Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Toyota rozwija technologie wodorowe w motorsporcie. Rajdy są tu kluczowe
- Podczas Rajdu Finlandii zadebiutuje Toyota GR Yaris Rally2 H2 Concept
- Za kierownicą pojazdu zasiądzie Juha Kankkunen, czterokrotny mistrz świata w rajdach
Toyota od początku dekady intensywnie pracuje nad rozwojem silników spalinowych zasilanych wodorem. Firma traktuje udział w rajdach i wyścigach jako kluczowy element testowania i doskonalenia tych technologii, które mają trafić do seryjnych samochodów. Od 2021 r. w japońskiej serii wyścigowej startuje już wodorowa Toyota GR Corolla, a w procesie jej rozwoju uczestniczył m.in. Jari-Matti Latvala, obecny szef zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
Wodór trafił do motorsportu
W 2022 r. samochód napędzany wodorem po raz pierwszy pojawił się na trasach rajdowych mistrzostw świata. W Rajdzie Belgii prototypowy GR Yaris H2 prowadzili Akio Toyoda oraz Juha Kankkunen. Od tego czasu inżynierowie Toyota Gazoo Racing skupili się na stworzeniu pełnoprawnego samochodu rajdowego z wodorowym silnikiem spalinowym. Efektem tych prac jest GR Yaris Rally2 H2 Concept, który zostanie zaprezentowany podczas Rajdu Finlandii.
Do budowy prototypu wykorzystano model GR Yaris Rally2, znany z sukcesów w mistrzostwach świata. W samochodzie zamontowano silnik spalinowy zasilany sprężonym wodorem. Dzięki temu pojazd jest niemal bezemisyjny, a jednocześnie zachowuje charakterystyczne dla rajdów brzmienie silnika, cenione przez fanów. Toyota podkreśla, że napęd ten pokazuje potencjał wodorowych technologii w sporcie motorowym.
Premiera GR Yaris Rally2 H2 Concept w Finlandii
GR Yaris Rally2 H2 Concept powstał w siedzibie zespołu TGR-WRT w Jyväskyli w Finlandii. Samochód testowano na szutrowych, leśnych trasach, które przypominają odcinki specjalne Rajdu Finlandii. Pojazd zadebiutuje podczas otwierającej imprezę próby Harju, rozgrywanej w czwartek wieczorem w centrum Jyväskyli, a następnie pojawi się ponownie przed kibicami w piątek podczas drugiego przejazdu tego samego odcinka. Za kierownicą wodorowego auta zasiądzie Juha Kankkunen, czterokrotny mistrz świata i zastępca szefa zespołu TGR-WRT. Zobaczcie go w akcji:
- Przeczytaj także: W tej Toyocie można spać, a to nie kamper. Ma polskie rozwiązanie
Toyota podczas Rajdu Finlandii
Podczas rajdu kibice będą mieli okazję z bliska obejrzeć Toyotę GR Yaris Rally2 H2 Concept w parku serwisowym. W ekspozycji pojawią się również inne modele Toyoty z napędem wodorowym, w tym Mirai oraz Tundra.
Toyota rozwija technologie wodorowe w motorsporcie nie od dziś. Od 2021 r. firma prowadzi program rozwoju wodorowych silników spalinowych. Jego pierwszym efektem była GR Corolla H2 Concept, która startowała w japońskich wyścigach długodystansowych.
Toyota GR Corolla H2 ConceptToyota
Firma udoskonaliła to auto po jakimś czasie. Ulepszona Toyota GR Corolla H2 Concept zasilana wodorem oraz Toyota GR86 Future FR Concept wykorzystujący niskoemisyjną benzynę wzięły udział w 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji.
Udoskonalona Toyota GR Corolla H2 ConceptToyota
GR86 Future FR ConceptToyota
Te same rozwiązania techniczne, które wykorzystywane są w GR Corolli H2 Concept zastosowano także w innym wodorowym aucie — w wodorowej odmianie GR Yarisa — GR Yaris H2 Concept.
Toyota GR Yaris H2 ConceptToyota
Kategoria wodorowa ma także pojawić się w wyścigach długodystansowych z kultowym Le Mans 24h na czele. Toyota już teraz opracowała prototyp o nazwie Le Mans GR H2 Racing Concept.
Toyota Le Mans GR H2 Racing ConceptToyota
Ale to niejedyny taki koncept. W Le Mans na kultowym torze Circuit de la Sarthe zaprezentowano zasilany ciekłym wodorem GR LH2 Racing Concept.
GR LH2 Racing ConceptToyota
GR LH2 Racing ConceptToyota
GR LH2 Racing ConceptToyota
Toyota zaangażowała się także w projekt stworzenia lekkiego wodorowego samochodu terenowego. Tak powstał Buggy HySE-X1.
Buggy HySE-X1Toyota
Buggy HySE-X1Toyota