Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Oto rankingi 10 marek aut z najwyższymi spadkami pierwszych rejestracji od początku 2025 r. — dla Polski i całej Europy
- Choć polski rynek wzrósł o 4 proc., to jedna z firm zaliczyła na nim aż 55-procentowy spadek
- Ta firma wcale się nie nazywa Tesla
Dane z polskiego rynku nowych aut pochodzą z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, zaś z europejskiego — ze stowarzyszenia ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association; Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów). O ile najświeższy raport Samaru obejmuje okres od stycznia do maja 2025 r., o tyle ACEA dysponuje danymi do kwietnia 2025 r. włącznie. Co ciekawe, marki z największym spadkiem pierwszych rejestracji w Polsce, nie ma w Top 10 europejskich przegranych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Gdzie jest najdroższy i najtańszy prąd w Europie? I my się dziwimy, że elektryki nie podbiły Polski
10 marek nowych aut z najwyższymi spadkami rejestracji w Europie: I-IV 2025 r.
Poniższe wyniki z ACEA obejmują kraje Unii Europejskiej, państwa EFTA (Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria) oraz Wielką Brytanię. W porównaniu z okresem styczeń-kwiecień 2024 r. najwyższe spadki pierwszych rejestracji aut osobowych w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 r. odnotowały następujące firmy (w Top 10 uwzględniłem wyłącznie marki z liczbą rejestracji minimum 20 tys. sztuk):
- Tesla: -38,3 proc.
- Mitsubishi: -34,3 proc.
- Fiat i Seat: po -22,1 proc.
- Porsche: -19,6 proc.
- Citroen: -16,3 proc.
- Suzuki: -15,9 proc.
- Opel/Vauxhall: -15,3 proc.
- Honda: -12,4 proc.
- Volvo: -11,6 proc.
- Toyota: -8,3 proc.
Przeczytaj także: Pojeździłem 830-konnym Ferrari za blisko 2 mln zł. Byłem pewien, że będzie bolało. Poległy stereotypy
Warto dodać, że cały rynek spadł o 0,4 proc. do 4 mln 459 tys. 87 pierwszych rejestracji.
A jak to wygląda w Polsce? Nieco podobnie, ale nie dość, że lider jest inny, to jeszcze ma znacznie większy spadek niż Tesla w Europie.
10 marek nowych aut z najwyższymi spadkami rejestracji w Polsce: I-V 2025 r.
Przez pierwsze pięć miesięcy 2025 r. niekwestionowanym numerem jeden na polskim rynku nowych aut osobowych była Toyota (38819 pierwszych rejestracji). Drugie miejsce — z wyraźną stratą do lidera — zajęła Skoda (23928 pierwszych rejestracji), trzecia lokata przypadła VW (17129 pierwszych rejestracji). Paradoksalnie dwie z tych marek trafiły do Top 10 największych przegranych.
Przeczytaj także: Zaczyna się jutro. Gigantyczna szarża policji: sześć dni, w tym 24-godzinny "maraton". Mają jeden cel
Oto pierwsza dziesiątka marek, które w okresie styczeń-maj 2025 r. zanotowały najwyższe spadki pierwszych rejestracji samochodów osobowych w Polsce w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. (ranking uwzględnia wyłącznie marki, które miały powyżej 1000 pierwszych rejestracji). Co ciekawe, cały polski rynek nowych aut osobowych wzrósł o 4 proc. do 235 tys. 699 samochodów.
- Mazda: -55,1 proc.
- Tesla: -27,2 proc.
- Porsche: -25,9 proc.
- Suzuki: -19 proc.
- Opel: -17,5 proc.
- Toyota: -12,8 proc.
- Citroen: -9,6 proc.
- Seat: -6,8 proc.
- Skoda: -6,6 proc.
- Hyundai: -3,8 proc.
To niesamowite, ponieważ w całej Europie Mazda w okresie styczeń-kwiecień 2025 r. odnotowała "jedynie" 7,8-procentowy spadek. Zaskakuje też duży spadek Toyoty (nr 1 na polskim rynku) i Skody (nr 2).
A gdzie Mitsubishi i Fiat, które na europejskiej liście spadków znalazły się odpowiednio na 2. i 3. miejscu? W Polsce miały ciężej, notując jeszcze boleśniejsze spadki (Mitsubishi: -39,4 proc.; Fiat: -36,3 proc.). Tyle że ich pierwsze rejestracje nie przekroczyły nawet progu 1000 sztuk (Fiat: 713 aut; Mitsubishi: 588), więc nie mogły trafić do naszego Top 10.