Upominki i życzenia, czyli świąteczny test dla danych osobowych

1 tydzień temu 10
Wiele firm wysyła z okazji świąt drobne podarunki klientom, dostawcom, współpracownikom. W takim przypadku RODO obowiązuje w pełni. Trudno bowiem uznać, że jest to działalność niepozostająca w związku z działalnością zawodową lub handlową. Wiele firm wysyła z okazji świąt drobne podarunki klientom, dostawcom, współpracownikom. W takim przypadku RODO obowiązuje w pełni. Trudno bowiem uznać, że jest to działalność niepozostająca w związku z działalnością zawodową lub handlową. / Shutterstock

Grudniowy szczyt zamówień, firmowe prezenty i intensywna komunikacja z partnerami biznesowymi sprawiają, że w wielu organizacjach ochrona danych schodzi na dalszy plan. A to właśnie teraz najłatwiej o naruszenia: od nieuprawnionego wykorzystania prywatnych adresów swoich pracowników i kontrahentów po wycieki przy współpracy z usługodawcami przygotowującymi podarunki. Dla przedsiębiorców ten ostatni miesiąc to nie tylko zamknięcie roku, lecz także wysoki poziom ryzyka RODO.

Pamiętam, jak moja babcia co roku kupowała piękne kartki, wpisywała imiona, nazwiska i adresy, a następnie wysyłała je pocztą do rodziny i znajomych. W nomenklaturze RODO po prostu przetwarzała dane osobowe, choć zupełnie się nad tym nie zastanawiała. Dziś częściej składamy życzenia telefonicznie lub z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Zatem w innej formie, ale również przetwarzamy dane osobowe, takie jak: numer telefonu, imię, nazwisko, wizerunek. Nasze zdjęcia i członków naszej rodziny również stanowią dane osobowe. I co teraz?

Czy RODO zabrania kultywowania naszych świątecznych zwyczajów? Nie. Jeżeli przetwarzamy dane osobowe w ramach działalności czysto osobistej, RODO nie ma zastosowania. Możemy prowadzić korespondencję ze znajomymi, przechowywać ich adresy bez obaw o RODO. Nie wszyscy jednak mogą spać spokojnie. RODO obowiązuje podmioty, które udostępniają narzędzia służące do przetwarzania danych (m.in. platformy społecznościowe), jak i dostawców usług pocztowych czy kurierskich.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Anna Dąbrowska-Lipka

Anna Dąbrowska-Lipka

ekspertka prawa informacyjnego

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło