Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
W maju br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poznała propozycje wykonawców, którzy gotowi są wybudować dwa z trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), tj. Kołbaskowo — Dołuje i Dołuje — Police. Teraz GDDKiA poznała chętnych do realizacji trzeciego fragmentu, tj. Police — Goleniów. W tym ostatnim przypadku GDDKiA ma do wyboru pięć ofert o wartości od 4,92 do 8,52 mld zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBudowa odcinka z tunelem pod Odrą potrwa do 2033 r.
O dużym zainteresowaniu wykonawców odcinkiem Police — Goleniów świadczy fakt, że w postępowaniu, które ruszyło wraz z dwoma pozostałymi odcinkami w grudniu 2024 r., wpłynęło blisko 1,4 tys. pytań ze strony samych zainteresowanych. Teraz drogowcy będą badali i weryfikowali złożone oferty, przy czym głównym kryterium wyboru będzie cena (60 proc.), a na pozostałe 40 proc. złożą się przedłużenie gwarancji na wyposażenie tunelu (20 proc.), obiekty mostowe (10 proc.) i konstrukcje oporowe (10 proc.). Termin zakończenia procedur będzie zależał m.in. od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w czwartym kwartale br.
Mapa — otwarcie ofert ZOS odc. 3GDDKiA
Dwa pierwsze odcinki ZOS powinny być gotowe na przełomie 2028 i 2029 r. Znacznie dłużej, bo do 2033 r., trzeba będzie poczekać na ukończenie budowy fragmentu Police — Goleniów. Jest to związane z koniecznością wydrążenia 5-kilometrowego tunelu pod Odrą, co znacząco wydłuży czas prac w terenie.
Jezdnia na głębokości 45 m poniżej poziomu terenu
Cały fragment Police — Goleniów będzie miał 23,4 km długości. Tunel o długości 5 km zostanie wybudowany na północ od Polic i będzie składał się z dwóch niezależnych tuneli, w których poprowadzone będą jezdnie drogi S6. Zewnętrzna średnica tuneli wyniesie niemal 15 m, a grubość obudowy sięgnie 60 cm. Pomiędzy tunelami poprowadzonych zostanie 19 przejść poprzecznych, które będą pełniły rolę dróg ewakuacyjnych.
Do obu naw tuneli będą prowadziły odcinki wjazdowe o długości ok. 600 km. Spód konstrukcji maksymalnie znajdzie się na głębokości 51 m poniżej poziomu terenu, a jezdnia w najniższym miejscu będzie poprowadzona na głębokości 45 m. Oprócz tunelu w ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły drogowe oraz 22 obiekty mostowe. Ponadto wykonawca rozbuduje jeden węzeł drogowy i wybuduje parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) pomiędzy węzłami Modrzewie i Goleniów Północ.
Mapa Zachodniej Obwodnicy SzczecinaGDDKiA
ZOS odciąży obecny przebieg autostrady A6 oraz dróg ekspresowych S3 i S6, które omijają miasto od południa i wschodu. Ponadto nowa trasa S6 domknie ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego. Inwestycja będzie miała też istotne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie.