To jedno z ostatnich wolnossących V8 premium w historii. Teraz zyskało wyjątkową oprawę

6 godziny temu 1
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
  • Od 1999 r. łącznie sprzedano ok. 13 mln lexusów IS kilku generacji w ponad 40 państwach
  • Wersje dla Ameryki Północnej i Japonii różnią się głównie nazwą

Pierwsze dziesięć lat upłynęły Lexusowi bez ani jednego samochodu klasy średniej, przynajmniej w europejskim rozumieniu tego słowa. Do 1999 r. gama tej japońskiej marki premium zaczynała się dopiero od klasy wyższej. Nieprawdopodobne, biorąc pod uwagę, że dziś Lexus jest obecny nawet w segmencie małych SUV-ów.

Debiutem Lexusa w klasie średniej był przedstawiony w 1999 r. model IS, w pierwszej generacji oferowany nawet w takiej nietypowej dla tej marki formie jak kombi. Obecne IS jest z nami od 2020 r., a w jego gamie znajduje się motoryzacyjna rzadkość.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Chodzi o wolnossące V8, które z samochodów premium nieubłaganie wypierają coraz ostrzejsze normy emisji spalin i elektromobilność. Wydaje się, że w ofercie następnego wcielenia Lexusa IS zabraknie już miejsca dla tego typu jednostki. Póki więc jest, trzeba to celebrować. Dlatego japońska firma przygotowała dwie limitowane wersje: jedną dla Japonii, jedną dla Ameryki Północnej. Oba warianty powstaną w liczbie 500 sztuk i są praktycznie identyczne, ale różni je m.in. nazwa.

Przeczytaj także: Te osobliwe Skody nie są obrazem AI. One naprawdę istnieją. Bazują na modelach, które znasz na pamięć

Limitowane Lexusy IS 500: Brembo, BBS i te kolory

Lexus IS 500 Ultimate Edition

Lexus IS 500 Ultimate EditionLexus

Odmiana dla Ameryki Północnej nazywa się Lexus IS 500 Ultimate Edition, zaś dla Japonii Lexus IS 500 Climax Edition. Specjalnie dla nich opracowano nowe jasnoszare metalizowane lakiery: dla USA odcień Wind, dla Kraju Kwitnącej Wiśni — Neutrino. W środku mamy akcenty w torowej czerwieni (Circuit Red), a design kierownicy jest inspirowany legendarnym już Lexusem LFA, czyli supersamochodem produkowanym w latach 2010-2012.

Przeczytaj także: Jeździłem SUV-em Mazdy z największym dieslem na rynku. Ten zasięg i zużycie paliwa to na serio?

W obu limitowanych wersjach znalazły się przednie tarcze hamulcowe marki Brembo o średnicy 38 cm i z sześcioma tłoczkami. 19-calowe obręcze kół pochodzą od innej sławy: BBS.

Lakier lakierem, tarcze tarczami, ale i tak najważniejszy jest silnik, czyli jedno z ostatnich wolnossących V8 na Ziemi montowanych w samochodzie premium. Ta 5-litrowa jednostka rozwija 472 KM, zaś jej maksymalny moment obrotowy wynosi 536 Nm.

Lexus IS 500 Ultimate Edition trafi na rynek USA jesienią 2025 r., a Climax Edition do Japonii — w sierpniu 2025 r.

Przeczytaj źródło