20 października 2025 r. rusza nabór wniosków dla beneficjentów spoza wąskiego grona osób fizycznych i JDG (M1). Jest to strategiczny ruch NFOŚiGW, mający na celu przyspieszenie transformacji ekologicznej floty w transporcie zbiorowym, opiece społecznej i dostawach.
Najważniejsza aktualizacja dotyczy rozpoczęcia naboru wniosków dla pojazdów kategorii M2 (busy/autobusy) i N1 (dostawcze) dla rozszerzonego katalogu beneficjentów, zgodnie z ogłoszeniem NFOŚiGW z 14 października 2025 r.
Poznaj gamę elektrycznych samochodów z dopłatą! Poznaj ofertę Superauto.pl
Od godz. 9:00, 20 października 2025 r., możliwość składania wniosków (wyłącznie elektronicznie przez GWD) zyskują:
- JDG - dotyczy wsparcia wyłącznie do pojazdów kat. M2 i N1.
 - Organizacje Pozarządowe (NGO) - zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego.
 - Parki Narodowe - w zakresie M2 i N1.
 - Państwowe Jednostki Budżetowe oraz Państwowe Osoby Prawne - realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne lub lecznicze (kontrakt z NFZ).
 - Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) i ich związki - w zakresie zarządzania placówkami oświatowymi, opiekuńczymi i leczniczymi.
 
Dla tych podmiotów termin rusza później, ale jest równie ograniczony – do 30 kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania alokacji. Sektor publiczny i organizacje pozarządowe muszą działać szybko, ponieważ alokacja (blisko 1,2 mld zł) jest wspólna dla wszystkich.
Warunki finansowe - wysokie limity dla M2 i N1
Start naboru 20.10.2025 r. otwiera drogę do wykorzystania najwyższych pułapów dotacji dostępnych w programie, kluczowych dla segmentu B2B i instytucji.
Wysokość wsparcia - limity i premie, czyli do ilu można dopłacić?
Wysokość dotacji jest zróżnicowana i powiązana z maksymalną ceną netto pojazdu oraz możliwością skorzystania z premii za złomowanie.
| M1 - osoby fizyczne (zakup) | 225 000 zł | 30 000 zł | 10 000 zł | 40 000 zł | 
| M1 - osoby fizyczne z KDR (zakup) | 225 000 zł | 35 000 zł | 5 000 zł | 40 000 zł | 
| M1 - JDG/Parki Narodowe (zakup) | 225 000 zł | 30 000 zł | 10 000 zł | 40 000 zł | 
| M1 - wszyscy (leasing/wynajem) | nd | do 30/35 000 zł | 5/10 000 zł | do 40 000 zł | 
| M2 (busy, autobusy) JDG, NGO, JST, PJB/POP, PN  | 
nd | do 590 000 zł (do 50% ceny netto) | 10 000 zł | do 600 000 zł | 
| N1 (dostawcze) JDG, NGO, JST, PJB/POP, PN  | 
nd | do 60 000 zł (do 30% ceny netto) | 10 000 zł | do 70 000 zł | 
Szczegółowe zasady i uwagi dotyczące wsparcia:
- Limit cenowy M1 - jest stały i wynosi 225 000 zł netto.
- Wartość ta faworyzuje osoby prawne i JDG rozliczające VAT, ponieważ w poprzednich programach limit bywał liczony od kwoty brutto.
 - Należy pamiętać, że podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym do objęcia dotacją.
 
 - Premia za złomowanie - jest to kluczowy element promujący "zieloną transformację" i zwiększa bazową dotację.
- Dostępna jest za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego OOW był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata.
 - Złomowanie musiało nastąpić nie wcześniej niż 1 lutego 2020 r. (źródło - Regulamin NFOŚiGW).
 
 - Wsparcie dla leasingu/wynajmu - dotacja może pokryć w całości lub części opłatę wstępną.
- Łączna kwota wsparcia nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej ustalonej w umowie leasingu/wynajmu.
 
 
Dla transportu zbiorowego i socjalnego (M2)
Dotacja rzędu 600 tys. zł jest znaczącym impulsem, który może zrekompensować wyższe koszty zakupu dużych zeroemisyjnych pojazdów używanych np. w transporcie szkolnym (JST) lub dla fundacji (NGO).
Dla logistyki i dostaw (N1)
Dofinansowanie do 70 tys. zł na elektryczne furgony, w połączeniu z możliwością odliczenia VAT i zaliczenia opłaty wstępnej w leasingu do KUP, minimalizuje barierę wejścia w zeroemisyjną flotę. Jest to szczególnie ważne w obliczu planowanego wdrażania Stref Czystego Transportu (SCT) w dużych miastach, gdzie pojazdy N1 będą niezbędne.
Finansowanie i księgowość - kluczowa opłata wstępna
Dla podmiotów startujących 20.10.2025 r., zwłaszcza JDG i NGO, najpopularniejszą formą pozyskania pojazdu będzie leasing/wynajem długoterminowy.
Zgodnie z regulaminem, kosztem kwalifikowanym jest:
- Opłata wstępna w umowach leasingu/wynajmu.
 - Łączna kwota dotacji nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej.
 
Oznacza to, że dotacja NFOŚiGW może być wykorzystana na wyzerowanie lub znaczne zredukowanie pierwszej, największej płatności w leasingu. Finansowo jest to najefektywniejszy sposób na uruchomienie nowej, elektrycznej floty, przy zachowaniu pełnej optymalizacji podatkowej związanej z rozliczaniem rat leasingowych w KUP (do limitu 225 000 zł dla M1 i pełnego limitu dla pojazdów N1 i M2).
Wnioski dla decydentów: Ponieważ wsparcie ma charakter bezzwrotny i opiera się na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy", podmioty uprawnione (JDG M2/N1, JST, NGO) powinny mieć przygotowaną dokumentację do składania wniosków elektronicznych już na 20 października 2025 r., aby zapewnić sobie miejsce w puli KPO.

                        2 tygodni temu
                                20
                    
    





                        English (US)  ·       
                        Polish (PL)  ·