W Europie rządzi Volkswagen. Toyota druga, ale może już niedługo...

4 dni temu 5
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • Volkswagen coraz silniejszą marką europejską
  • Skodzie niewiele brakuje, by osiągnąć drugie miejsce
  • Europejski rynek traci Toyota i większość pozostałych japońskich marek
  • Tesla pozostaje jednym z liderów spadków na naszym kontynencie

Zaskoczeniem jest to, że pomiędzy Toyotą a Skodą zajmującą trzecią pozycję w rankingu odległość nie jest już duża. To raptem 32 tys. samochodów. A sytuacja wygląda tak, że Volkswagen szybko rośnie (o 7,8 proc. rok do roku), Skoda też szybko rośnie (o 7,2 proc.), a Toyocie równie szybko (o 7,6 proc.) spada. Jak tak dalej pójdzie, mijanka Toyoty ze Skodą nastąpi jeszcze w tym roku. To najprawdopodobniej efekt silnej konkurencji z Chin, która wyjątkowo boleśnie uderza w Toyotę.

Dane opublikowane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA przynoszą zresztą więcej niespodzianek. Widać, kto ma się dobrze, a kto słabo lub bardzo źle.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Cupra pomału pożera Seata

Od maja do czerwca z salonów wyjechało ponad 126 tys. samochodów marki Cupra, co oznacza wzrost sprzedaży o prawie 46 proc. rok do roku. Trochę stało się to kosztem Seata (sprzedaż 93 tys. 836 samochodów – spadek o 22,8 proc.). Kiepskie wyniki odnotowuje Porsche (41,5 tys. aut, spadek o 17,2 proc.), jednak ogólnie Grupa VW odnotowała 4,4 proc. wzrostu sprzedaży.

Kiepsko ma się koncern Stellantis, właściciel takich marek jak Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep, Alfa Romeo, DS, Lancia, Chrysler. Spośród nich wzrosła nieznaczne sprzedaż Peugeota (prawie 303 tys. aut), Alfy Romeo i Jeepa, ale ogólnie koncern jest w Europie o 8,4 proc. na minusie.

Mocno rośnie koncern Renault, co nie dziwi, gdyż marka ta dynamicznie odświeża swoje portfolio. Samych aut marki Renault sprzedano prawie 313 tys. szt. (+11 proc.), a oprócz tego prawie ćwierć miliona Dacii (+1,8 proc.)

Nieźle ma się BMW – nabywców znalazło prawie 331 tys. aut.

Mercedes ze sprzedażą 271,5 tys. samochodów spada o pół procenta.

Tesla jednym z liderów spadków

Rok temu w okresie styczeń-maj amerykańska marka sprzedała w Europie 119 tys. 482 samochody. W tym roku to już tylko 75 tys. 196 aut. Dobre czasy minęły, teraz zaczęła się prawdziwa konkurencja.

Ciekawostką jest, że spośród japońskich marek silnie urósł Lexus (o 16 proc.), ale jest to wyjątek – inne japońskie marki tracą. Niektóre – jak Mitsubishi – o ponad 30 proc. zmniejszyły swoją sprzedaż.

Najpopularniejsze marki w Europie styczeń-maj 2025 r. (TOP10)

  1. Volkswagen – 615 tys. 646 szt. (+7,8 proc.)

  2. Toyota – 366 tys. 562 szt. (-7,6 proc.)

  3. Skoda – 334 tys. 437 szt. (+7,2 proc.)

  4. BMW – 330 tys. 867 szt. (+1,1 proc.)

  5. Renault – 312 tys. 869 szt. (+11 proc.)

  6. Peugeot – 302 tys. 964 szt. (+5 proc.)

  7. Mercedes – 271 tys. 458 szt. (-0,5 proc.)

  8. Audi – 270 tys. 677 szt. (-3,2 proc.)

  9. Dacia – 249 tys. 593 szt. (+1,8 proc.)

  10. Kia – 226 tys. 60 szt. (-3,1 proc.)

Przeczytaj źródło