Od 1 stycznia okresy pracy na podstawie umów zlecenia będą się wliczały do stażu pracy. W urzędach centralnych wynikające z tego przywileje będzie trzeba sfinansować kosztem premii i awansów innych urzędników, bo dodatkowych pieniędzy nie ma
W ministerstwach i urzędach wojewódzkich nie planuje się na przyszły rok zwiększenia funduszy wynagrodzeń w związku z wejściem w życie przepisów, które nakazują zaliczanie umów zlecenia i prowadzenia działalności gospodarczej (a także innych okresów, za które opłacano składki na ubezpieczenie emerytalne oraz rentowe) do stażu urzędniczego. Natomiast część samorządów już teraz wstępnie zaplanowała na ten cel dodatkowe pieniądze.
Zmiany wynikają z czekającej na podpis prezydenta ustawy z 26 września 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Na skutek przyjęcia tych rozwiązań osoba zatrudniona na etacie, która wcześniej świadczyła pracę na rzecz obecnego pracodawcy, np. na podstawie umowy zlecenia, może uzyskać uprawnienie do wyższego wymiaru urlopu (co wiąże się z koniecznością organizowania zastępstw na więcej dni), ale także zostanie objęta dłuższym okresem wypowiedzenia oraz będzie jej przysługiwać wyższa odprawa w przypadku rozwiązania umowy o pracę i wyższy dodatek stażowy, jeśli przepisy zakładowe przewidują taki składnik wynagrodzenia.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Zobacz
Popularne Zobacz również Najnowsze
Przejdź do strony głównej

3 tygodni temu
13




English (US) ·
Polish (PL) ·