Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. Arkadiusz Ziolek/ East News
Grupa Orange Polska podała w komunikacie, że w zeszłym kwartale jej łączne przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych (konwergentnych, mobilnych i internetu stacjonarnego) poszły w górę rok do roku o 6,8 proc.
Za to wpływy ze sprzedaży sprzętu, czyli głównie smartfonów, zmalały o 8 proc. (co firma tłumaczy niższym popytem rynkowym z powodu wydłużenia okresu użytkowania telefonów), te z usług IT i integracji – o 1 proc. (w komunikacie opisano, że wzrost przychodów w obszarze ICT został skompensowany przez wysoką bazę porównawczą dla usługi hurtowych SMS, świadczonych dla klientów biznesowych), zaś przychody sklasyfikowane jako pozostałe – aż o 25 proc. (bo zmalała odsprzedaż energii).
Orange ma coraz więcej klientów światłowodu i usług konwergentnych
Liczba indywidualnych klientów korzystających w Orange Polska z ofert konwergentnych rok do roku zwiększyła się o 4,8 proc. do 1,82 mln, zaś średni miesięczny przychód na taką usługę (ARPO) – o 4,5 proc. do 128,9 zł. Firma wskazała, że było to wynikiem strategii nastawionej na wartość, dobrego popytu na usługi telewizyjne oraz ofert światłowodu o wyższych prędkościach.
CZYTAJ TEŻ: UKE znosi ważną regulację dla Orange. Chodzi o kable internetowe
Baza użytkowników internetu stacjonarnego wzrosła r/r o 2,2 proc. do 2,91 mln, przy czym w przypadku internetu światłowodowego poszła w górę o 13,3 proc. do 1,64 mln. Wskaźnik ARPO z usługi internetowej zwiększył się o 5 proc. do 69,2 zł. Orange wyjaśnia, że to efekt strategii nastawionej na wartość oraz rosnącego udziału klientów droższej opcji światłowodowej.
Jeśli chodzi o telefonię mobilną, to liczba obsługiwanych przez grupę Orange Polska dostępów zwiększyła się r/r o 6,7 proc. do 19,13 mln. W obszarze abonamentowym nastąpił wzrost o 9,5 proc. do 14,87 mln, a w prepaidowym – spadek o 2,1 proc. do 4,26 mln.
Przeciętny przychód miesięczny z usługi wyłącznie mobilnej tak jak przed rokiem wynosił 29,8 zł. – Odzwierciedla to wzrost ARPO na głównej marce Orange na rynku konsumenckim o ponad 4 proc. rok-do-roku, który został skompensowany przez spadek na rynku biznesowym (w związku z nasileniem konkurencji) oraz rosnący udział marek Nju i Flex w bazie klientów usług wyłącznie komórkowych – opisano w komunikacie.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
– We wszystkich kluczowych usługach telekomunikacyjnych utrzymaliśmy dobrą dynamikę wzrostu liczby klientów, dobrze sobie radząc z wymagającym otoczeniem konkurencyjnym. Jest to efekt stosowania przez nas geomarketingu, szerokiego portfolio marek oraz spersonalizowanych ofert wspomaganych narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji, które pomagają nam budować lojalność klientów – podkreśla Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.
Sprzedaż Orange Energii
Na poziomie EBITDAaL (czyli EBITDA bez kosztów leasingu) kwartalny zysk grupy Orange Polska zwiększył się r/r o 4,3 proc. do 891 mln zł, a marża – z 27,3 do 28,2 proc. Zysk operacyjny poszedł zaś w górę o 16,7 proc. do 420 mln zł, a zysk netto – o 18,6 proc. do 274 mln.
Rentowność operatora podwyższyły spadek ekonomicznych nakładów inwestycyjnych o 3,9 proc. do 368 mln zł oraz dodatkowe przychody ze sprzedaży spółki Orange Energia. – Cieszy mnie, że sprzedaliśmy naszą działalność związaną z obrotem energią elektryczną. To potwierdza, że w strategii Lead the Future skupiamy się na kluczowej działalności, a ponadto zapewnia optymalne warunki rozwoju spółce Orange Energia. Zysk z tej transakcji w wysokości 71 mln zł wsparł nasz zysk netto w 2 kwartale – stwierdza w komunikacie Jacek Kunicki, członek zarządu ds. finansowych w Orange Polska.
– Na wysokość EBITDAaL korzystnie wpłynęło również rozpoznanie dodatkowej marży na budowie sieci dla spółki Światłowód Inwestycje, co stało się możliwe dzięki bliskiemu zakończeniu bieżącego kontraktu oraz podpisaniu nowego planu inwestycyjnego, przewidującego objęcie zasięgiem kolejnych 0,7 mln gospodarstw domowych – dodaje.

Orange rozbudowuje sieć światłowodową
Orange Polska za trzy lata w zasięgu internetu światłowodowego chce mieć minimum 12 mln gospodarstw domowych. – Z dumą ogłaszamy rozpoczęcie nowego planu rozbudowy sieci światłowodowej do 2032 roku. To ważny krok w realizacji planów objęcia zasięgiem naszych usług światłowodowych 12 milionów gospodarstw domowych do 2028 roku, co umocni naszą wiodącą pozycję w usługach stacjonarnych. Realizując naszą strategię Lead the Future dokładamy starań, aby zapewnić klientom najlepsze doświadczenia przy korzystaniu zarówno ze stacjonarnych usług światłowodowych jak i usług komórkowych – podkreśla Liudmila Climoc.
– W obszarze komórkowym, rozbudowa sieci 5G postępuje zgodnie z planem. Zwiększyliśmy pokrycie pasmem C do blisko 50 proc. populacji oraz uruchomiliśmy pierwsze stacje bazowe pracujące w nowym paśmie 700 MHz – opisuje.
Telekom ma też cele na rozpoczęte półrocze. – Pracujemy nad stopniowym przywróceniem wzrostów na rynku biznesowym. Widzimy lepsze perspektywy dla drugiego półrocza w usługach IT i integracyjnych; jesteśmy również dobrze przygotowani do wykorzystania możliwości w tym obszarze wynikających z przyszłego wzrostu wydatków w przemyśle obronnym – stwierdza prezeska Orange Polska.