczny. OpenAI, Amazon i przyszłość inteligentnych urządzeń

Partnerstwo ogłoszono w czasie, gdy OpenAI rozwija się także na rynku urządzeń elektronicznych. W zeszłym miesiącu firma nabyła za 6,4 miliarda dolarów startup io, założony przez byłego szefa designu Apple, Jony'ego Ive’a. Przy okazji tej transakcji producent ChatGPT zapowiedział stworzenie „rodziny produktów na erę AGI” — sztucznej inteligencji ogólnej (artificial general intelligence), której zdolności poznawcze przewyższają większość ludzi.

Startup nie jest jedyny, który stara się skomercjalizować generatywną AI, integrując ją z urządzeniami. Amazon rozpoczął wdrażanie ulepszonej wersji asystenta głosowego Alexa, dostępnego przez różne głośniki i ekrany, który wykorzystuje szereg modeli AI do odpowiadania na pytania użytkowników.

Koncern z Seattle poinformował w tym tygodniu, że ponad milion użytkowników korzysta już z tzw. asystenta Alexa Plus.

Pierwsze efekty współpracy w drodze, ale szczegóły owiane tajemnicą

Osoba zaznajomiona ze sprawą poinformowała, że Mattel i OpenAI prawdopodobnie ogłoszą swój pierwszy produkt jeszcze w tym roku. Może on mieć formę fizyczną lub cyfrową. Firmy, póki co odmówiły ujawnienia warunków partnerstwa.

Stowarzyszenie Producentów Zabawek (The Toy Association), amerykańska organizacja branżowa, poinformowało, że AI staje się „coraz bardziej powszechna” w produktach oferowanych przez producentów zabawek. Na swojej stronie internetowej zaznaczyło, że firmy z branży zabawkarskiej przestrzegają przepisów dotyczących prywatności, takich jak amerykańska ustawa COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act) oraz europejskie RODO (Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych).

Współpraca Mattel i OpenAI pokazuje, jak tradycyjna branża zabawek może łączyć się z nowoczesną technologią, by tworzyć innowacyjne rozwiązania. Kluczowe pozostają przy tym kwestie bezpieczeństwa, prywatności i dostosowania do wieku dzieci. Pierwsze efekty tej współpracy poznamy już wkrótce, a kierunek rozwoju zapowiada się interesująco.

J.S.

Źródło:

Załóż firmę z kontem mBiznes i kartą firmową Mastercard - zgarnij nawet 2056 zł premii

Załóż firmę z kontem mBiznes i kartą firmową Mastercard - zgarnij nawet 2056 zł premii

Powiązane: Sztuczna inteligencja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło