Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Zgodnie z sondażem przeprowadzonym na potrzeb tegorocznego raportu Reuters Institute, najpopularniejszym źródłem informacji w mediach pozostają TVN24 i programy informacyjne TVN, z którym przynajmniej raz w tygodniu korzysta 36 proc. Polaków.
32 proc. korzysta w ten sposób z RMF FM, 29 proc. z Polsat News, 26 proc. z TVP Info i programów informacyjnych Telewizji Polskiej, a 22 proc. z Radia ZET. Spośród marek prasowych najwięcej wskazań otrzymały „Fakt” (12 proc.) i „Gazeta Wyborcza” (11 proc.).

W internecie najpopularniejszym źródłem informacji jest Onet, z którego tygodniowo korzysta w tym celu 35 proc. respondentów. 28 proc. wskazało WP.pl, 22 proc. – portal TVN24, a 20 proc. – Interię.

Social media równie ważne co telewizja
Newsy czerpiemy nie tylko z mediów internetowych. 54 proc. Polaków szuka ich w mediach społecznościowych, które zrównały się pod tym względem z telewizją. Wszystkie źródła internetowe wskazało natomiast 77 proc. ankietowanych, a prasę drukowaną – 10 proc.
Już 9 proc. Polaków po informacje sięga do podcastów, zaś 7 proc. – do czatbotów opartych na sztucznej inteligencji. 81 proc. respondentów informacje przegląda na smartfonach, 69 proc. na komputerach, a 22 proc. na tabletach.

Najbardziej wiarygodne informacje w RMF FM
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Zaufanie do informacji zadeklarowało 47 proc. Polaków. Przed rokiem było to 39 proc., zaś w 2023 roku 42 proc. Wśród mediów liderem pod tym względem pozostaje RMF FM, którego newsy za wiarygodne uważa 52 proc., a przeciwnego zdania jest tylko 17 proc. To jedyna marka, wobec której zaufanie w obszarze informacji wyraziła ponad połowa respondentów.
Tuż poniżej tego pułapu znalazły się Polsat News i Radio ZET (po 48 proc., a przeciwnych opinii odpowiednio 21 i 18 proc.) oraz gazety regionalne i lokalne (47 proc., przy 18 proc. przeciwnych wskazań).
Najgorsze wyniki zanotowały „Super Express”, który za wiarygodne źródło newsów uważa 30 proc. Polaków, a przeciwne zdanie ma 41 proc., oraz „Fakt” – odpowiednio 28 i 38 proc. wskazań. Negatywny bilans opinii mają także „Gazeta Polska” (32 proc. pozytywnych opinii i 34 proc. negatywnych), „Gazeta Wyborcza” (odpowiednio 34 i 36 proc.) oraz Telewizja Polska (33 i 35 proc.).
Przy czym w przypadku TVP i tak nastąpił spory wzrost: w 2023 roku za wiarygodne źródło newsów uznawało ją 28 proc. ankietowanych, a za niewiarygodne 47 proc., a w ub.r. było to odpowiednio 29 i 39 proc.

Facebook i YouTube najbardziej informacyjne
23 proc. Polaków zadeklarowało, że przekazuje newsy na platformach społecznościowych, w komunikatora i mailach. Przed rokiem było to 30 proc., a w 2023 roku – 35 proc.
Coraz mniej osób w tym celu korzysta z Facebooka: dwa lata temu 48 proc., zaś w br. 40 proc. Natomiast odsetek wskazań na YouTube’a wzrósł w tym ujęciu z 30 do 32 proc.
Stabilna jest zaś grupa Polaków, którzy płacą za treści informacyjne w internecie. W tegorocznym badaniu jest ich 13 proc., a przed rokiem i w 2023 roku było to 13 proc.
