- Pierwsze w Polsce praktyczne spotkanie z nowoczesnymi wyrobami medycznymi skierowane m.in. do studentów kierunków medycznych GUMED za nami
- W poniedziałek 8 grudnia w Centrum Sportu GUMed odbyło się największe w Polsce wydarzenie edukacyjne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu nowoczesnych wyrobów medycznych
- „Ścieżka Innowacyjnego Medyka – wyroby medyczne w praktyce klinicznej” przyciągnęła setki medyków i studentów
- Wypełnionych było 2,6 tys. miejsc warsztatowych
Ścieżka innowacyjnego medyka - wyroby medyczne w praktyce klinicznej
W Centrum Sportu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego w poniedziałek 8 grudnia br. odbyło się największe w Polsce i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie edukacyjne poświęcone praktycznemu wykorzystaniu nowoczesnych wyrobów medycznych - "Ścieżka Innowacyjnego Medyka - wyroby medyczne w praktyce klinicznej".
Warsztaty dla medyków, zorganizowane przez Izbę POLMED, Gdański Uniwersytet Medyczny (GUMed) oraz Uniwersyteckie Centrum Kliniczne (UCK), zgromadziły setki studentów, doktorantów i młodych medyków, oferując im możliwość realnego kontaktu z najbardziej zaawansowanymi technologiami obecnymi w diagnostyce, leczeniu i rehabilitacji.
Wydarzenie otworzyli wspólnie organizatorzy:
- prof. Michał Markuszewski, rektor GUMed
- prof. Michał Hoffmann, prorektor ds. klinicznych, pierwszy zastępca rektora GUMed
- prof. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, prorektor ds. studenckich GUMed
- prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia i kierownik Zakładu Prawa Medycznego i Farmaceutycznego GUMed
- dr Jakub Kraszewski, dyrektor UCK
- Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby POLMED
Już w pierwszych słowach otwarcia podkreślono przełomowy charakter wydarzenia. Rektor GUMed, prof. Michał Markuszewski wskazał:
"Mamy unikalną okazję, aby już na etapie kształcenia – zarówno studenci, jak i profesjonaliści – mogli dotknąć, wypróbować i ćwiczyć najnowsze techniki proponowane przez firmy zrzeszone w Izbie POLMED. Od teorii do praktyki – tego oczekują pacjenci."
Dyrektor UCK, dr Jakub Kraszewski, dodał z kolei, że "dzisiaj spotyka się nauka, wiedza, praktyka i nowoczesna technologia". - Musimy przełamać paradygmat uczenia według wczorajszej wiedzy. Studenci muszą ćwiczyć na rozwiązaniach, z którymi będą pracować jutro - przekonywał.
Prezes Izby POLMED, Arkadiusz Grądkowski zwrócił uwagę na misję wydarzenia. - To wydarzenie jest niekomercyjne. Chcemy, żeby polski medyk mógł dotknąć technologii, którą będzie wykorzystywać w przyszłości. Firmy przyjechały tu, by uczyć – to ogromny wkład w rozwój całego środowiska - mówił.
Wystąpienie inauguracyjne wygłosił wiceminister zdrowia dr Tomasz Maciejewski, podkreślając znaczenie inwestycji w technologie i innowacje dla bezpieczeństwa pacjentów oraz przyszłości systemu ochrony zdrowia. Minister zwrócił także uwagę na nowy model edukacji medycznej.
- Takiego wydarzenia, które łączy lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów i diagnostów w nauce przy jednym stole – w Polsce dotąd nie było - ocenił.
Z kolei dr Grzegorz Cessak, prezes URPL WMiPB zwrócił uwagę na skalę i odpowiedzialność sektora wyrobów medycznych. - W Polsce funkcjonuje ponad 300 tysięcy wyrobów medycznych. To ogromny ekosystem, który wymaga precyzyjnego nadzoru i wysokich standardów jakości - zaznaczył.
Wagę interdyscyplinarności i roli wyrobów medycznych w zdrowiu publicznym podkreślała natomiast dr Beata Małecka-Libera, przewodnicząca Senackiej Komisji Zdrowia. - Wyroby medyczne są niezwykle istotne z perspektywy zdrowia publicznego – szczególnie w zakresie samokontroli pacjentów i adherencji terapeutycznej - stwierdziła.
Przyszłość kształcenia medyków
Część oficjalną zwieńczyła dyskusja panelowa pt. "Jak zbudować system, który przygotuje medyków do wyzwań jutra?" z udziałem:
- prof. Wojciecha Fendlera, prezesa Agencji Badań Medycznych
- Agaty Knabe, przewodniczącej Rady Samorządu Doktorantów GUMed
- Adama Konki, dyrektor Centrum e-Zdrowia
- Remigiusza Kopciać, przewodniczący Uczelnianego Samorządu Studentów GUMed
- dra Tomasza Maciejewskiego, Wiceministra Zdrowia
W trakcie rozmowy podkreślono pilną potrzebę zwiększania dostępu do innowacyjnych technologii, rozwijania infrastruktury symulacyjnej, kształcenia praktycznego oraz kompetencji cyfrowych przyszłych medyków. Zwrócono także uwagę na wyzwania legislacyjne i konieczność systemowego wsparcia ścieżki translacyjnej - od badań do wdrożeń klinicznych.
