W Polsce powstaje zupełnie nowa droga na północ do S6. Do elektrowni, której jeszcze nie mamy

2 tygodni temu 16
  • Nowa droga jądrowa w Polsce ma połączyć elektrownię atomową z siecią dróg szybkiego ruchu
  • Inwestycja obejmuje dwa odcinki: 11 km od Lubiatowa do DW213 i 15 km od DW213 do węzła Łęczyce na S6
  • Budowa pierwszego odcinka kosztuje ponad 177 mln zł, a drugiego prawie 200 mln zł, zakończenie planowane na 2028 r
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Po co Polsce droga jądrowa? Plany mamy ambitne

Nowa inwestycja została podzielona na dwa segmenty, z których pierwszy liczy około 11 km, a drugi około 15 km. Dodatkowo, w ramach powstającej drogi ekspresowej S6, powstanie łącznik z drogą ekspresową. Nowa arteria nie tylko odciąży lokalne drogi, ale również skróci czas podróży z Trójmiasta do nadmorskich miejscowości w gminie Choczewo. Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania to kolejne atuty. Dla turystów droga ta będzie alternatywną trasą nad Bałtyk.

Najważniejszym zadaniem nowej drogi będzie oczywiście połączenie elektrowni jądrowej z siatką dróg szybkiego ruchu.

Przeczytaj także: Elektrownia atomowa w Polsce? Premier ujawnia nowe szczegóły

Czy droga do elektrowni jądrowej już powstaje?

Droga o długości 26 km została podzielona na dwa odcinki realizacyjne. Pierwszy, liczący około 11 km, połączy Lubiatowo z drogą wojewódzką nr 213. Za jego budowę odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź, a wartość umowy wynosi ponad 177 mln zł. Drugi odcinek, o długości 15 km, połączy DW213 z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6 i zostanie zrealizowany przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones za prawie 200 mln zł. Oba odcinki są projektowane w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) i będą przebiegać po nowym śladzie.

Prace na pierwszym odcinku mają zakończyć się w drugim kwartale 2028 r., natomiast na drugim — w czwartym kwartale tego samego roku. Dodatkowo w ramach budowy drogi ekspresowej S6 Leśnice — Bożepole Wielkie powstanie łącznik, który połączy drogę powiatową w Łęczycach z węzłem Łęczyce, zapewniając lepszą komunikację z nową trasą.

Nowa droga ma również poprawić bezpieczeństwo podróżnych, ograniczyć hałas i emisję zanieczyszczeń oraz dostosować nawierzchnię do ciężkiego transportu o nacisku 11,5 t na oś. Inwestycja będzie miała kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, oferując alternatywny dojazd nad Bałtyk.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie są plany dotyczące drogi do elektrowni jądrowej?

Kto odpowiada za budowę nowej drogi?

Kiedy planowane jest zakończenie budowy pierwszego odcinka drogi?

Jakie korzyści przyniesie nowa droga dla turystów?

GDDKiA podaje daty. Co się bedzie działo na budowie drogi do elektrowni atomowej?

Lubiatowo – droga wojewódzka nr 213:

  • I kwartał 2026 r. – planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • II kwartał 2026 r. – planowane uzyskanie decyzji ZRID
  • II kwartał 2027 r. – planowane zakończenie robót dla tzw. „ostatniej mili”, czyli 5-kilometrowej drogi technicznej od elektrowni
  • II kwartał 2028 r. – planowane zakończenie robót

Droga wojewódzka nr 213 – droga ekspresowa S6 (węzeł Łęczyce):

  • II kwartał 2026 r. – planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • III kwartał 2026 r. – planowane uzyskanie decyzji ZRID
  • IV kwartał 2028 r. – planowane zakończenie robót
Przeczytaj źródło