Moda z drugiej ręki przestała być niszą – a dane eBaya pokazują, jak dynamicznie rośnie apetyt na luksus vintage. Od Diora pod wodzą Jonathana Andersona, przez szał na torby Coach, po archiwalne sneakersy i... Birkenstocki – oto największe obiekty pożądania z drugiego obiegu.
Te luksusowe marki sprzedają się na eBayu najlepiej
Według najnowszego raportu „eBay Watchlist Recap 2025”, na platformie co kilka sekund pojawia się nowy produkt od Louis Vuitton. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach roku sprzedano ponad 5,2 miliona przedmiotów tej marki. Zaraz za nią uplasowały się: Gucci (3,9 mln), Prada (3,2 mln), Burberry (1,8 mln), Armani (1,7 mln) i Dior (1,2 mln). Powody? Śmierć założyciela domu mody Giorgio Armaniego i wynikający z tego wzrost zainteresowania jego projektami, nowe otwarcie Diora pod wodzą Jonathana Andersona oraz odświeżony wizerunek Burberry, który znów wzbudza emocje.
Nie brakuje też marek z zupełnie innej bajki. Dôen, czyli kalifornijska marka boho, zanotowała eksplozję sprzedaży po głośnej współpracy z sieciówką GAP. Z kolei wśród marek streetwearowych i sportowych prym wiodą KidSuper (+173% w porównaniu do 2024), Fear of God (+125%) i Cactus Plant Flea Market (+70%). Rosną też notowania Birkenstocka – mimo że dla wielu nadal kojarzy się głównie z obuwiem ortopedycznym, jego fuzja z estetyką Miu Miu czy The Row sprawiła, że dla pokolenia Z to już pełnoprawny obiekt pożądania.
Kto zyskał najwięcej na wartości? Oto marki z najszybszym wzrostem
Raul Lopez i Myha'la Herrold podczas gali Met 2025 poświęconej wystawie „Superfine: Tailoring Black Style” w Metropolitan Museum of Art, 5 maja 2025 r. (fot. Theo Wargo/FilmMagic)
W kategorii największego wzrostu średniej ceny sprzedaży króluje Luar. Marka Raúla Lopeza notuje aż 270% wzrostu wartości na eBayu – głównie za sprawą kultowej już torebki Ana Bag, noszonej od lat na nowojorskim fashion weeku i czerwonym dywanie. Tuż za nią znalazły się: Hereu (+91%), Gimaguas (+58%), Bob Mackie (+57%), Martine Rose (+47%) i Simone Rocha (+46%).
Co ciekawe, zdaniem eBay największe wahania i trendy na rynku z drugiej ręki wywołują dziś… roszady kadrowe. Po objęciu stanowiska dyrektora kreatywnego Diora, Jonathan Anderson zanotował aż 390% wzrost wyszukiwań swojego nazwiska, a jego wpływ odbił się też na sprzedaży klasyków marki. Torebki Saddle i Lady Dior zanotowały odpowiednio 34% i 24% wzrostu sprzedaży.
W podobny sposób zadziałał efekt Demny, który – mimo początkowo chłodnego przyjęcia przez branżę mody – po teaserze swojej debiutanckiej kampanii dla Gucci zwiększył wyszukiwania o 87%. Przełożyło się to na konkretne zakupy: 325% wzrostu sprzedaży torby Ophidia i 67% dla modelu Horsebit 1955.
Celine natomiast, pod wodzą nowego dyrektora Michaela Ridera, zanotowało 11% wzrost sprzedaży modelu Phantom.
Te torebki są teraz najgorętsze
Bez względu na nazwisko projektanta, niektóre torebki są po prostu nieśmiertelne. W 2025 roku największymi gwiazdami drugiego obiegu są:
-
Fendi Baguette
-
Coach Taby
-
Hermès Kelly
-
Chloé Paddington
-
Lady Dior
-
Louis Vuitton Pochette Metis
Szczególny awans społeczny zrobił Coach, który (czyżby pod wpływem serialu „Tego lata stałam się piękna”?) notował aż 92 wyszukiwania na minutę. Marka zdołała wyjść poza ramy „dostępnego luksusu” i wkroczyć do sfery nowego „It bag”.
Sneakersy, które warto mieć na oku
Raport nie mógłby się obyć bez sneakersów. Najbardziej pożądane modele tego roku łączą nostalgię z funkcjonalnością. New Balance 9060, Nike Shox, Onitsuka Tiger Mexico 66, Adidas Taekwondo, Puma Speedcat i Asics Gel-Nimbus 10.1 idealnie wpisują się w ten trend.
Jednak absolutnym rekordzistą były kultowe Air Jordan 4 White Cement, które po majowej premierze były wyszukiwane niemal 600 razy dziennie. Jeśli trzymasz je jeszcze w pudełku – wiesz, co robić.

3 tygodni temu
20





English (US) ·
Polish (PL) ·