Te auta były największymi hitami w Polsce 30 lat temu. Pozycja Toyoty i Poloneza zaskakuje

3 dni temu 8
  • Przedstawiamy Top 3 najlepiej sprzedających się nowych aut w sześciu segmentach w Polsce w 1995 r.
  • Liderami rynkowymi były wówczas samochody Made in Poland
  • 30 lat temu Toyota nie miała ani jednego modelu w Top 15 najpopularniejszych nowych aut
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

SPIS TREŚCI

  1. Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 r.?
  2. Jakie auta były najpopularniejsze w swoich segmentach w 1995 r. w Polsce?
  3. Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 r.?

To był przełomowy rok dla polskiej motoryzacji. 14 listopada 1995 r. FSO utworzyło z Daewoo spółkę joint venture, co dało początek krótkiemu i burzliwemu związkowi z koreańskim potentatem, który kompletnie zmienił układ sił na polskim rynku nowych aut. W wynikach sprzedaży za 1995 r. Daewoo nie za bardzo jeszcze widać. Ale akurat FSO miała niesamowicie mocną pozycję.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 roku?

Ile modeli Toyoty było w Top 15 najpopularniejszych aut w 1995 roku?

Które auta były liderami rynku w 1995 roku?

Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 roku?

Przeczytaj także: Dlaczego Daewoo nie uratowało FSO? Przecież to od początku nie miało prawa się udać

Jakie były najpopularniejsze auta w Polsce w 1995 r.?

Porównując rankingi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar z 1995 r. i pierwszych 10 miesięcy 2025 r. najbardziej rzucają się w oczy dwie rzeczy. Pierwszą z nich są auta Made in Poland.

Przeczytaj także: Sprawdziłem, jak podrożały nowe auta w Polsce. Żałuję, że zajrzałem do cennika z 2017 r. Podwyżki Dacii to gorzki żart

W pierwszej 15. najczęściej rejestrowanych nowych samochodów osobowych w okresie styczeń-październik 2025 r. nie ma ani jednego modelu produkowanego w Polsce. Tymczasem w 1995 r. pierwsza czwórka składała się wyłącznie z nich.

Oto aktualne Top 10 nowych aut w Polsce (I-X 2025 r.):

  1. 1

    Toyota Corolla

  2. 2

    Skoda Octavia

  3. 3

    Toyota C-HR

  4. 4

    Kia Sportage

  5. 5

    Toyota Yaris Cross

  6. 6

    Hyundai Tucson

  7. 7

    Toyota Yaris

  8. 8

    VW T-Roc

  9. 9

    Toyota RAV4

  10. 10

    Dacia Duster

A oto Top 10 z 1995 r.

  1. 1

    Polonez

  2. 2

    Fiat 126

  3. 3

    Fiat Cinquecento

  4. 4

    Fiat Uno

  5. 5

    Fiat Punto

  6. 6

    Opel Astra

  7. 7

    Skoda Felicia

  8. 8

    Fiat Tipo

  9. 9

    Renault Laguna

  10. 10

    Opel Corsa

Różnice aż biją po oczach. 30 lat temu Fiat był potęgą. Miał aż cztery modele w pierwszej piątce, dziś — ani jednego. Mało tego, sama marka zajmuje obecnie dopiero... 34. miejsce pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych w Polsce.

Fiat 126 el/elx

Fiat 126 el/elxAuto Świat

Z kolei Toyota ma obecnie aż pięć modeli w czołowej dziewiątce. Tymczasem 30 lat temu jej największy hit uplasował się dopiero na 16. miejscu i był nim poprzednik aktualnego lidera, czyli Toyota Corolla.

Warto dodać, że trzy dekady temu Skoda nie oferowała jeszcze Octavii, Kia pojawiła się w Polsce zaledwie w październiku 1995 r., a Hyundai i Dacia były wówczas niezbyt popularne.

Spójrzmy teraz, jak wyglądały pierwsze trójki w kluczowych segmentach.

Jakie auta były najpopularniejsze w swoich segmentach w 1995 r. w Polsce?

Zanim przejdę do konkretów, uprzedzam: w żadnym Top 3 nie znajdziesz BMW. Obecnie to 5. marka nowych aut w Polsce, ale w 1995 r. nie sprzedano u nas nawet jednego egzemplarza BMW serii 5, serii 7 oraz serii 8.

Przeczytaj także: Najlepsze nowe auta do 200 tys. zł, jakimi jeździłem. Za taką kwotę masz już 5-metrową Toyotę lub najnowszego SUV-a Audi

Oto 3. najpopularniejsze nowe auta w Polsce w 1995 r. w poszczególnych segmentach:

Miniauta

  1. 1

    Fiat 126: 57704 sztuki

  2. 2

    Fiat Cinquecento: 51845 sztuk

  3. 3

    Daewoo Tico: 2629 sztuk

Auta miejskie

  1. 1

    Fiat Uno: 11271 sztuk

  2. 2

    Fiat Punto: 10678 sztuk

  3. 3

    Skoda Felicia: 7082 sztuki

Auta kompaktowe

  1. 1

    Polonez: 68993 sztuki

  2. 2

    Opel Astra: 8657 sztuk

  3. 3

    Fiat Tipo: 4066 sztuk

Auta klasy średniej:

  1. 1

    Renault Laguna: 3690 sztuk

  2. 2

    Toyota Carina E: 1204 sztuki

  3. 3

    Peugeot 405: 1155 sztuk

Auta klasy wyższej:

  1. 1

    Opel Omega: 210 sztuk

  2. 2

    Lancia Kappa: 162 sztuki

  3. 3

    Volvo 850: 150 sztuk

Auta luksusowe:

  1. 1

    Jaguar XJ: 42 sztuki

  2. 2

    Mercedes klasy S: 24 sztuki

  3. 3

    Honda Legend: 22 sztuki

Obecnie Toyota Yaris to najczęściej rejestrowane nowe miejskie auto w Polsce. Tymczasem w 1995 r. ta japońska marka nie miała ani jednego modelu w Top 10 samochodów segmentu B.

Z kolei aktualny lider — Toyota Corolla — 30 lat temu musiała się zadowolić skromnym 7. miejscem w klasie samochodów kompaktowych. Mało tego, liczba jej pierwszych rejestracji była blisko 40 razy niższa od Poloneza i prawie pięć razy mniejsza od Opla Astry.

Jakie modele nie sprzedawały się w Polsce w 1995 r.?

Samar podał też modele, których liczba pierwszych rejestracji w Polsce w 1995 r. wyniosła zero. To m.in. BMW serii 5, BMW serii 7, BMW serii 8, Daihatsu Charade, Mazda 121 oraz Mitsubishi Colt.

Przeczytaj źródło