Zmiany w naliczaniu stażu pracy do emerytury. Posłowie niemal jednomyślni

2 dni temu 6

Za nowelizacją Kodeksu pracy zagłosowało 428 posłów, przeciw trzech, nikt nie wstrzymał się od głosu. Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

Wcześniej posłowie zagłosowali za przyjęciem pięciu poprawek do projektu, zgłoszonych przez klub Lewicy. Cztery z nich miały charakter doprecyzowujący, a jedna – legislacyjny.

Zgodnie z treścią poprawki o charakterze legislacyjnym do okresu zatrudnienia wliczać się będzie również okres sprawowania przez osobę współpracującą osobistej opieki nad dzieckiem, za który zostały opłacone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dwie propozycje poważnych zmian w 800 plus. Zapytaliśmy Polaków o zdanie

Co się zmieni ws. naliczania stażu pracy?

Obecnie do stażu pracy wliczane są wyłącznie okresy przepracowane na umowie o pracę. Zgodnie z nowelizacją do okresu zatrudnienia wliczane będą także m.in.:

  • okresy prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • okresy współpracy z osobą prowadzącą działalność gospodarczą,
  • czas zawieszenia działalności gospodarczej w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
  • okresy wykonywania umów-zleceń,
  • okresy wykonywania umów o świadczenie usług,
  • okresy wykonywania umów agencyjnych,
  • czas pracy jako osoba współpracująca,
  • okresy członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych,
  • udokumentowane okresy wykonywania pracy zarobkowej za granicą (innej niż zatrudnienie).

Ministerstwo, które przygotowało nowe przepisy, zaznaczyło, że wymienione okresy będą potwierdzane zaświadczeniami wydawanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Okresy zatrudnienia niepodlegającego zgłoszeniu do ZUS oraz okresy inne niż praca zarobkowa za granicą będą potwierdzane na zasadach ogólnych reguł dowodowych. Ich zaliczenie do stażu pracy będzie wymagało przedstawienia odpowiednich dokumentów.

Na przykład pracownik z siedmioletnim stażem pracy, który przedłoży dokumenty potwierdzające cztery lata pracy na umowie-zleceniu, po 1 stycznia 2026 r. będzie miał prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego zamiast dotychczasowych 20.

W obecnym stanie prawnym wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi: 20 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat, i 26 dni, jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat.

Okresy sprzed wejścia w życie ustawy także będą wliczane do stażu pracy. Warunkiem będzie ich właściwe udokumentowanie. Na przedstawienie dokumentów swojemu aktualnemu pracodawcy pracownik będzie miał 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.

Wejście w życie ustawy podzielono na dwie daty – od 1 stycznia 2026 r. dla sektora publicznego i od pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia ustawy – dla sektora prywatnego.

Przeczytaj źródło