W Gliwicach rusza produkcja akumulatorów do autobusów Mercedesa

2 tygodni temu 17
  • Gliwicka fabryka BMZ Poland rozpocznie w październiku produkcję systemów NMC4 dla elektrycznych autobusów miejskich Daimlera
  • Baterie o pojemności 111 kWh zapewnią większy zasięg, dłuższą żywotność i możliwość szybkiego ładowania z mocą do 300 kW
  • Od 2026 r. będą montowane w modelach Mercedes-Benz eCitaro, eCitaro G i eCitaro K
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Współpraca BMZ Group z renomowanym producentem, jakim jest spółka Daimler Buses, rozpoczęła się w 2024 r. i wchodzi w kolejną fazę. Gliwicki zakład stanie się miejscem produkcji zaawansowanych baterii wysokiego napięcia, zaprojektowanych specjalnie z myślą o wymaganiach transportu publicznego. Jak podkreśla Paweł Kępski, dyrektor Business Unit EV w BMZ Poland: "NMC4 to najbardziej zaawansowana bateria, jaką kiedykolwiek opracowaliśmy".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kiedy rozpocznie się produkcja akumulatorów NMC4 w Gliwicach?

Jakie autobusy Mercedesa będą wykorzystywały nowe akumulatory?

Jakie są kluczowe cechy akumulatora NMC4?

Kim jest firma BMZ i gdzie ma swoje zakłady produkcyjne?

Czym wyróżnia się akumulator NMC4?

Bateria o pojemności 111 kWh została stworzona z myślą o pojazdach elektrycznych o dużej mocy, takich jak autobusy miejskie czy busy lotniskowe. Modułowa konstrukcja i system chłodzenia cieczą to kluczowe elementy, które mają zapewnić wydajność, łatwość serwisowania i długą żywotność.

Istotna jest także możliwość szybkiego ładowania z maksymalną mocą 300 kW. Poinformowano, że waga pakietu baterii wynosi około 600 kg.

Bateria NMC4

Bateria NMC4BMZ Poland

Które autobusy Mercedes otrzymają baterie z Gliwic?

Od 2026 r. baterie NMC4 będą montowane w następujących modelach autobusów Mercedesa: eCitaro, eCitaro G oraz eCitaro K. Daimler Buses zaprezentował pierwszy egzemplarz wyposażony w te baterie podczas październikowych targów Busworld Europe.

Produkcja systemów NMC4 będzie w pełni realizowana w gliwickim zakładzie BMZ Poland, który stał się globalnym centrum kompetencyjnym grupy w zakresie elektromobilności. Dzięki zaawansowanej automatyzacji i nowoczesnym procesom, takim jak technologia dwuskładnikowego klejenia, BMZ obniżyło koszty produkcji, jednocześnie zwiększając jakość i skalę wytwarzania.

Już dziś systemy bateryjne BMZ zasilają tysiące elektrycznych autobusów i pojazdów użytkowych w całej Europie. Generacja NMC4 tylko umacnia pozycję firmy jako lidera na dynamicznie rozwijającym się rynku elektromobilności.

Grupa BMZ — co to za firma?

To dostawca systemów zasilania i magazynowania energii opartych na technologii litowo-jonowej. Firma, której główna siedziba znajduje się w niemieckim Karlstein, od 1994 r. rozwija swoje rozwiązania we współpracy z liderami branżowymi. W efekcie BMZ dostarcza produkty, które znajdują zastosowanie w wielu sektorach przemysłu.

Zakłady produkcyjne zlokalizowane są w Chinach, Polsce, Macedonii, Brazylii i USA. Spółka BMZ Poland powstała w 2010 r. Polska filia specjalizuje się w projektowaniu i produkcji akumulatorów litowo-jonowych. Produkty z gliwickiej fabryki znajdują zastosowanie m.in. w elektronarzędziach, sprzęcie AGD, urządzeniach przemysłowych i medycznych. Teraz dołączą do nich autobusy.

Mercedes-Benz eCitaro

Mercedes-Benz eCitaroDaimler Buses

Przeczytaj źródło