Senacka Komisja ds. Petycji pracuje nad projektem, który pozwoliłby wybranej grupie ubezpieczonych zakończyć karierę zawodową nawet o pięć lat wcześniej w przypadku kobiet i o dziesięć lat w przypadku mężczyzn. Jeśli ustawa wejdzie w życie, lada moment będzie można składać pierwsze wnioski o świadczenie.
Komu miałby służyć nowy przywilej?
Projekt skierowany jest do osób represjonowanych w PRL-u – tych, które za działalność opozycyjną poniosły konsekwencje zdrowotne lub życiowe. Zdaniem autorów ustawy, skutki dawnych prześladowań uniemożliwiają często pracę aż do ustawowego wieku emerytalnego i zasługują na szczególne traktowanie.
Nowe przepisy obniżyłyby próg wiekowy do 55 lat – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. W praktyce oznaczałoby to skrócenie kariery o pięć lat dla kobiet i aż o dziesięć lat dla mężczyzn względem obecnych przepisów. Jakie warunki będzie trzeba spełnić i kiedy zmiany mogłyby wejść w życie?
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East NewsWarunki pójścia na wcześniejszą emeryturę
Projekt zakłada trzy warunki uprawniające do wcześniejszej emerytury:
- Ukończenie 55. roku życia,
- Minimum 35 lat okresów składkowych i nieskładkowych,
- Rezygnacja z członkostwa w OFE lub złożenie wniosku o przeniesienie środków do budżetu państwa.
Jednakowy wymóg stażowy dla obu płci ma zrekompensować koszty obniżonego wieku. Ustawodawca podkreśla, że osoby z tak długim stażem często borykają się z wypaleniem zawodowym lub problemami zdrowotnymi. O czym jeszcze należy wiedzieć?
Jak projekt ma się do emerytur stażowych?
W Sejmie procedowane są równolegle dwa projekty emerytur stażowych – poselski i obywatelski – oparte wyłącznie na długości kariery (35 lat dla kobiet, 40 lat dla mężczyzn), bez dodatkowego kryterium wieku. Propozycja senacka to osobna ścieżka, ale potwierdza rosnące zainteresowanie polityków umożliwieniem wcześniejszego przejścia na emeryturę osobom z długim stażem.
Eksperci zaznaczają, że emerytury stażowe będą zależne od uzbieranego kapitału. Z kolei projekt dla osób represjonowanych opiera się na zasadach ogólnych ZUS i nie gwarantuje minimalnego świadczenia, jeśli nie zostanie ono wypracowane.
Kiedy nowe przepisy mogą wejść w życie?
Jeśli projekt przejdzie procedurę legislacyjną – Komisję ds. Petycji, głosowania w Senacie i Sejmie oraz uzyska podpis prezydenta – przepisy mogłyby zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Wnioski o wcześniejszą emeryturę trafiłyby do ZUS na początku 2026 roku, a pierwsze wypłaty świadczeń ruszyłyby kilka miesięcy później.
W trakcie dalszych prac legislacyjnych mogą pojawić się poprawki – np. w katalogu dowodów represji czy mechanizmach finansowania. Na razie jednak projekt daje nadzieję, że osoby, które najmocniej odczuły skutki poprzedniego systemu, będą mogły liczyć na szybszy i sprawiedliwszy odpoczynek zawodowy.





English (US) ·
Polish (PL) ·