Tyle płacimy za zakupy w sklepach. W której sieci najtaniej?

5 godziny temu 1
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Fot. Bartlomiej Magierowski/East News Fot. Bartlomiej Magierowski/East News

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w maju br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 4,19 zł czyli 0,93 proc. i wyniosła 316,06 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w kwietniu br. 

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry - 2,97 proc., natomiast największy spadek w Auchan - 7,16 proc. Podobnie jak przed miesiącem, tylko w dwóch sieciach ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

"Majowe dane wskazują na lekkie wyhamowanie wzrostu cen. Różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi sieciami pozostają istotne, co potwierdza, że warto świadomie planować zakupy i porównywać oferty. Majowy spadek średniej wartości koszyka najprawdopodobniej wynika z czynników sezonowych – m.in. niższych cen świeżych warzyw, takich jak pomidory oraz intensyfikacji działań promocyjnych prowadzonych przez sieci handlowe. Obniżka ta nie musi jednak oznaczać początku trwałego trendu spadkowego" - zastrzegł Kamil Kruk z ASM SFA.

Jak zauważył, w kolejnych miesiącach okaże się, czy presja inflacyjna wynikająca z rosnących kosztów energii, transportu oraz wynagrodzeń w sektorze handlu ponownie zacznie wpływać na wzrost cen detalicznych.

"Na uwagę zasługuje rosnące rozwarstwienie cenowe pomiędzy kanałami sprzedaży – hipermarkety oferują relatywnie niższe ceny w porównaniu do dark store’ów czy e-grocery (sklepów przeznaczonych wyłącznie do realizacji zamówień online - przyp.), gdzie wygoda szybkiej dostawy wciąż wiąże się z istotnie wyższymi kosztami" - dodał Kruk.

W których sieciach sklepów ceny są najniższe

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Z majowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 262,16 zł. To mniej o 20,20 zł, czyli o 7,16 proc. niż w kwietniu, kiedy koszyk z sieci Auchan był również najtańszy.

Drugie miejsce w rankingu zajął Selgros Cash & Carry z koszykiem o 37,55 zł droższym, a trzecie Makro Cash & Carry, gdzie za te same zakupy trzeba było zapłacić 47,04 zł więcej niż w Auchan. Z kolei najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2025 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie analizowany zestaw produktów kosztował 335,36 zł.

Biorąc pod uwagę kategorie sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach - średnio za 302,41 zł. Spośród internetowych kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store'ach - 357,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy - 295,30 zł, można było zrobić w sieciach hybrydowych.

Wśród 40 produktów, które zostały uwzględnione w badaniu, najwyższą dostępność miały sklepy: Makro Cash & Carry - 96 proc., Carrefour - 95 proc., Intermarché - 93 proc. i Selgros Cash & Carry - 92 proc. Natomiast najniższą dostępność produktów stwierdzono w sklepach Dino - 70 proc.

Badanie ASM SFA wykazało, że w maju br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów najbardziej w ujęciu miesięcznym podrożały pasta do zębów - o 9,54 proc. i kawa - 6,41 proc. Natomiast największe obniżki dotyczyły pomidorów - 30,65 proc. i żelu pod prysznic - 5,83 proc.

W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły z podstawowych kategorii, takich jak: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne.

ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych, zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Porównywane są ceny produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach.

Przeczytaj źródło