"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem najnowszego odcinka był Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Motoryzacja przechodzi rewolucję
Najpierw pandemia przerwała łańcuchy dostaw i doprowadziła do niedoborów półprzewodników, co wywindowało ceny aut. Później wojna w Ukrainie zamknęła dla producentów rosyjski rynek i kilkadziesiąt fabryk. Kolejnym wyzwaniem są gigantyczne wydatki na zeroemisyjność, które - jak przyznaje Jakub Faryś - "nie idą tak, jak być powinno".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chińskie auta zalewają Europę. Czy to koniec niemieckiej dominacji? Jakub Faryś w Biznes Klasie
Dziś chińskie firmy dysponują już kompetencjami, które pozwalają im oferować tańsze pojazdy. W USA praktycznie ich nie ma - administracja nałożyła wysokie cła. W Europie pojawiły się bariery w postaci dodatkowych opłat, ale jak zaznacza Faryś - "ciągle jeszcze cena jest na tyle atrakcyjna, że te samochody można kupić".
Volkswagen, obniżając ceny elektryków nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych, daje przykład, jak europejscy producenci odpowiadają na tę presję ze strony Chin. Tym śladem idą także inni producenci, którzy wprowadzają liczne promocje. Jednak według Jakuba Farysia długoterminowy sukces chińskich marek w Europie zależeć będzie od czegoś więcej niż tylko ceny.
- Pierwsze "sprawdzam", to będzie dostępność serwisu. Drugie "sprawdzam", to będzie dostępność i cena części. No i trzecie to będzie wartość rezydualna (prognozowana przyszła wartość pojazdu w momencie odsprzedaży - red.) - wylicza gość "Biznes Klasy".
Polski rynek motoryzacyjny zdominują Chińczycy?
Według Instytutu Samar w sierpniu 2025 r. padł rekord udziału chińskich aut w polskim rynku. A rynek rośnie dużo szybciej niż wcześniej prognozowano i na koniec 2025 roku może osiągnąć wielkość nawet 40 tysięcy sztuk.
Jakub Faryś zwraca uwagę, że kluczową rolę w Polsce odegrają klienci biznesowi, którzy odpowiadają za 75-80 proc. zakupów nowych aut. - W momencie, kiedy firmy się przekonają, że warto kupić samochody marek chińskich, myślę, że to pójdzie bardzo szybko - ocenia prezes PZPM.
Polityka klimatyczna i kary
Europejscy producenci stoją jednocześnie przed koniecznością dostosowania się do restrykcyjnych celów klimatycznych. Od 2025 roku muszą obniżyć emisję CO2 w nowych samochodach o 15 proc., co wymagałoby, aby około 1/4 rejestracji stanowiły auta zeroemisyjne. Tymczasem udział ten utrzymuje się obecnie na poziomie 15-16 proc.
- Konsekwencją będzie to, że będziemy płacili kary. Szacujemy, że na pewno 6-8 miliardów euro - mówi Faryś. Jego zdaniem problemem jest fakt, że zmiany nie wynikają z oczekiwań klientów, ale z decyzji politycznych. - To pierwszy raz w historii, kiedy zmiana produktu nie jest wynikiem oczekiwań klientów, tylko decyzji politycznej - podkreśla.
Kolejnym wyzwaniem jest infrastruktura ładowania. W Polsce działa nieco ponad 10 tys. punktów, podczas gdy do 2030 r. w całej Europie powinno ich być 8 milionów. - To się nie zdarzy - ocenia Faryś, wskazując na bariery inwestycyjne i problemy z przyłączami.
Do tego dochodzą praktyczne trudności. Problemy z ładowaniem aut pokazują, jak wiele brakuje jeszcze do komfortowego użytkowania elektryków w Polsce.
Polskie ambicje, czyli Izera
Na tle ofensywy chińskich marek i unijnych regulacji powraca temat polskiego samochodu elektrycznego. Projekt Izera od dawna budzi emocje, ale Faryś pozostaje ostrożny. Podkreśla, że opłacalność produkcji wymaga setek tysięcy sprzedanych aut rocznie, z czego większość musiałaby trafić na rynki zagraniczne.
- "Sprawdzam" będzie w momencie, kiedy te samochody zostaną wyprodukowane i trzeba będzie je sprzedać - mówi ekspert. Według niego sam polski rynek jest zbyt mały, by utrzymać rentowność takiego projektu.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktorem Schmidtem, współzałożycielem Netguru,
- Marią Kwiatkiewicz, współzałożycielką YES,
- Robertem Podlesiem, założycielem COBI,
- Dariuszem Gałęzewskim, współzałożycielem Oshee,
- Rafałem Brzoską, założycielem InPostu,
- Rafałem Bugyi, prezesem Trumpf Hüttinger,
- Sebastianem Kondracki, współtwórcą Bielik AI,
- Pawłem Misztą, właścicielem firmy Auto Handel Miszta,
- Robertem Dobrzyckim, prezesem Panattoni Europe i właścicielem Widzewa Łódź,
- Bogusławem Leśnodorskim, prawnikiem i inwestorem,
- Markiem Troniną, twórcą Fundacji Maratonu Warszawskiego,
- Kacprem Nowickim, prezesem Nomagic,
- Gregoirem Nitot, prezesem i założycielem Sii Polska,
- Maciejem Nykielem, współtwórcą Nekery,
- Karolem Myślińskim, współzałożycielem Cylindersów.