Za nami Ścieżka Innowacyjnego Medyka. Ponad 2,6 tys. wypełnionych miejsc warsztatowych

5 dni temu 16
  • Pierwsze w Polsce praktyczne spotkanie z nowoczesnymi wyrobami medycznymi skierowane m.in. do studentów kierunków medycznych GUMED za nami
  • W poniedziałek 8 grudnia w Centrum Sportu GUMed odbyło się największe w Polsce wydarzenie edukacyjne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu nowoczesnych wyrobów medycznych
  • „Ścieżka Innowacyjnego Medyka – wyroby medyczne w praktyce klinicznej” przyciągnęła setki medyków i studentów
  • Wypełnionych było 2,6 tys. miejsc warsztatowych

Ścieżka innowacyjnego medyka - wyroby medyczne w praktyce klinicznej

W Centrum Sportu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w poniedziałek 8 grudnia br. odbyło się największe w Polsce i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie edukacyjne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu nowoczesnych wyrobów medycznych - "Ścieżka Innowacyjnego Medyka - wyroby medyczne w praktyce klinicznej".

Warsztaty dla medyków, zorganizowane przez Izbę POLMED, Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne (UCK), zgromadziły setki studentów, doktorantów i młodych medyków, oferując im możliwość realnego kontaktu z najbardziej zaawansowanymi technologiami obecnymi w diagnostyce, leczeniu i rehabilitacji.

Wydarzenie otworzyli  wspólnie organizatorzy:

  • prof. Michał Markuszewski, rektor GUMed
  • prof. Michał Hoffmann, prorektor ds. klinicznych, pierwszy zastępca rektora GUMed
  • prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich GUMed
  • prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia i kierownik Zakładu Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed
  • dr Jakub Kraszewski, dyrektor UCK
  • Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby POLMED

Już w pierwszych słowach otwarcia podkreślono przełomowy charakter wydarzenia. Rektor GUMed, prof. Michał Markuszewski wskazał:

"Mamy unikalną okazję, aby już na etapie kształcenia – zarówno studenci, jak i profesjonaliści – mogli dotknąć, wypróbować i ćwiczyć najnowsze techniki proponowane przez firmy zrzeszone w Izbie POLMED. Od teorii do praktyki – tego oczekują pacjenci."

Dyrektor UCK, dr Jakub Kraszewski, dodał z kolei, że "dzisiaj spotyka się nauka, wiedza, praktyka i nowoczesna technologia". - Musimy przełamać paradygmat uczenia według wczorajszej wiedzy. Studenci muszą ćwiczyć na rozwiązaniach, z którymi będą pracować jutro - przekonywał.

Prezes Izby POLMED, Arkadiusz Grądkowski zwrócił uwagę na misję wydarzenia. - To wydarzenie jest niekomercyjne. Chcemy, żeby polski medyk mógł dotknąć technologii, którą będzie wykorzystywać w przyszłości. Firmy przyjechały tu, by uczyć – to ogromny wkład w rozwój całego środowiska - mówił.

Wystąpienie inauguracyjne wygłosił wiceminister zdrowia dr Tomasz Maciejewski, podkreślając znaczenie inwestycji w technologie i innowacje dla bezpieczeństwa pacjentów oraz przyszłości systemu ochrony zdrowia. Minister zwrócił także uwagę na nowy model edukacji medycznej.

- Takiego wydarzenia, które łączy lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów i diagnostów w nauce przy jednym stole – w Polsce dotąd nie było - ocenił.

Z kolei dr Grzegorz Cessak, prezes URPL WMiPB zwrócił uwagę na skalę i odpowiedzialność sektora wyrobów medycznych. - W Polsce funkcjonuje ponad 300 tysięcy wyrobów medycznych. To ogromny ekosystem, który wymaga precyzyjnego nadzoru i wysokich standardów jakości - zaznaczył.

Wagę interdyscyplinarności i roli wyrobów medycznych w zdrowiu publicznym podkreślała natomiast dr Beata Małecka-Libera, przewodnicząca Senackiej Komisji Zdrowia. - Wyroby medyczne są niezwykle istotne z perspektywy zdrowia publicznego – szczególnie w zakresie samokontroli pacjentów i adherencji terapeutycznej - stwierdziła.

Przyszłość kształcenia medyków

Część oficjalną zwieńczyła dyskusja panelowa pt. "Jak zbudować system, który przygotuje medyków do wyzwań jutra?" z udziałem: 

  • prof. Wojciecha Fendlera, prezesa Agencji Badań Medycznych
  • Agaty Knabe, przewodniczącej Rady Samorządu Doktorantów GUMed
  • Adama Konki, dyrektor Centrum e-Zdrowia
  • Remigiusza Kopciać, przewodniczący Uczelnianego Samorządu Studentów GUMed
  • dra Tomasza Maciejewskiego, Wiceministra Zdrowia

W trakcie rozmowy podkreślono pilną potrzebę zwiększania dostępu do innowacyjnych technologii, rozwijania infrastruktury symulacyjnej, kształcenia praktycznego oraz kompetencji cyfrowych przyszłych medyków. Zwrócono także uwagę na wyzwania legislacyjne i konieczność systemowego wsparcia ścieżki translacyjnej - od badań do wdrożeń klinicznych.

