Toyota zmieniła sześć rzeczy w GR Yarisie. Tak powstała wersja Aero. Trafi do Polski

2 dni temu 4
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

GR Yaris to tak naprawdę rajdówka dopuszczona do jazdy po zwykłych drogach. Szalony Yaris z napędem na cztery koła GR FOUR został niedawno zmodernizowany. Pod maską pracuje ten sam silnik 1.6, ale wycisnęli z trzech cylindrów jeszcze więcej i poprawili brzmienie układu (nadal zadziorne, ale już nie tak syntetyczne i nieco cichsze). Moc wzrosła o 19 KM (do 280 KM), a moment obrotowy o 30 Nm (do 390 Nm). To przekłada się 5,2 s do setki i 230 km na godz. prędkości maksymalnej.

Jeśli interesuje was aktualna oferta, to wzięliśmy ją pod lupę w oddzielnym materiale. Znajdziecie go w tym miejscu: To ostatni moment na zakup tej Toyoty przed nowymi normami emisji. Będą zmiany. Kierowcy się nie ucieszą a my teraz przejdźmy do najnowszego wydania GR Yarisa.

Toyota GR Yaris Aero Performance

Toyota GR Yaris Aero PerformanceToyota

Zacznijmy od najważniejszego. Czy nową Toyotę GR Yaris Aero Performance będzie można kupić w Polsce?

Tak. Produkcja Toyoty GR Yaris Aero Performance rozpocznie się w 2025 roku. Zamówienia w polskich salonach będzie można składać już jesienią tego samego roku. Co ważne, model będzie dostępny wyłącznie z manualną skrzynią biegów, co z pewnością ucieszy purystów motoryzacyjnych.

Toyota GR Yaris Aero Performance, czyli nowe spojrzenie na aerodynamikę i osiągi

Nowa odsłona GR Yarisa zadebiutowała na europejskiej scenie podczas Rajdu Akropolu w Grecji, siódmej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) 2025, która odbywa się w dniach 26-29 czerwca. To nie koniec – samochód pojawi się niedługo również na Goodwood Festival of Speed (10-13 lipca), gdzie zaprezentuje swoje możliwości na słynnej trasie wyścigu górskiego.

GR Yaris Aero Performance to owoc nieustannego zaangażowania TOYOTA GAZOO Racing w rozwój samochodów zrodzonych z motorsportu. Od momentu premiery w 2020 roku model ten jest nieustannie udoskonalany dzięki analizie danych z wyścigów, opiniom kierowców oraz szczegółowym badaniom uszkodzonych części. Najnowsza wersja to kolejny krok w stronę perfekcji. Tak przynajmniej podkreślają Japończycy.

Toyota GR Yaris Aero Performance

Toyota GR Yaris Aero PerformanceToyota

Sześć elementów, które robią różnicę

Wariant Aero Performance wyróżnia się sześcioma kluczowymi elementami aerodynamicznymi, które zostały opracowane z myślą o maksymalizacji osiągów:

  • Nowy kanał chłodzący i osłona chłodnicy – zaprojektowane na wzór karbonowej maski z GRMN Yarisa, zapewniają lepsze chłodzenie silnika podczas jazdy z dużą prędkością.
  • Przedni spojler – redukuje unoszenie przodu pojazdu, poprawiając równowagę aerodynamiczną i przyczepność. Testowany z udziałem Kazuya Oshima, japońskiego kierowcy wyścigowego.
  • Regulowany tylny spojler – zapewnia większą stabilność przy wysokich prędkościach i podczas hamowania. Kąt nachylenia można dostosować do warunków torowych.
  • Dolna osłona podwozia – inspirowana płaskim dnem zbiornika paliwa z serii Super Taikyu, optymalizuje przepływ powietrza pod samochodem.
  • Kanały wentylacyjne w błotnikach – poprawiają czucie kierownicy przy hamowaniu i stabilność w zakrętach, odprowadzając powietrze z nadkoli.
  • Kanały w tylnym zderzaku – zmniejszają opór powietrza i poprawiają przepływ pod pojazdem, eliminując problemy z nadmiernymi obciążeniami aerodynamicznymi.

Każdy z nowych elementów został przetestowany w wymagających warunkach motorsportu, m.in. podczas wyścigów serii Super Taikyu w Japonii. To właśnie tam inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing dostrzegli obszary wymagające poprawy, co pozwoliło na precyzyjne dostrojenie rozwiązań.

Toyota GR Yaris Aero Performance

Toyota GR Yaris Aero PerformanceToyota

Przeczytaj źródło