Redakcja money.pl 24 listopada wręczyła firmom nagrody w ramach gali Brands from Poland. Nagrodziliśmy marki, które budują wizerunek Polski jako nowoczesnego, innowacyjnego kraju. Redakcja przygotowała także raport, który pokazuje, w jaki sposób na przestrzeni ostatnich dekad zmieniał się wizerunek gospodarczy Polski - na skutek dynamicznych przemian gospodarczych.
Polska coraz mocniejszym graczem w Europie
"Polacy bogacą się szybciej niż przeciętni mieszkańcy UE, a rosnąca zamożność i stabilność makroekonomiczna niezmiennie przyciągają do kraju znaczące strumienie bezpośrednich inwestycji zagranicznych, pomimo poważnych zawirowań geopolitycznych. Co ważne, zmienia się ich charakter. Inwestorzy nie szukają tu już wyłącznie montowni, lecz kompetencji" - wskazano w raporcie.
Na dowód raport przytacza liczby: PKB per capita Polski (czyli na głowę), z uwzględnieniem parytetu siły nabywczej, wynosi dziś 52 tys. dolarów. Gonimy pod tym względem Japonię, Hiszpanię i Wielką Brytanię. Dla porównania: jeszcze 25 lat temu, w 2000 r., naszymi "sąsiadami" w tym rankingu były Gabon, Malezja i Wenezuela.
Wzrost znaczenia polskiej gospodarki widać też na mapie Europy. Obecnie kontrybucja naszego kraju w kluczowe wielkości ekonomiczne Unii Europejskiej (PKB, produkcja przemysłowa, eksport, prywatna konsumpcja) wynosi ok. 5-6 proc. Gdy zaś wchodziliśmy do UE w 2004 r., nie przekraczał on 3 proc. To pokazuje siłę Polski, z którą "coraz bardziej muszą liczyć się kraje członkowskie" - podkreślono w raporcie.
Zarazem w 2024 r. osiągnęliśmy historyczny rekord i awansowaliśmy na 20. miejsce w światowej klasyfikacji eksporterów towarów. Wcześniej, w 2022 r., tę samą lokatę zajęliśmy w eksporcie usług. Nic więc dziwnego, że Polska stała się bohaterem okładki prestiżowego magazynu "The Economist", który rozpisywał się o sukcesie naszego kraju.
Wielki sukces biznesu
Osiągnięcia te nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie firmy pochodzące z Polski. Dwie kluczowe liczby pokazują, jak skutecznie rodzimy biznes podbija światowe rynki.
Po pierwsze, zaangażowanie kapitałowe polskich firm za granicą po 2018 r. wzrosło o 60 proc. Za znakomitą większość, bo aż 62 proc., odpowiadały inwestycje na rynkach zachodniej Europy. "Krajowe podmioty nie tylko coraz odważniej wchodzą na nowe rynki, ale też porzucają dawne obawy i kompleksy, otwierając się na rynki państw rozwiniętych" - zaznaczono w raporcie.
Zarazem aż 14 polskich marek znalazło się w tegorocznym zestawieniu Europe 500 firmy Brand Finance. To największa liczba w historii tego prestiżowego rankingu - wyprzedziliśmy pod tym względem kilka krajów Europy Zachodniej.
To Polacy tworzą siłę polskiej gospodarki
Co jednak najważniejsze, to sami Polacy przede wszystkim budują wizerunek Polski jako nowoczesnego, dynamicznego kraju. Nie tylko przedsiębiorcy, a także - a może przede wszystkim - pracownicy.
Jednym z nielicznych kryteriów corocznego badania European Innovation Scoreboard jest bowiem odsetek osób z wyższym wykształceniem. Tutaj możemy poszczycić się czwartą największą w UE pulą naukowców i inżynierów, która zbliża się do 1,6 mln osób w wieku 25-64 lat. To aż o ponad 1/3 więcej niż we Włoszech, a pod tym względem coraz wyraźniej depczemy również po piętach trzeciej w zestawieniu Hiszpanii.
Poza tym cały czas obserwuje się w tym zakresie pozytywne trendy. Od 2016 r. nastąpił wzrost liczebności omawianej grupy o 45 proc. - silniejszy zarówno w porównaniu z Europą Zachodnią, jak i krajami regionu. Polacy to dzisiaj cenieni pracownicy, ale już nie jako pomoc "na zmywaku", lecz jako menedżerowie, inżynierowie, programiści czy wysoko wykwalifikowani specjaliści.
"Polska stała się dziś gospodarką dynamiczną, kompetentną i świadomą własnej wartości – już nie tylko goniącą Europę, lecz współtworzącą jej przyszłość. Jej siła wynika z unikalnych przewag, ale także z determinacji i wieloletniego wysiłku, który obecnie przynosi zasłużone owoce. Naprawdę mamy powody do dumy" - zwraca uwagę w raporcie redakcja money.pl.

3 tygodni temu
24




English (US) ·
Polish (PL) ·