Panel dyskusyjny jasno pokazał, że przyszłość kształcenia medyków wymaga połączenia trzech filarów:
- dostępu do innowacyjnych technologii,
- rozwoju kompetencji cyfrowych
- budowy realnej ścieżki translacyjnej – od pomysłu, przez badania, po praktyczne wdrożenia kliniczne.
Eksperci zgodzili się, że medycy muszą uczyć się w środowisku odzwierciedlającym realia współczesnej medycyny – interdyscyplinarnie, technologicznie i praktycznie.
Jak podkreślił prof. Wojciech Fendler, "Polska ma potencjał, by nie tylko uczestniczyć w badaniach klinicznych, lecz także tworzyć innowacje, które świat będzie od nas kupował".
Doktoranci i studenci zwrócili zaś uwagę, że dziś największym wyzwaniem jest dostęp do technologii i brak jasnych procedur pozwalających przekuć projekt naukowy w praktyczne rozwiązanie kliniczne.
- Mamy wyniki badań, ale brakuje nam ścieżki translacyjnej - mówiła Agata Knabe. Wspólny wniosek był jednoznaczny: to, co dziś nazwano innowacją, jutro stanie się standardem – i to system edukacji musi być gotowy na tę zmianę jako pierwszy.
- Wyroby medyczne są fundamentem nowoczesnej ochrony zdrowia. Inwestycja w technologie to gwarancja naszego bezpieczeństwa. Nie trzeba wynajdywać koła na nowo - chodzi o to, aby gratyfikować polskich producentów, ale także ściągać technologie z Europy i innych krajów, te sprawdzone, i tworzyć warunki do inwestycji zagranicznych w Polsce. To nie tylko miejsca pracy, ale przede wszystkim gwarancja bezpieczeństwa. Nie może zabraknąć wyrobów medycznych na wypadek kryzysów zdrowotnych i geopolitycznych - podsumował Arkadiusz Grądkowski, prezes Izby POLMED.
Ponad 2600 miejsc warsztatowych – praktyka na światowym poziomie
Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem medyków. Uczestnicy wypełnili ponad 2,6 tys. miejsc.
Uczestnicy mogli "dotknąć przyszłości medycyny" dzięki serii intensywnych, interaktywnych warsztatów. Medycy i przyszli medycy ćwiczyli m.in. w obszarach.:
Komunikacja kliniczna i profilaktyka
- warsztaty nt. rozmów o zdrowiu seksualnym i STI
- praca z systemami AI wspierającymi tworzenie dokumentacji medycznej
Nowoczesna diagnostyka
- USG tarczycy, echokardiografia, badania radiologiczne i przetwarzanie danych CT/MR
- cyfrowe EKG i zaawansowane systemy analizy
- endoskopia z wykorzystaniem AI, NBI, wideocystoskopia
- holograficzne modele anatomiczne w technologii VR/3D
- mobilne KTG i rozwiązania telemedyczne
- ·diagnostyka onkologiczna: biopsje piersi, patomorfologia cyfrowa, CGP
Symulacje chirurgiczne i ortopedyczne
- robotyczna symulacja operacji kolana
- przecięcie i preparowanie elementów anatomicznych na modelach
- wypełnianie ubytków materiałami kościozastępczymi
- obsługa egzoskopu i egzoszkieletów
Chirurgia i techniki manualne
- szycie na fantomach
- praca z wiertarkami szybkoobrotowymi – m.in. precyzyjne „obieranie jajka”
- dopasowywanie i użytkowanie nowoczesnych protez
Leczenie i terapie zaawansowane
- terapia podciśnieniowa ran, NPWTi
- zakładanie cewników PICC z nawigacją i potwierdzaniem pozycji EKG
- brachyterapia HDR na fantomach
- chirurgia robotyczna – techniki szycia i manewry robotyczne
- robotyczna bronchoskopia do diagnostyki zmian obwodowych płuc
Unikalna skala i klarowny sygnał: młodzi medycy chcą uczyć się technologii
W trakcie wydarzenia podkreślono, że współczesny student medycyny to osoba naturalnie funkcjonująca w cyfrowym świecie, ale wciąż zbyt rzadko mająca możliwość praktycznej pracy na innowacyjnych rozwiązaniach, które później spotykają ją w realnej praktyce klinicznej.
Wydarzenie wyznaczyło nowy standard kształcenia – interdyscyplinarny, praktyczny i technologiczny.
Organizatorzy zapowiedzieli chęć kontynuacji projektu w kolejnych latach i rozszerzenie go na uczestników z całej Polski.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:

5 dni temu
16




English (US) ·
Polish (PL) ·