To już ostateczny termin na wymianę tachografu. Kary zdecydowanie przewyższają koszty

22 godziny temu 6
  • Firmy wykonujące przewozy międzynarodowe mają coraz mniej czasu na wymianę tachografów w ciężarówkach
  • Brak odpowiedniego urządzenia grozi wysokimi karami finansowymi, a nawet utratą uprawnień transportowych
  • Nowe tachografy utrudniają manipulacje i ułatwiają służbom przeprowadzenie kontroli

Przewoźnicy, wykonujący międzynarodowy transport drogowy w krajach Unii Europejskiej, są zobowiązani do wymiany tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji na tachografy inteligentne wersji drugiej (G2v2). Chodzi o pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony, które przekroczą granice wewnątrzunijną oraz ze Szwajcarią, Norwegią i Wielką Brytanią.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wymiana tachografów na G2v2 - terminy

Dla zdecydowanej większości pojazdów (zarejestrowanych do 14 czerwca 2019 r.) termin na instalację nowych urządzeń upłynął 31 grudnia 2024 r. Nieco dłuższy okres na dostosowanie otrzymali przewoźnicy użytkujący najnowsze pojazdy zarejestrowane pomiędzy 2019 a 2023 r. - muszą to zrobić do 18 sierpnia 2025 r.

Termin zbliża się nieubłaganie, tymczasem bardzo dużo firm jeszcze nie spełniło tego obowiązku. Według szacunków firmy Inelo w IV kwartale 2024 r. wymiany tachografu nadal nie dokonało około 30 proc. z 300 tys. zobowiązanych.

Ciężarówki na parkingu

Ciężarówki na parkinguPhotoRK / Shutterstock

Jaka kara grozi za stary tachograf?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) informuje, że w Polsce niedopełnienie obowiązku montażu nowego tachografu oznacza grzywnę w wysokości 10 tys. zł dla przewoźnika i 2 tys. zł dla osoby zarządzającej transportem w firmie.

Brak odpowiedniego urządzenia uniemożliwia prowadzenie międzynarodowych przewozów drogowych. GITD dodaje, że tak rażące naruszenie przepisów może oznaczać również wszczęcie postępowania zmierzającego do cofnięcia uprawnień transportowych.

Przeczytaj także: Jeżdżą po Zakopanem i notorycznie łamią przepisy. Służby mają dość

W innych europejskich krajach opłata karna dla przewoźnika wynosi od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy euro, a ciężarówka może zostać czasowo zatrzymana, co może doprowadzić do utraty zleceń. (dzieje się tak w Hiszpanii, we Włoszech i Francji).

Ukarany może zostać też kierowca ciężarówki, jednak zdecydowanie niższym mandatem, do 1000 euro.

Tachograf

TachografMiguel Perfectti / Shutterstock

Jak działa nowy tachograf G2v2?

Inteligentne urządzenie rejestruje nie tylko prędkość i czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę. Zapisuje również dane o położeniu ciężarówki, miejscach załadunku i rozładunku, a także o przekroczeniu granicy. To ma utrudnić manipulacje i ułatwić kontrolę, która będzie możliwa nawet do 56 dni wstecz.

– Nowy tachograf daje przewoźnikowi dostęp do najbardziej aktualnych i precyzyjnych informacji o transporcie i realnie ułatwia mu życie. Urządzenie umożliwia przejazd przez granicę bez zatrzymywania, a dane można odczytać zdalnie i uniknąć czasochłonnych kontroli. Dokładność zarejestrowanych informacji ma znaczenie również przy rozliczaniu czasu pracy kierowców i obliczaniu ich wynagrodzenia – wyjaśnia Jarosław Roślicki, Dyrektor Sprzedaży Korporacyjnej w Transcash.eu, która oferuje finansowanie montażu takich urządzeń.

Ile kosztuje nowy tachograf G2v2?

Sam montaż inteligentnego tachografu wersji drugiej to koszt około 5 tys. złotych, jednak należy do niego doliczyć dodatkowe wydatki związane z aktualizacją urządzeń i systemów do pobierania danych oraz szkoleniami dla pracowników.

- Z drugiej strony, większość firm transportowych zarejestrowanych w Polsce posiada po kilka, a nie kilkanaście czy kilkadziesiąt pojazdów, a koszty wymiany można było rozłożyć w czasie. To nie zmienia faktu, że wymiana tachografu to wciąż obciążenie dla mocno napiętych budżetów firm transportowych, dlatego nie dziwi fakt, że w 2024 roku przewoźnicy wystąpili do rządu z wnioskiem o dofinansowanie wymiany urządzeń — bez powodzenia. Oczekiwanie na dopłaty wpłynęło na decyzje o wstrzymaniu wymiany do ostatniej chwili, co naturalnie utrudniło spełnienie obowiązku wymiany urządzeń na czas – zauważa Jarosław Roślicki.

Dalsze zmiany w 2026 r.

Nowe tachografy będą musiały znaleźć się również w lżejszych samochodach ciężarowych wykorzystywanych do transportu międzynarodowego, czyli w furgonach o DMC od 2,5 do 3,5 tony. Dla tej grupy pojazdów przepis zacznie obowiązywać od 1 lipca 2026 r.

Przeczytaj źródło