Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Jeszcze dwa dni pozostał do działania kierowców. Inaczej będą płacili kolejną daninę za jazdę
- Chodzi o samochody starsze niż 20 lat w przypadku benzyn i 11 lat w przypadku diesli
26 czerwca to data graniczna do zakupu auta. Później niektórzy kierowcy będą musieli pogodzić się z dodatkowymi opłatami od 1 stycznia 2026 r. To właśnie wtedy w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu (SCT). Nowe przepisy budzą wiele emocji, zarówno wśród mieszkańców miasta, jak i sąsiednich gmin.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOd 2026 r. limity wiekowe dla benzyny i diesla
Strefa Czystego Transportu obejmie obszar wyznaczony przez IV obwodnicę Krakowa, w tym autostradę A4 od południa i zachodu, drogę S52 od północy oraz S7 od wschodu. Co ważne, wschodnia część Nowej Huty została wyłączona z ograniczeń.
Największe zmiany dotkną właścicieli starszych samochodów. Od 2026 r. wjazd do SCT będzie możliwy wyłącznie dla:
- samochodów benzynowych spełniających normę Euro 4 (auta wyprodukowane od 2005 r.),
- samochodów z silnikiem Diesla spełniających normę Euro 6 (auta wyprodukowane od 2014 r., a w przypadku ciężarówek i autobusów – od 2012 r.).
SCT KrakówZTP Kraków
- Przeczytaj także: Wystarczy zmiana kształtu i kierowcy głupieją. Znak D-3 i C-5 mają zupełnie inne znaczenie, a wielu się myli
Czas na zmianę auta do 26 czerwca
Mieszkańcy Krakowa mogą jednak odetchnąć z ulgą. Jeśli ich pojazdy zostały zarejestrowane przed tzw. datą graniczną (26 czerwca 2025 r.), będą mogli korzystać z nich bez ograniczeń aż do momentu ich wycofania z eksploatacji lub sprzedaży. W praktyce oznacza to, że kluczowe jest, aby zdążyć z zakupem starszego auta przed tą datą.
Oznacza to, że osoby, które planowały zmienić samochód, ale będzie on starszy niż podane wyżej daty, ma jedynie 2 dni na znalezienie i zakup takiego auta. Co prawda samochody z silnikiem benzynowym, które są starsze niż 20 lat, są warte kilka tysięcy złotych, jednak znalezienie odpowiedniego egzemplarza i jego zakup może być trudny w tak krótkim czasie.
W gorszej sytuacji są jednak osoby, które wolą jeździć dieslem. Jeszcze przez dwa dni będą mogły bez obaw zarejestrować i poruszać się po strefie SCT autem starszym niż 11 lat, jednak już od 26 czerwca takie pojazdy będą na cenzurowanym, a ich spaliny z dnia na dzień staną się na tyle trujące, że właściciel nie będzie mógł tam wjechać, chyba że uiści opłatę.
Opłaty za wjazd do Krakowa. Masz stary samochód? Będziesz płacił
Kraków przygotował bowiem system opłat za wjazd do SCT. W 2026 r. stawki wyniosą:
- 2,5 zł za godzinę,
- 5 zł za cały dzień.
Od 2027 r. opłata za cały dzień poruszania się po SCT wzrośnie do 15 zł. Dla częściej korzystających z wjazdu przewidziano abonament miesięczny:
- 100 zł w 2026 r.,
- 250 zł w 2027 r.,
- 500 zł w 2028 r.
Koniec opłat po 2028 r. I koniec z możliwością wjazdu
Warto podkreślić, że po 2028 r. opłaty przestają obowiązywać, a kierowcy po prostu mają zakaz wjazdu do strefy SCT, czyli w praktyce większości Krakowa. Na razie jednak ciężko przewidzieć, czy rzeczywiście takie przepisy zostaną utrzymane, a może miasto "zlituje" się nad osobami posiadającymi starsze auta i za opłatą pozwoli im wjeżdżać nawet po 2028 r. Kierowcy jednak muszą się spieszyć, by nie przejmować się terminami i przede wszystkim opłatami. Ewentualnie za pieniądze przeznaczone na nowe-stare auto, zrobić porządny remont swojego starego samochodu i jeździć nim dalej.