Wizerunek Polski na świecie diametralnie się zmienił. "Naprawdę mamy powody do dumy" [RAPORT MONEY.PL]

3 tygodni temu 24

Redakcja money.pl 24 listopada wręczyła firmom nagrody w ramach gali Brands from Poland. Nagrodziliśmy marki, które budują wizerunek Polski jako nowoczesnego, innowacyjnego kraju. Redakcja przygotowała także raport, który pokazuje, w jaki sposób na przestrzeni ostatnich dekad zmieniał się wizerunek gospodarczy Polski - na skutek dynamicznych przemian gospodarczych.

Polska coraz mocniejszym graczem w Europie

"Polacy bogacą się szybciej niż przeciętni mieszkańcy UE, a rosnąca zamożność i stabilność makroekonomiczna niezmiennie przyciągają do kraju znaczące strumienie bezpośrednich inwestycji zagranicznych, pomimo poważnych zawirowań geopolitycznych. Co ważne, zmienia się ich charakter. Inwestorzy nie szukają tu już wyłącznie montowni, lecz kompetencji" - wskazano w raporcie.

Na dowód raport przytacza liczby: PKB per capita Polski (czyli na głowę), z uwzględnieniem parytetu siły nabywczej, wynosi dziś 52 tys. dolarów. Gonimy pod tym względem Japonię, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Dla porównania: jeszcze 25 lat temu, w 2000 r., naszymi "sąsiadami" w tym rankingu były Gabon, Malezja i Wenezuela.

Wzrost znaczenia polskiej gospodarki widać też na mapie Europy. Obecnie kontrybucja naszego kraju w kluczowe wielkości ekonomiczne Unii Europejskiej (PKB, produkcja przemysłowa, eksport, prywatna konsumpcja) wynosi ok. 5-6 proc. Gdy zaś wchodziliśmy do UE w 2004 r., nie przekraczał on 3 proc. To pokazuje siłę Polski, z którą "coraz bardziej muszą liczyć się kraje członkowskie" - podkreślono w raporcie.

Zarazem w 2024 r. osiągnęliśmy historyczny rekord i awansowaliśmy na 20. miejsce w światowej klasyfikacji eksporterów towarów. Wcześniej, w 2022 r., tę samą lokatę zajęliśmy w eksporcie usług. Nic więc dziwnego, że Polska stała się bohaterem okładki prestiżowego magazynu "The Economist", który rozpisywał się o sukcesie naszego kraju.

Polska jako jeden z 20. największych eksporterów towarów Polska jako jeden z 20. największych eksporterów towarów © Licencjodawca | Money.pl

Wielki sukces biznesu

Osiągnięcia te nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie firmy pochodzące z Polski. Dwie kluczowe liczby pokazują, jak skutecznie rodzimy biznes podbija światowe rynki.

Po pierwsze, zaangażowanie kapitałowe polskich firm za granicą po 2018 r. wzrosło o 60 proc. Za znakomitą większość, bo aż 62 proc., odpowiadały inwestycje na rynkach zachodniej Europy. "Krajowe podmioty nie tylko coraz odważniej wchodzą na nowe rynki, ale też porzucają dawne obawy i kompleksy, otwierając się na rynki państw rozwiniętych" - zaznaczono w raporcie.

Zarazem aż 14 polskich marek znalazło się w tegorocznym zestawieniu Europe 500 firmy Brand Finance. To największa liczba w historii tego prestiżowego rankingu - wyprzedziliśmy pod tym względem kilka krajów Europy Zachodniej.

Polskie marki w rankingu Brand Finance Polskie marki w rankingu Brand Finance © Licencjodawca | Money.pl

To Polacy tworzą siłę polskiej gospodarki

Co jednak najważniejsze, to sami Polacy przede wszystkim budują wizerunek Polski jako nowoczesnego, dynamicznego kraju. Nie tylko przedsiębiorcy, a także - a może przede wszystkim - pracownicy.

Stereotypowe myślenie o Polsce jako dostawcy taniej siły roboczej, podsycane przez działania promocyjne z przeszłości (słynna kampania "Polskiego Hydraulika"), zastępuje rosnąca marka Polski jako zaplecza wysokiej klasy specjalistów w zaawansowanych sektorach gospodarki - wskazuje raport.

Jednym z nielicznych kryteriów corocznego badania European Innovation Scoreboard jest bowiem odsetek osób z wyższym wykształceniem. Tutaj możemy poszczycić się czwartą największą w UE pulą naukowców i inżynierów, która zbliża się do 1,6 mln osób w wieku 25-64 lat. To aż o ponad 1/3 więcej niż we Włoszech, a pod tym względem coraz wyraźniej depczemy również po piętach trzeciej w zestawieniu Hiszpanii.

Kapitał ludzki jest najcenniejszym elementem marki Polska Kapitał ludzki jest najcenniejszym elementem marki Polska © Licencjodawca | Money.pl

Poza tym cały czas obserwuje się w tym zakresie pozytywne trendy. Od 2016 r. nastąpił wzrost liczebności omawianej grupy o 45 proc. - silniejszy zarówno w porównaniu z Europą Zachodnią, jak i krajami regionu. Polacy to dzisiaj cenieni pracownicy, ale już nie jako pomoc "na zmywaku", lecz jako menedżerowie, inżynierowie, programiści czy wysoko wykwalifikowani specjaliści. 

"Polska stała się dziś gospodarką dynamiczną, kompetentną i świadomą własnej wartości – już nie tylko goniącą Europę, lecz współtworzącą jej przyszłość. Jej siła wynika z unikalnych przewag, ale także z determinacji i wieloletniego wysiłku, który obecnie przynosi zasłużone owoce. Naprawdę mamy powody do dumy" - zwraca uwagę w raporcie redakcja money.pl.

Przeczytaj źródło