90 lat Polpharmy: 9 dekad historii i rozwoju firmy zilustrowane na plakatach Andrzeja Pągowskiego

1 tydzień temu 23
  • Największa i najstarsza polska firma farmaceutyczna - Polpharma - świętuje w tym roku 90-lecie swojego istnienia
  • Podczas niedawnego XXI Forum Rynku Zdrowia rozmawialiśmy z dyrektorem Departamentu Rozwoju Biznesu Polpharmy Krzysztofem Kurowskim o tym, co jest receptą na długowieczność i sukces firmy
  • Andrzej Pągowski opowiadał zaś o tym, jak powstały wyjątkowe plakaty ilustrujące dziewięć dekad historii Polpharmy na tle dziejów Polski

Polpharma od 90 lat dba o zdrowie Polaków. Jaka jest "recepta na długowieczność"?

W 2025 roku firma Polpharma świętuje swoje 90-lecie. XXI Forum Rynku Zdrowia było okazją do tego, aby porozmawiać z Krzysztofem Kurowskim, dyrektorem Departamentu Rozwoju Biznesu Polpharmy o historii firmy, ale też o tym, jaka jest recepta na sukces i długowieczność w tej branży, a także o wyzwaniach, jakie niesie przyszłość.

Polpharma od lat jest filarem bezpieczeństwa lekowego w Polsce i liderem wśród firm farmaceutycznych. Co ósmy lek w polskich aptekach i co trzeci w szpitalach pochodzi właśnie z Polpharmy. Firma przeszła długą drogę, stając się jednym z głównych graczy nie tylko w Polsce, ale także na rynkach farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Krzysztof Kurowski podkreśla, że 90-lecie Polpharmy to jubileusz, który jest nie tylko rocznicą samą w sobie, ale także opowieścią o tym, jak przez dziewięć dekad firma uczestniczyła w życiu Polaków.

Receptą na sukces - jak mówi - są trzy elementy. Pierwszy z nich to ludzie.

- Ludzie, bez których kompetencji, pasji,  utożsamiania się z firmą, nie byłoby tego sukcesu i nie byłoby tego miejsca, które obecnie zajmuje Polpharma, a jest liderem polskiego przemysłu farmaceutycznego i największą polską firmą farmaceutyczną. Nasi ludzie bardzo utożsamiają się z firmą we wszystkich lokalizacjach, w których mamy działy badawczo-rozwojowe, fabryki, produkcje. Pracują u nas w zasadzie od pokoleń. Czasem całe rodziny - podkreśla przedstawiciel firmy.

Drugi element to nastawienie na stały rozwój.

- Tutaj na pewno przełomowym momentem była prywatyzacja Polfy Starogard Gdański w 2000 roku i wizjonerstwo naszego właściciela, który cały czas myśli o kilka kroków do przodu w stosunku do stanu obecnego. W farmacji oznacza to myślenie nawet na 8, 10, 15 lat do przodu. Trzeba wykazać się bardzo dużą kreatywnością, innowacyjnością, żeby cały czas być atrakcyjnym na rynku, jeśli chodzi o rozwój firmy i jej produkty - zaznacza Krzysztof Kurowski.

Jako trzeci element wskazuje dobrze dobrane technologie i produkty.

- Bardzo nam zależy na tym i tak to się dzieje w naszych działach badawczo-rozwojowych, które mamy w kilku lokalizacjach i naszych fabrykach produkcyjnych, że wybieramy technologie i leki dla najbardziej krytycznych chorób, dla chorób długoterminowych, chronicznych, takie leki, których najbardziej potrzebują Polacy. To nam zapewnia sukces - wyjaśnia.

Te trzy elementy są podstawą recepty na sukces. Jednak jak podkreśla Krzysztof Kurowski, te elementy trzeba osadzić w całym ekosystemie wewnętrznym, ale także zewnętrznym. 

Inwestycje w leki biopodobne i nowe technologie

Jedną ze strategii jest rozwój leków biopodobnych. Spółka, która zajmuje się tym obszarem, niedawno zmieniła nazwę z Polpharma Biologics na Rezon Bio.

 - Z sukcesem rozwinęliśmy już dwa pierwsze leki biopodobne. (...) Zamierzamy kontynuować tę drogę, jak też sięgamy po rozwój zupełnie nowej technologii oligo-RNA, która została wypromowana podczas pandemii w postaci szczepionek, a okazała się skuteczna również przy opracowywaniu leków (...). Stworzyliśmy specjalnie dedykowany obszar w dziale badawczo-rozwojowym i w tej chwili inwestujemy w fabrykę, która będzie służyła do produkcji leków opartych o tę technologię - podkreśla przedstawiciel Polpharmy. 

Dziewięć dekad na tle historii Polski 

Z okazji jubileuszu powstała seria plakatów autorstwa artysty Andrzeja Pągowskiego, a każdy z nich symbolizuje jedną z minionych dekad istnienia firmy na tle dziejów Polski.

Jak podkreśla autor plakatów, ta wystawa mogła powstać dzięki temu, że właściciel Polpharmy Jerzy Starak jest wizjonerem i człowiekiem, który pokazuje, że można łączyć pasje życiowe, prowadzenie tak dużej i innowacyjnej firmy z promocją kultury.

Andrzej Pągowski podkreślił, że w swoim portfolio ma nie tylko rzeczy dotyczące filmu czy teatru, ale też bardzo wiele tematów i wydarzeń, które były kamieniami milowymi w historii Polski. Najnowsza wystawa łączy te elementy z 90-letnią historią Polpharmy.

Przypomniał, że Polpharma założona w 1935 roku już za chwilę miała najtrudniejszy czas, jaki może być dla każdego biznesu, czyli wojnę. - Mogła się po tej wojnie nie podnieść. Ale okazało się, że właśnie tuż po wojnie jednym z pierwszych zadań było odtworzenie tkanki tego zakładu i to się udało - przypomina grafik. Stąd na pierwszym plakacie jest motyw odbudowy. Jak dodaje, znalazła się tam też produkowana przez firmę aspiryna.  - No bo kto w Polsce nie pamięta aspiryny? - stwierdził.

- Kolejny trudny dla Polski, ale też Europy czas, to rok 1945, stąd na kolejnym plakacie pojawiła się Jałta - opowiadał artysta o kolejnych elementach wystawy.

- Oczywiście na każdym z plakatów, który dotyczy Polpharmy jest przede wszystkim produkt Polpharmy, są ludzie. Natomiast moim zadaniem było pokazanie tego, jakie były te historyczne sytuacje, które warunkowały - czasami przeszkadzały, czasami pomagały - tworzenie się firmy Polpharma - wyjaśnia Andrzej Pągowski.

Na kolejnych plakatach ilustrujących kolejne dekady pojawia się obrazy nawiązujące do najbardziej istotnych wydarzeń w historii Polski oraz produkcji leków i rozwoju Polpharmy,  m.in. logo Polfy, ale też samochód Syrenka, pochody 1-majowe, jeden z najbardziej znanych plakatów zespołu pieśni i tańca Mazowsze, dworzec centralny, pierwszy plakat do Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, fragment plakatu ilustrujący lot pierwszego Polaka w kosmos, a także fragment plakatu nawiązującego do tegorocznej misji Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, stan wojenny i wybory z 1989 r., wejście Polski do Unii Europejskiej, ale też pandemia Covid-19.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło