UE chce zabić hybrydy. Branża grzmi po decyzji UE w sprawie Utility Factor

6 godziny temu 2
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Czym są hybrydy PHEV i dlaczego ich rola jest kluczowa?

Hybrydy plug-in to pojazdy wyposażone zarówno w silnik elektryczny, jak i spalinowy, które można ładować z tradycyjnego gniazdka. Ich podstawową zaletą jest możliwość jazdy bezemisyjnej na krótszych trasach, podczas gdy na dłuższych dystansach korzystają z silnika spalinowego. Dzięki temu idealnie sprawdzają się w miastach i regionach, gdzie sieć ładowarek elektrycznych nadal jest niewystarczająca.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jednak Bruksela chce zaostrzyć od 2026 r. sposób obliczania współczynnika Utility Factor (UF), wskazującego, jaki procent jazdy odbywa się w trybie elektrycznym. Zmienione przepisy mogą obniżyć oceny ekologiczności PHEV-ów, co — według producentów — sprawi, że inwestowanie w tę technologię stanie się nieopłacalne.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), wspierane przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), podkreśla, że hybrydy plug-in obecnie w znacznym stopniu ograniczają emisję CO₂ w miastach. Organizacje zwracają uwagę, że najbardziej zaawansowane modele PHEV oferują większy zasięg w trybie elektrycznym i szybsze ładowanie, co czyni je jeszcze bardziej ekologicznymi.

Hybrydy plug-in łączą zalety samochodów spalinowych i elektrycznych

Hybrydy plug-in łączą zalety samochodów spalinowych i elektrycznychMateusz Pokorzyński / Auto Świat

Jak nowe regulacje UE komentuje branża?

Nowe przepisy, które mają wejść w życie od stycznia 2026 r., wywołują duże kontrowersje w branży motoryzacyjnej. Przedstawiciele sektora ostrzegają, że pochopne obniżenie rangi PHEV-ów może spowodować zahamowanie rozwoju technologii, która pełni obecnie kluczową funkcję przejściową pomiędzy tradycyjnymi silnikami spalinowymi a samochodami w pełni elektrycznymi.

Tomasz Bęben, prezes zarządu SDCM, wyraził stanowisko branży:

Z perspektywy klimatu najgorsze, co możemy dziś zrobić, to zrezygnować z rozwiązań, które już działają. Hybrydy plug-in to aktywne ogniwo transformacji, które pozwala na realną redukcję emisji tu i teraz, zanim infrastruktura dogoni ambicje. Odbieranie im statusu w kluczowym momencie to jak zdejmowanie mostu, zanim powstanie nowa droga.

Obawy branży wynikają również z trudności, jakie napotykają producenci samochodów elektrycznych. Kryzysy geopolityczne, problemy z dostępem do surowców oraz wciąż niedostatecznie rozwinięta sieć ładowarek hamują tempo transformacji rynku motoryzacyjnego. PHEV-y, jako technologia przejściowa, odgrywają obecnie istotną rolę w redukcji emisji w Europie.

Decyzje UE mogą wpłynąć na gospodarkę i klimat

Eksperci z organizacji branżowych, takich jak CLEPA, ostrzegają, że negatywne konsekwencje wycofania wsparcia dla hybryd plug-in mogą odbić się na europejskim rynku pracy. Produkcja i rozwój PHEV-ów wspierają tysiące miejsc pracy oraz liczne inwestycje w Polsce, Hiszpanii czy Czechach.

SDCM przypomniało też, że wprowadzenie zaostrzonych przepisów powinno zostać skoordynowane z wynikami przeglądu norm emisji CO₂, który dopiero się rozpoczyna. Branża apeluje o więcej czasu na dostosowanie się do przyszłych regulacji i dalsze wykorzystanie technologii PHEV w okresie przejściowym, zanim transport w pełni przejdzie na pojazdy elektryczne.

Przeczytaj źródło