Bałtyckie porty ruszają na podbój Europy. MI planuje duże inwestycje

1 dzień temu 4
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
TYLKO U NAS

2025-06-30 07:15

publikacja
2025-06-30 07:15

Pod egidą resortu infrastruktury zarządy portów łączą siły, by przygotować wspólną ofertę przeładunkową m.in. dla południowych sąsiadów Polski. Z planami rozwoju wiążą się inwestycje w terminale kontenerowe, intermodalne, mroźnie i huby paliwowe - informuje w poniedziałkowym wydaniu "Puls Biznesu".

Bałtyckie porty ruszają na podbój Europy. MI planuje duże inwestycje
Bałtyckie porty ruszają na podbój Europy. MI planuje duże inwestycje
fot. MK / / Bankier.pl

"Chcemy stworzyć wspólną ofertę polskich portów, by razem mogły zdobywać klientów. To ambitny plan, który zakłada wzmocnienie pozycji np. na rynku czeskim, słowackim i węgierskim. W tych krajach na pewno będziemy mieć przedstawicieli, którzy będą szukać nowych klientów i towarów do przeładunku. Dzięki wspólnej ofercie polskie porty mogą stać się głównym węzłem logistycznym obsługującym Europę Środkową i Wschodnią" – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowany przez "PB".

W regionalnej ekspansji mają pomóc inwestycje, m.in. w przeładunek kontenerów. Marchewka przypomniał, że Baltic Hub, gdański operator kontenerowy, otworzył już trzeci terminal przeładunkowy. Na finiszu są także przygotowania do podpisania umowy z konsorcjum Deme i QTerminals na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Duże inwestycje planowane są także w Porcie Gdynia. 30 czerwca miało nastąpić przedstawienie ofert w postępowaniu na budowę portu zewnętrznego, w którym ma być skupiony przeładunek kontenerów trafiających do gdyńskich terminali. Dialog konkurencyjny trwał cztery lata i w tym roku ma być wreszcie wyłoniony prywatny partner, który zrealizuje inwestycję. Jego wybór został jednak przesunięty na koniec października.

"PB" jako jedną z przyczyn opóźnienia wskazuje procedurę przejęcia przez konsorcjum amerykańskiego funduszu BlackRock i największego na świecie armatora, czyli MSC, dwóch terminali w Kanale Panamskim i 43 w różnych krajach od chińskiej firmy Hutchison. W pakiecie jest m.in. należący do Hutchisona terminal kontenerowy w Gdyni, a jednocześnie chiński operator jest jednym z potencjalnych inwestorów portu zewnętrznego.

"Na razie trudno przewidzieć, czy MSC podtrzyma plany inwestycyjne związane z Gdynią, a w dodatku zmiana właścicielska nie jest jeszcze przesądzona" - zauważa gazeta. (PAP)

gkc/ js/

Najlepsze konta firmowe dla nowych przedsiębiorców z dodatkowymi funkcjami – czerwiec 2025

Najlepsze konta firmowe dla nowych przedsiębiorców z dodatkowymi funkcjami – czerwiec 2025

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło