Wyścig do UOKiK z wnioskiem leniency nabiera tempa

2 dni temu 13
 menedżerowie, czyli tzw. osoby zarządzające. Nowe Wyjaśnienia UOKiK potwierdzają, że po leniency mogą sięgać również osoby fizyczne: menedżerowie, czyli tzw. osoby zarządzające. / ShutterStock

Krzysztof Witek: „O bezpieczeństwie przedsiębiorcy decyduje nie tylko to, co wie, ale także to, jak szybko zdecyduje się działać”.

Pod koniec listopada wyszły nowe Wyjaśnienia UOKiK dotyczące programu łagodzenia kar. Co było głównym impulsem do ich aktualizacji po ponad dwóch dekadach stosowania procedury leniency? Czy poprzednie ujawniły istotne luki w praktyce?

Prezes UOKiK próbuje nadążyć za zmianami prawa, tendencjami rynkowymi, a także potrzebami przedsiębiorców. I chwała mu za to. Od wydania poprzednich Wyjaśnień dotyczących procedury leniency minęło już osiem lat. W tym czasie zmieniły się m.in.: ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów, rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu postępowania z wnioskami leniency czy kodeks karny. W prawie antymonopolowym to cała epoka. Prezes UOKiK oczywiście zdaje sobie z tego sprawę. W końcu podstawowym celem jego wyjaśnień jest pomoc przedsiębiorcom w zrozumieniu tego, jak organ stosuje przepisy.

Wyjaśnienia muszą być aktualne i uwzględniać obowiązujące prawo.

Bez tego ich istnienie mija się z celem. Poprzednie Wyjaśnienia siłą rzeczy nie mogły uwzględniać wielu instytucji, problemów czy trendów, które pojawiły się od czasu ich wydania, jak np. coraz częstsze podkreślanie przez organy ochrony konkurencji możliwości udziału kancelarii prawnych w porozumieniach niedozwolonych.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Izabela Rakowska-Boroń

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska-boron@infor.pl

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło