Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Dobrze dbasz o zdrowie? Odpowiesz na te pytania i poznaj swój Indeks Zdrowia!
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu
Tomków: te praktyki szkodziły pacjentom
TSUE uznał, że polskie przepisy zakazujące reklamy aptek naruszają dyrektywę o handlu elektronicznym. Przepisy te powinny umożliwiać farmaceutom reklamowanie swoich usług online, zgodnie z zasadami wykonywania zawodu. Polska musi dostosować swoje przepisy do wyroku, aby uniknąć kar finansowych ze strony Komisji Europejskiej.
Marek Tomków, prezes NRA, zaznacza, że zmiana prawa farmaceutycznego musi wskazywać katalog informacji, które apteki mogą rozpowszechniać. Brak takich zapisów może prowadzić do powrotu praktyk szkodliwych dla pacjentów i finansów publicznych jak karty lojalnościowe czy promocje leków za grosz.
Czytaj też: Lek ratujący życie wraca do aptek z refundacją. Ważne zmiany dla pacjentów już od 1 lipca.
„Wprowadzenie zakazu w 2012 r. było odpowiedzią na praktyki, które szkodziły pacjentom i finansom publicznym. Przypomnę, że były to czasy, kiedy w aptekach wydawane były karty lojalnościowe, im bardziej pacjent był chory, tym więcej punktów mógł otrzymać, a promocje typu leki za grosz z Narodowego Funduszu Zdrowia wypływały setki milionów zł” – podkreślił.
„Z prawa powinien wynikać obowiązek zunifikowanej informacji na temat działalności aptek, np. o dostępie do tańszego zamiennika danego leku, uprawnieniach przysługujących grupom pacjentów czy świadczeniach zdrowotnych udzielanych przez farmaceutów, np. realizowanych szczepieniach czy udziale w pilotażowym programie dostępu do pigułki dzień po. Przedłożyliśmy nasze propozycje Ministerstwu Zdrowia i to w jego gestii jest teraz proces legislacyjny” – dodał Marek Tomków.
Polecamy też: Recepty farmaceutyczne są nadużywane? Proces ich wydawania będzie prześwietlany.
Propozycje zmian w prawie farmaceutycznym
Naczelna Rada Aptekarska przedstawiła swoje propozycje zmian w prawie farmaceutycznym, podkreślając konieczność utrzymania zakazu reklamy aptek oraz precyzyjnego określenia informacji, które mogą być rozpowszechniane. NRA sugeruje również podwyższenie kar za naruszanie przepisów zakazujących reklamy.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW opinii NRA, prawo powinno zawierać obowiązek zunifikowanej informacji na temat działalności aptek, w tym dostępu do tańszych zamienników leków czy świadczeń zdrowotnych udzielanych przez farmaceutów. Propozycje te zostały przedłożone Ministerstwu Zdrowia, które teraz odpowiada za proces legislacyjny.
Konsekwencje dla Polski
TSUE podkreślił, że Polska musi niezwłocznie dostosować swoje przepisy do wyroku. W przeciwnym razie Komisja Europejska może ponownie skierować sprawę do sądu i domagać się nałożenia kar finansowych. Skarga do KE została złożona przez Konfederację Lewiatan, która argumentowała, że zakaz reklamy ogranicza potencjał polskich farmaceutów.
Redakcja poleca: Nowa forma walki z pseudomedycznymi praktykami. W tle casus Dody i suplementów.
Od 2012 r. polskie przepisy pozwalają aptekom jedynie na udostępnianie informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia. TSUE uznał, że całkowity zakaz reklamy jest niezgodny z unijnymi przepisami, które powinny umożliwiać reklamowanie usług online przez przedstawicieli zawodów regulowanych.