Panel dyskusyjny jasno pokazał, że przyszłość kształcenia medyków wymaga połączenia trzech filarów:

  • dostępu do innowacyjnych technologii,
  • rozwoju kompetencji cyfrowych
  • budowy realnej ścieżki translacyjnej – od pomysłu, przez badania, po praktyczne wdrożenia kliniczne.

Eksperci zgodzili się, że medycy muszą uczyć się w środowisku odzwierciedlającym realia współczesnej medycyny – interdyscyplinarnie, technologicznie i praktycznie.

Jak podkreślił prof. Wojciech Fendler, "Polska ma potencjał, by nie tylko uczestniczyć w badaniach klinicznych, lecz także tworzyć innowacje, które świat będzie od nas kupował".

Doktoranci i studenci zwrócili zaś uwagę, że dziś największym wyzwaniem jest dostęp do technologii i brak jasnych procedur pozwalających przekuć projekt naukowy w praktyczne rozwiązanie kliniczne.

- Mamy wyniki badań, ale brakuje nam ścieżki translacyjnej - mówiła Agata Knabe. Wspólny wniosek był jednoznaczny: to, co dziś nazwano innowacją, jutro stanie się standardem – i to system edukacji musi być gotowy na tę zmianę jako pierwszy.

- Wyroby medyczne są fundamentem nowoczesnej ochrony zdrowia. Inwestycja w technologie to gwarancja naszego bezpieczeństwa. Nie trzeba wynajdywać koła na nowo - chodzi o to, aby gratyfikować polskich producentów, ale także ściągać technologie z Europy i innych krajów, te sprawdzone, i tworzyć warunki do inwestycji zagranicznych w Polsce. To nie tylko miejsca pracy, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. Nie może zabraknąć wyrobów medycznych na wypadek kryzysów zdrowotnych i geopolitycznych - podsumował Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby POLMED.

Ponad 2600 miejsc warsztatowych – praktyka na światowym poziomie

Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem medyków. Uczestnicy wypełnili ponad 2,6 tys. miejsc.

Uczestnicy mogli "dotknąć przyszłości medycyny" dzięki serii intensywnych, interaktywnych warsztatów. Medycy i przyszli medycy ćwiczyli m.in. w obszarach.:

Komunikacja kliniczna i profilaktyka

  • warsztaty nt. rozmów o zdrowiu seksualnym i STI
  • praca z systemami AI wspierającymi tworzenie dokumentacji medycznej

Nowoczesna diagnostyka

  • USG tarczycy, echokardiografia, badania radiologiczne i przetwarzanie danych CT/MR
  • cyfrowe EKG i zaawansowane systemy analizy
  • endoskopia z wykorzystaniem AI, NBI, wideocystoskopia
  • holograficzne modele anatomiczne w technologii VR/3D
  • mobilne KTG i rozwiązania telemedyczne
  • ·diagnostyka onkologiczna: biopsje piersi, patomorfologia cyfrowa, CGP

Symulacje chirurgiczne i ortopedyczne

  • robotyczna symulacja operacji kolana
  • przecięcie i preparowanie elementów anatomicznych na modelach
  • wypełnianie ubytków materiałami kościozastępczymi
  • obsługa egzoskopu i egzoszkieletów

Chirurgia i techniki manualne

  • szycie na fantomach
  • praca z wiertarkami szybkoobrotowymi – m.in. precyzyjne „obieranie jajka”
  • dopasowywanie i użytkowanie nowoczesnych protez

Leczenie i terapie zaawansowane

  • terapia podciśnieniowa ran, NPWTi
  • zakładanie cewników PICC z nawigacją i potwierdzaniem pozycji EKG
  • brachyterapia HDR na fantomach
  • chirurgia robotyczna – techniki szycia i manewry robotyczne
  • robotyczna bronchoskopia do diagnostyki zmian obwodowych płuc

Unikalna skala i klarowny sygnał: młodzi medycy chcą uczyć się technologii

W trakcie wydarzenia podkreślono, że współczesny student medycyny to osoba naturalnie funkcjonująca w cyfrowym świecie, ale wciąż zbyt rzadko mająca możliwość praktycznej pracy na innowacyjnych rozwiązaniach, które później spotykają ją w realnej praktyce klinicznej.

Wydarzenie wyznaczyło nowy standard kształcenia – interdyscyplinarny, praktyczny i technologiczny.

Organizatorzy zapowiedzieli chęć kontynuacji projektu w kolejnych latach i rozszerzenie go na uczestników z całej Polski.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło